As a writer contributing to children's
literature, Ahmethan Yılmaz introduced himself in the 1980s. His poetry books
Sokaklar Açmak and Ankara İç Savaşında Üç Hainin Portesi, which were published
in the 2000s, show the power of his poesy, too. The power of Yılmaz's poetry
comes from his sensitive, experimental and epic character poems he wrote in the
social direction. What led him to write such sensitive poems was his meeting
the Neo-Epic Poetry that was pioneered by Hakan Arslanbenzer in the 1990s. The
Neo-Epic Poetry emerges to confront with twentieth-century poetry on behalf of
the society. Neo-Epic or with a different name, New Heroic Poetry, is the
effort of seeing the world, which is the subject of a story, without ornaments,
naked and sometimes even uglier than it really is in order to emphasize
something well enough. The intention of the poet is to try to change minds. The
epic poet who has no power to change the world chooses to change minds. Our
epic poem, which started with the Namık Kemal, Tevfik Fikret and Mehmet Akif in
the modern Turkish literature, continues this direction with the İkinci Yeni.
As of the 1990s, it sustains its existence with its neo-epic character that is
included in daily life. The poem Californian Brasserie Restauran published in
Ahmethan Yılmaz's poetry book Sokaklar Açmak was written in accordance with the
experimental and Neo-Epic Poetry style of the 2000s. In this article, the
poetry of Ahmethan Yılmaz, the characteristics and, the characteristics and
techniques of neo-epic will be discussed and the poem Californian Brasserie
Restauran poem will be analyzed in the context of Neo-Epic Poetry.
Ahmethan Yılmaz, çocuk edebiyatına katkı sunan
bir yazar olarak 1980’li yıllarda kendini tanıtır. 2000’li yıllarda yayımladığı
Sokaklar Açmak ve Ankara İç Savaşında Üç Hainin Portresi adlı şiir kitapları
onun şâirlik yönünün de gücünü gösterir. Yılmaz’ın şiirinin gücü toplumsal
yönde yazdığı duyarlı, deneysel ve epik karakterli şiirlerden ileri gelir. Onu
bu tarz duyarlı şiirler yazmaya sevk eden 1990’lı yıllarda Hakan
Arslanbenzer’in öncüsü olduğu Neo-Epik Şiir’le tanışmasıdır. Neo-Epik Şiir,
yirminci yüzyıl şiiriyle toplum adına hesaplaşmak üzere ortaya çıkar. Neo-Epik
ya da farklı bir adla Yeni Destansı Şiir, öykü konusu olan dünyayı süslerinden
arındırılmış, çıplak, hatta bazen bir şeyi iyice vurgulayabilmek için
olduğundan bile çirkin görme çabasıdır. Şâirin bundan maksadı zihinleri
değiştirmektir. Dünyayı değiştirme gücüne sahip olamayan epik şâir, zihinleri
değiştirme yolunu seçer. Modern Türk edebiyatında Namık Kemal, Tevfik Fikret ve
Mehmet Akif’le başlayan epik karakterli şiirimiz, İkinci Yeni ile bu yönünü
devam ettirir. 90’lı yıllardan itibaren de günlük hayata dâhil olan neo-epik
karakteriyle varlığını sürdürür. Ahmethan Yılmaz’ın Sokaklar Açmak kitabında
yayımlanan Californian Brasserie Restauran şiiri 2000’li yılların deneysel ve
Neo-Epik Şiir tarzına uygun olarak yazılmıştır. Bu makalede, Ahmethan Yılmaz'ın
poetikasından, neo-epiğin özelliklerinden, neo-epiğin özelliklerinden ve
tekniklerinden bahsedilerek Californian Brasserie Restauran şiiri Neo-Epik Şiir
bağlamında tahlil edilecektir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Creative Arts and Writing |
Journal Section | Turkish language, culture and literature |
Authors | |
Publication Date | June 21, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 |