Bu çalışmada Hasan Tahsin Efendi’nin Ahmed Ziyâeddîn-i Gümüşhânevî’nin önde gelen halifelerinden biri olduğu tespit edilmiştir. Hasan Tahsin Efendi, Gümüşhânevî tarafından üç kez halvete alınmıştır. Aslen Pazarcıklı olup Ustrumca’ya yerleşmiştir. Burada cami, tekke, medrese ve kütüphane tesis etmiş, dinî tedrisat ve tarikat faaliyetleri yürütmüştür. Ustrumca’daki faaliyetleriyle başta civar bölgeler olmak üzere Rumeli coğrafyasına ilmî, irfânî ve kültürel katkı sağlamıştır. Hasan Tahsin Efendi kendi oluşturduğu tekkede, Gümüşhânevî’ye bağlılığını sürdürerek halvet açmış ve hatm-i hâcegân icrâ etmiş, Râmûzü’l-ehâdîs, Câmiu’l-usûl gibi Ziyâiyye’nin önde gelen eserlerinin okutulmasını sağlamıştır. Yanı sıra kütüphanesiyle birlikte oluşturduğu medresede müderrislik yapmıştır. Tekke ve medresenin işleyişi için görev taksimi oluşturmuş, takip edilen usûlün civar bölgelerde yaygınlaşması sağlanmıştır. Hâlidî Zâviyesi olarak da anılan bu müessesenin Ziyâiyye’nin Rumeli’deki merkezi olduğu anlaşılmaktadır.
Tasavvuf Ziyâiyye Ahmed Ziyâeddîn-i Gümüşhânevî Hasan Tahsin Efendi Ustrumca Rumeli
In this study, it has been established that Ḥasan Taḥsīn Afandī was one of the prominent successors (khalifas) of Ahmad Diyā’ al-Dīn al-Gumushkhānawī. He underwent khalwa three times under the guidance of Gumushkhānawī. Originally from Pazardjik, he later settled in Strumica, where he established a mosque, a dervish lodge, a madrasa, and a library. In this setting, he conducted traditional education and sufi rules. Through his intellectual and spiritual endeavors in Strumica, he contributed meaningfully to the scholarly and cultural development of the Rumelian region, with particular influence on its surrounding provinces. Ḥasan Taḥsīn Afandī served as the sheikh of the tekke he had founded. While maintaining his affiliation with Gumushkhānawī, he regularly observed khalwa and performed the khatm-i khwajagan. He ensured the teaching of Rāmūz al-Aḥādīth and Jāmiʿ al-Uṣūl, which are two of the foremost works of the Diyāiyya tradition. In addition, he served as a mudarris in the madrasa he established alongside his library. A functional administrative structure was established for the dervish lodge and the madrasa, and the roots adopted therein were subsequently disseminated across the surrounding regions. It is understood that this instution, known as the Khâlidî Zâwiya, functioned as the primary center of the Diyāiyya order in Rumelia.
Tasawwuf Diyāiyya Ahmad Diyā’ al-Dīn al-Gumushkhānawī Hasan Tahsin Efendi Strumica Rumelia
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Tasavvuf |
| Bölüm | Araştırma Makaleleri |
| Yazarlar | |
| Erken Görünüm Tarihi | 26 Ekim 2025 |
| Yayımlanma Tarihi | 30 Ekim 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 5 Mart 2025 |
| Kabul Tarihi | 19 Haziran 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Sayı: 16 |