The purpose of this study is to examine various professional development activities in national and international literature regarding the professional development of teachers. It is aimed to synthesize the information on the characteristics and benefits of these activities in terms of effective professional development of teachers in Turkey. Traditional review method was used in the study. In addition to scientific articles and texts on the subject, official websites of the ministries of education of the countries, trade unions, OECD and European Commission reports, laws, regulations, etc. related to the profession were examined. According to the results of the study, it was determined that the efficiency of in-service training, departmental cooperation and research teams, which are among the professional development activities implemented in our country, is low. The rate of postgraduate education graduates in Turkey is quite low compared to European countries and there is no regulation in the teaching career ladder system to encourage postgraduate education of teachers. Teachers in Turkey have a negative attitude towards the practice of teacher transfer, especially in Far Eastern countries. Unlike many other countries, teachers with the title of specialist or head teacher in Turkey are not given any new duties and responsibilities. It was also found that teachers have prejudices against lesson research activities. While teachers found mentoring activities for their professional development productive, it was concluded that online learning, school-based professional development, internet and social media activities have gained speed and importance in recent years. In line with the information obtained, various suggestions were presented for the professional development of teachers in our country.
Teacher professional development professional development activities teacher training review
Bu çalışmanın amacı, öğretmenlerin mesleki gelişimi ile ilgili olarak ulusal ve uluslararası literatürde yer alan çeşitli mesleki gelişim faaliyetlerini incelemektir. Bu faaliyetlerin özellikleri ve faydalarına ilişkin bilgilerin, Türkiye’deki öğretmenlerin mesleki gelişimlerinin etkili bir şekilde gerçekleşmesi bakımından sentezlenmesi hedeflenmiştir. Çalışmada, geleneksel derleme yöntemi kullanılmıştır. Araştırma kapsamında konuyla ilgili bilimsel makale ve metinlerin yanı sıra ülkelerin eğitim bakanlıklarının resmi siteleri, sendikalar, OECD ve Avrupa Komisyonu’nun raporları, mesleğe ilişkin düzenlenmiş kanun, yönetmelikler vb. dokümanlar incelenmiştir. Araştırmanın sonuçlarına göre ülkemizde uygulanmakta olan mesleki gelişim faaliyetlerinden hizmet içi eğitim ve zümre iş birliği ve araştırma takımları faaliyetlerinin verimliliğinin düşük olduğu tespit edilmiştir. Türkiye’de lisansüstü eğitim mezunu oranı Avrupa ülkelerine göre oldukça düşük olup öğretmenlik kariyer basamakları sisteminde öğretmenlerin lisansüstü eğitimini teşvik edecek herhangi bir düzenleme bulunmadığı saptanmıştır. Türkiye’de öğretmenler, özellikle Uzak Doğu ülkelerinde uygulanan öğretmen transferi uygulamasına olumsuz yaklaşmaktadır. Birçok ülkenin aksine Türkiye’de görev yapan uzman veya başöğretmen unvanına sahip öğretmenlere yeni bir görev ve sorumluluk verilmediği saptanmıştır. Ayrıca öğretmenlerin ders araştırması faaliyetlerine yönelik önyargıya sahip olduğu belirlenmiştir. Öğretmenler, mesleki gelişimlerine yönelik mentörluk faaliyetlini verimli bulurken son yıllarda çevrimiçi öğrenme, okul temelli mesleki gelişim, internet ve sosyal medya faaliyetlerinin hız ve önem kazandığı sonucuna ulaşılmıştır. Elde edilen bilgiler doğrultusunda ülkemizdeki öğretmenlerin mesleki gelişimleri konusunda çeşitli öneriler sunulmuştur.
“Öğretmenlere Yönelik Mesleki Gelişim Faaliyetleri: Bir Derleme Çalışması” başlıklı çalışmanın yazım sürecinde bilimsel kurallara, etik ve alıntı kurallarına uyulmuş; toplanan veriler üzerinde herhangi bir tahrifat yapılmamış ve bu çalışma herhangi başka bir akademik yayın ortamına değerlendirme için gönderilmemiştir. Bu araştırma derleme bir makale olduğundan etik kurul kararı zorunluluğu bulunmamaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Educational Sociology |
Journal Section | Review Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2025 |
Submission Date | May 24, 2025 |
Acceptance Date | June 26, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 12 Issue: 1 |
Recep Tayyip Erdoğan University Journal of Social Sciences © 2015 is licensed with Creative Commons Attribution-NonCommercial-NonDerivative 4.0 (CC-BY-NC-ND 4.0).