Research Article
BibTex RIS Cite

Milli Eğitim Şuralarında Değer, Ahlak ve Karakter Eğitimi ile İlgili Alınan Kararların Değerlendirilmesi

Year 2018, Volume: 4 Issue: 8, 386 - 405, 30.12.2018

Abstract

Bu çalışmanın amacı Milli Eğitim
Şuralarında değer, ahlak ve karakter eğitimi ile ilgili alınmış olan kararların
değerlendirilmesidir. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden durum
çalışması kullanılmıştır. Veri toplama yöntemi olarak yazılı doküman incelemesi
kullanılmış ve elde edilen veriler betimsel analiz ile çözümlenmiştir.
Araştırmadan elde edilen bulgulara göre milli eğitim şuralarında değer, ahlak
ve karakter eğitimi ilk olarak 1939 yılında yapılan Birinci Milli Eğitim
Şurasında “Lahikalar-Yüksek Öğretimin Hedefleri” bölümünde ele alınmıştır.
İkinci milli eğitim şurasında okullarda ahlak eğitiminin geliştirilmesi ile
ilgili komisyon kurularak geniş içerikli bir rapor hazırlatılmıştır ve rapor
şurada kabul edilmiştir. On birinci ve on dördüncü milli eğitim şurasında değer,
ahlak ve karakter eğitimi gündeme gelmemiştir. Ahlak ve karakter eğitimi ile
ilgili milli eğitim şuralarında alınan kararların son yıllarda değerler eğitimi
altında ele alındığı görülmektedir. Milli eğitim şuralarında değerler eğitimine
son yıllarda daha çok ağırlık verildiği söylenebilir.

References

  • KAYNAKÇA
  • Anderson, D. R. (2000). Character education: who is responsible? Journal of Instructional Psychology, 27(3), 139-139.
  • Aslan, E. (2011). Türkiye Cumhuriyeti'nin İlkokullarda İzlediği İlk Öğretim Programı:“1924 İlk Mektepler Müfredat Programı”. İlköğretim Online, 10(2).
  • Aytan, T., & Güney, N. (2015). Milli Eğitim Şuralarında Değerler Eğitimi. Paper presented at the Eğitimde Gelecek Arayışları:Dünden Bugüne Türkiyede Beceri Ahlak ve Değerler Eğitimi Uluslararası Sempozyumu, Bartın.
  • Bakırcıoğlu, R. (2014a). Ahlak Ansiklopedik eğitim ve psikoloji sözlüğü. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Bakırcıoğlu, R. (2014b). Kişilik (Karakter) Ansiklopedik eğitim ve psikoloji sözlüğü. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Battistich, V. A. (2008). Character education, prevention, and positive youth development. Journal of Research in Character Education, 6(2), 1-11.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Cansız, M. (2014). Nitel veri toplama araçları. In M. Metin (Ed.), Kuramdan Uygulamaya Eğitimde Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Çiftçi, N. (2003). Kohlberg'in bilişsel ahlak gelişimi teorisi: Ahlak ve demokrasi eğitimi. Değerler Eğitimi Dergisi, 1(1), 43-77.
  • DEEWR. (2011). Values education and the australian curriculum. Retrieved 15.01.2018, from http://www.curriculum.edu.au/values/val_values_and_the_australian_curriculum,33705.html
  • Demircioğlu, İ., & Demircioğlu, E. (2014). Tarih eğitimi ve değerler. In R. Turan & K. Ulusoy (Eds.), Farklı Yönleriyle Değerler Eğitimi (pp. 270-285). Ankara: Pegem Akademi.
  • Deniz, M. (2001). Milli eğitim şuralarının tarihçesi ve eğitim politikalarına etkileri. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans tezi), Süleyman Demirel Üniversitesi Isparta.
  • Ekşi, H. (2004). Temel insani değerlerin kazandırılmasında bir yaklaşım: Karakter eğitimi programları. Değerler Eğtimi Dergisi, 1(1), 79-96. Ekşi, H., & Katılmış, A. (2014). Karakter eğitimi el kitabı. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Güzel, A. (1987). İlk heyet‐i İlmiye çalışmaları, alınan kararlar ve dinî tedrîsat. Erciyes Üniversitesi İlâhiyat Fakültesi Dergisi, 4, 337‐356.
  • Halstead, J. M. (2005). Values and values education in schools. In J. M. Halstead & M. J. Taylor (Eds.), Values in education and education in values. London: Taylor & Francis e-Library.
  • Keskin, Y. (2008). Türkiye'de sosyal bilgiler öğretim programlarında değerler eğitimi: Tarihsel gelişim, 1998 ve 2004 programlarının etkililiğinin araştırılması. (Yayımlanmamış Doktora Tezi), Marmara Üniversitesi İstanbul.
  • Leymun, Ş. O., Odabaşı, H. F., & Yurdakul, I. K. (2017). Eğitim Ortamlarında Durum Çalışmasının Önemi. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 5(3), 367-385.
  • Ling, L., Burman, E., & Cooper, M. (1998). Values in education-the australian study. In J. Stephenson, L. Ling, E. Burman, & M. Cooper (Eds.), Values in Education (pp. 35-61). London Routledge.
  • MEB. (1939). Birinci Maarif Şurası. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı-Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • MEB. (1943). İkinci Maarif Şurası. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı-Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • MEB. (1946). Üçüncü Milli Eğitim Şurası. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı-Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • MEB. (1949). Dördüncü Milli Eğitim Şurası. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı-Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • MEB. (1953). Beşinci Milli Eğitim Şurası. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı-Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • MEB. (1957). Altıncı Milli Eğitim Şurası. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı-Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • MEB. (1962). Yedinci Milli Eğitim Şurası. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı-Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • MEB. (1970). Sekizinci Milli Eğitim Şurası. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı-Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • MEB. (1974). Dokuzuncu Milli Eğitim Şurası. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı-Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • MEB. (1981). 10. Milli Eğitim Şurası. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı-Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • MEB. (1982). 11. Milli Eğitim Şurası. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı-Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • MEB. (1988). 12. Milli Eğitim Şurası. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı-Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • MEB. (1990). 13. Milli Eğitim Şurası. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı-Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • MEB. (1993). 14. Milli Eğitim Şurası. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı-Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • MEB. (1996). 15. Milli Eğitim Şurası. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı-Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • MEB. (1999). 16. Milli Eğitim Şurası. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı-Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • MEB. (2007). 17. Milli Eğitim Şurası. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı-Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • MEB. (2011). On Sekizinci Millî Eğitim Şurası Kararları Ankara: MEB Yayınevi.
  • MEB. (2014). 19. Milli Eğitim Şurası Kararları. from http://mebk12.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/35/27/719973/dosyalar/2015_02/02041116_19.millieitimuraskararlar.pdf
  • Özalp, R., & Ataünal, A. (1977). Türk millî eğitim sisteminde düzenleme teşkilatı: Talim ve terbiye kurulu, millî eğitim şûrası. Ankara: Millî Eğitim Basımevi.
  • Razdevsek-Pucko, C., & Polak, A. (1998). Values in Education-The Slovenian Context. In J. Stephenson, L. Ling, E. Burman, & M. Cooper (Eds.), Values in Education. London Routledge.
  • Ryan, K., & Bohlin, K. E. (1999). Building character in schools: Practical ways to bring moral instruction to life. San Francisco: Jossey-Bass Inc., Publishers.
  • Slater, F. (2004). Values and values education in the geography curriculum in relation to concepts of citizenship. In D. Lambert & P. Machon (Eds.), Citizenship through secondary geography. London: Routledge.
  • Subaşi, M., & Okumuş, K. (2017). Bir araştırma yöntemi olarak durum çalışması. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21(2), 419-426.
  • TCKB. (1936). 1936 İlkokul Programı. İstanbul: Türkiye Cumhuriyeti Kültür Bakanlığı Devlet Basımevi. TDK. (2017). Ahlak. Güncel Türkçe Sözlük. Online. Retrieved 01.15.2018, from http://www.tdk.gov.tr/
  • Titus, D. N. (1994). Values education in american secondary schools. Paper presented at the Kutztown University Education Conference, Kutztown.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.

Evaluation of Decisions on Value, Moral and Character Education on National Education Councils

Year 2018, Volume: 4 Issue: 8, 386 - 405, 30.12.2018

Abstract

The
purpose of this study is to examine and evaluate the decisions taken regarding
the values, morals and character education in the National Education
Councils.  This study utilizes a case
study pattern. As data collection method, written document analysis was
preferred and the obtained data were analysed by descriptive analysis.
According to findings of the research, values, morals and character education
were first mentioned in the section of “Lahikalar-Yüksek Öğretimin Hedefleri”
in the First National Education Council, which was held in July 1939. In the
second National Education Council, a commission was established on the
development of moral education in schools and a report with a wide content was
prepared. The report was accepted by the councilmembers. Concepts of value,
ethics and character education have not come to the agenda in the eleventh and
fourteenth national education councils. Decisions regarding moral and character
education have been dealt with in the last years under the values education.
Values education can be said to have been given more weight in the National
Education Council in recent years.

References

  • KAYNAKÇA
  • Anderson, D. R. (2000). Character education: who is responsible? Journal of Instructional Psychology, 27(3), 139-139.
  • Aslan, E. (2011). Türkiye Cumhuriyeti'nin İlkokullarda İzlediği İlk Öğretim Programı:“1924 İlk Mektepler Müfredat Programı”. İlköğretim Online, 10(2).
  • Aytan, T., & Güney, N. (2015). Milli Eğitim Şuralarında Değerler Eğitimi. Paper presented at the Eğitimde Gelecek Arayışları:Dünden Bugüne Türkiyede Beceri Ahlak ve Değerler Eğitimi Uluslararası Sempozyumu, Bartın.
  • Bakırcıoğlu, R. (2014a). Ahlak Ansiklopedik eğitim ve psikoloji sözlüğü. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Bakırcıoğlu, R. (2014b). Kişilik (Karakter) Ansiklopedik eğitim ve psikoloji sözlüğü. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Battistich, V. A. (2008). Character education, prevention, and positive youth development. Journal of Research in Character Education, 6(2), 1-11.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Cansız, M. (2014). Nitel veri toplama araçları. In M. Metin (Ed.), Kuramdan Uygulamaya Eğitimde Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Çiftçi, N. (2003). Kohlberg'in bilişsel ahlak gelişimi teorisi: Ahlak ve demokrasi eğitimi. Değerler Eğitimi Dergisi, 1(1), 43-77.
  • DEEWR. (2011). Values education and the australian curriculum. Retrieved 15.01.2018, from http://www.curriculum.edu.au/values/val_values_and_the_australian_curriculum,33705.html
  • Demircioğlu, İ., & Demircioğlu, E. (2014). Tarih eğitimi ve değerler. In R. Turan & K. Ulusoy (Eds.), Farklı Yönleriyle Değerler Eğitimi (pp. 270-285). Ankara: Pegem Akademi.
  • Deniz, M. (2001). Milli eğitim şuralarının tarihçesi ve eğitim politikalarına etkileri. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans tezi), Süleyman Demirel Üniversitesi Isparta.
  • Ekşi, H. (2004). Temel insani değerlerin kazandırılmasında bir yaklaşım: Karakter eğitimi programları. Değerler Eğtimi Dergisi, 1(1), 79-96. Ekşi, H., & Katılmış, A. (2014). Karakter eğitimi el kitabı. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Güzel, A. (1987). İlk heyet‐i İlmiye çalışmaları, alınan kararlar ve dinî tedrîsat. Erciyes Üniversitesi İlâhiyat Fakültesi Dergisi, 4, 337‐356.
  • Halstead, J. M. (2005). Values and values education in schools. In J. M. Halstead & M. J. Taylor (Eds.), Values in education and education in values. London: Taylor & Francis e-Library.
  • Keskin, Y. (2008). Türkiye'de sosyal bilgiler öğretim programlarında değerler eğitimi: Tarihsel gelişim, 1998 ve 2004 programlarının etkililiğinin araştırılması. (Yayımlanmamış Doktora Tezi), Marmara Üniversitesi İstanbul.
  • Leymun, Ş. O., Odabaşı, H. F., & Yurdakul, I. K. (2017). Eğitim Ortamlarında Durum Çalışmasının Önemi. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 5(3), 367-385.
  • Ling, L., Burman, E., & Cooper, M. (1998). Values in education-the australian study. In J. Stephenson, L. Ling, E. Burman, & M. Cooper (Eds.), Values in Education (pp. 35-61). London Routledge.
  • MEB. (1939). Birinci Maarif Şurası. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı-Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • MEB. (1943). İkinci Maarif Şurası. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı-Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • MEB. (1946). Üçüncü Milli Eğitim Şurası. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı-Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • MEB. (1949). Dördüncü Milli Eğitim Şurası. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı-Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • MEB. (1953). Beşinci Milli Eğitim Şurası. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı-Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • MEB. (1957). Altıncı Milli Eğitim Şurası. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı-Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • MEB. (1962). Yedinci Milli Eğitim Şurası. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı-Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • MEB. (1970). Sekizinci Milli Eğitim Şurası. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı-Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • MEB. (1974). Dokuzuncu Milli Eğitim Şurası. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı-Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • MEB. (1981). 10. Milli Eğitim Şurası. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı-Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • MEB. (1982). 11. Milli Eğitim Şurası. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı-Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • MEB. (1988). 12. Milli Eğitim Şurası. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı-Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • MEB. (1990). 13. Milli Eğitim Şurası. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı-Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • MEB. (1993). 14. Milli Eğitim Şurası. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı-Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • MEB. (1996). 15. Milli Eğitim Şurası. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı-Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • MEB. (1999). 16. Milli Eğitim Şurası. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı-Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • MEB. (2007). 17. Milli Eğitim Şurası. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı-Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • MEB. (2011). On Sekizinci Millî Eğitim Şurası Kararları Ankara: MEB Yayınevi.
  • MEB. (2014). 19. Milli Eğitim Şurası Kararları. from http://mebk12.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/35/27/719973/dosyalar/2015_02/02041116_19.millieitimuraskararlar.pdf
  • Özalp, R., & Ataünal, A. (1977). Türk millî eğitim sisteminde düzenleme teşkilatı: Talim ve terbiye kurulu, millî eğitim şûrası. Ankara: Millî Eğitim Basımevi.
  • Razdevsek-Pucko, C., & Polak, A. (1998). Values in Education-The Slovenian Context. In J. Stephenson, L. Ling, E. Burman, & M. Cooper (Eds.), Values in Education. London Routledge.
  • Ryan, K., & Bohlin, K. E. (1999). Building character in schools: Practical ways to bring moral instruction to life. San Francisco: Jossey-Bass Inc., Publishers.
  • Slater, F. (2004). Values and values education in the geography curriculum in relation to concepts of citizenship. In D. Lambert & P. Machon (Eds.), Citizenship through secondary geography. London: Routledge.
  • Subaşi, M., & Okumuş, K. (2017). Bir araştırma yöntemi olarak durum çalışması. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21(2), 419-426.
  • TCKB. (1936). 1936 İlkokul Programı. İstanbul: Türkiye Cumhuriyeti Kültür Bakanlığı Devlet Basımevi. TDK. (2017). Ahlak. Güncel Türkçe Sözlük. Online. Retrieved 01.15.2018, from http://www.tdk.gov.tr/
  • Titus, D. N. (1994). Values education in american secondary schools. Paper presented at the Kutztown University Education Conference, Kutztown.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
There are 46 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Articles
Authors

İsmail Keskin

Taha Yazar

Publication Date December 30, 2018
Submission Date March 2, 2018
Acceptance Date December 20, 2018
Published in Issue Year 2018 Volume: 4 Issue: 8

Cite

ISNAD Keskin, İsmail - Yazar, Taha. “Milli Eğitim Şuralarında Değer, Ahlak Ve Karakter Eğitimi Ile İlgili Alınan Kararların Değerlendirilmesi”. Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 4/8 (December 2018), 386-405.

Recep Tayyip Erdoğan University Journal of Social Sciences © 2015 is licensed with Creative Commons Attribution-NonCommercial-NonDerivative 4.0 (CC-BY-NC-ND 4.0)