This study is the critical edition of a pamphlet that contains the exegesis (tafsir) of “Surat al-Nahl – verse: 90”. The author of the pamphlet is unfortunately unknown. There is only one known manuscript, which is registered in the Koprulu Library in the name of Risâla fî Tafsîri Âyat Innallâha Ya’muru bi al-‘Adl wa al-Ihsân. It is written in very clear and plain Arabic that makes it much easier to read. The author interpretes the verse under the five topics: Literature; Remarks of Early Exegetes; Usul al-Dîn (Essentials of the Religion); Usul al-Fiqh (Jurisprudence) and Fiqh (Law). In the part where he explains the verse in terms of the jurisprudence, the author pushes the limits of the ‘ilm al-tafsir. It might be interesting that the author does not attach hamdalah and salwalah after basmalah, which is quite uncommon in Islamic writing tradition. There is also no sign indicating the writing date of the manuscript. He uses Tabari Sufyan ibn Uyayna (d. 198/814), (d. 310/923), Ibn Isa (d. 334/946?), Zamahshari (d. 538/1144) and Ibn Atiyya (d. 541/1147) as its sources. Apart from these, he also refers to some famous names such as Ghazzali and Qadi Abu Bakr. The last chapter in which the verse is interpreted in terms of the fiqh has been quoted almost entirely from Nawawi’s (d. 676/1277) commentary on Sahih al-Muslim.
The exegesis of verse Surah al-Nahl 90. verse the critical edition
This study is the critical edition of a pamphlet that contains the exegesis (tafsir) of “Surat al-Nahl – verse: 90”. The author of the pamphlet is unfortunately unknown. There is only one known manuscript, which is registered in the Koprulu Library in the name of Risâla fî Tafsîri Âyat Innallâha Ya’muru bi al-‘Adl wa al-Ihsân. It is written in very clear and plain Arabic that makes it much easier to read. The author interpretes the verse under the five topics: Literature; Remarks of Early Exegetes; Usul al-Dîn (Essentials of the Religion); Usul al-Fiqh (Jurisprudence) and Fiqh (Law). In the part where he explains the verse in terms of the jurisprudence, the author pushes the limits of the ‘ilm al-tafsir. It might be interesting that the author does not attach hamdalah and salwalah after basmalah, which is quite uncommon in Islamic writing tradition. There is also no sign indicating the writing date of the manuscript. He uses Tabari Sufyan ibn Uyayna (d. 198/814), (d. 310/923), Ibn Isa (d. 334/946?), Zamahshari (d. 538/1144) and Ibn Atiyya (d. 541/1147) as its sources. Apart from these, he also refers to some famous names such as Ghazzali and Qadi Abu Bakr. The last chapter in which the verse is interpreted in terms of the fiqh has been quoted almost entirely from Nawawi’s (d. 676/1277) commentary on Sahih al-Muslim.
The exegesis of verse Surah al-Nahl 90th verse the critical edition.
Bu çalışma, Nahl suresinin 90. ayet-i kerimesi üzerine müellifi bilinmeyen bir tefsir risalesinin tahkikidir. Eser tek nüsha olup Risâle fi Tefsîri Âyeti İnnallâhe Ye’muru bi’l-Adli ve’l-İhsân adıyla Köprülü Kütüphanesi’nde (Fazıl Ahmed Paşa Bölümü, dn.: 001606, va.: 189/b-195/b) kayıtlıdır. Dili Arapça olup yazısı gayet okunaklıdır. Yazar, söz konusu ayeti beş başlık altında tefsir etmiştir: Edebiyat, önceki müfessirlerin görüşleri, usûlüddîn, fıkıh usulü ve fıkıh. Ayeti fıkıh usulü açısından tefsir ettiği kısımda, tefsirin sınırlarını oldukça zorlamıştır. En dikkat çeken husus, müellifin tefsirinde besmeleden sonra hamdele ve salveleye yer vermemiş olmasıdır. Bu, ilim tarihimizde alışık olmadığımız bir durumdur. Yazmanın ferağ kaydı da bulunmamaktadır. Yazar, Süfyân b. Uyeyne (ö. 198/814), Taberî (ö. 310/923), İbn Îsâ (ö. 334/946?), Zemahşerî (ö. 538/1144) ve İbn Atıyye’yi (ö. 541/1147) kaynak olarak kullanmıştır. Bunların dışında Kâdî Ebû Bekr (Bâkıllânî) (ö. 403/1013), Gazzâlî (ö. 505/1111) gibi isimlerden de söz etmiştir. Ayetin fıkıh açısından tefsir edildiği son bölüm, nerdeyse bütünüyle Nevevî’nin (ö. 676/1277) Müslim şerhinden nakledilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Din Araştırmaları |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Ekim 2021 |
Gönderilme Tarihi | 1 Haziran 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Sayı: 8 |