The aim of this study is to determine the Turkish
teachers’ opinions related to the activities to comprehend the text, to suggest
alternative approaches to the comprehension studies and to make an evaluation
in line with these opinions. Qualitative research design has been used in the
study. The research group of the study has been adjusted by the convenience
sampling method among Turkish teachers working in secondary schools in Erzurum
city center. The data of the study have been collected by “Semi-Structured
Teacher Interview Form” formed by five open-ended questions. As a result of the
study, it has been understood that Turkish teachers thought that activities
aimed at analyzing literary texts were important but they found the text
analysis studies inadequate and incomplete. As an alternative to these studies,
it has been concluded that the students are oriented towards real life related
studies which will develop their critical and creative thinking skills.
Bu çalışmanın konusu, Türkçe öğretmenlerinin
Türkçe ders kitaplarında yer alan yazınsal metinleri anlamaya yönelik
etkinlikler ile ilgili görüşlerini incelemektir. Çalışmanın konusu bağlamında,
Türkçe öğretmenlerinin metni anlamaya yönelik etkinliklere ilişkin görüşlerini,
hâlihazırda uygulanan metni anlama çalışmalarına alternatif yaklaşım
önerilerini belirlemek ve bu görüşler doğrultusunda bir değerlendirme yapmak
amaçlanmıştır. Çalışmada nitel araştırma deseni kullanılmıştır. Çalışmanın
araştırma grubu, Erzurum il merkezinde bulunan ortaokullarda görev yapan Türkçe
öğretmenleri arasından uygun örnekleme yöntemi ile belirlenmiştir. Çalışmanın
verileri ise beş açık uçlu soru ile oluşturulan “Yarı Yapılandırılmış Öğretmen
Görüşme Formu” ile toplanmıştır. Araştırmanın sonucunda Türkçe öğretmenlerinin,
yazınsal metinleri çözümlemeye yönelik etkinliklerin önemli olduğunu
düşündükleri ancak hâlihazırda uygulanan metin çözümleme çalışmalarını yetersiz
ve eksik buldukları görülmüştür. Öğretmenlerin bu çalışmalara alternatif olarak
öğrencilerin eleştirel ve yaratıcı düşünme becerilerini geliştirecek, gerçek
hayatla bağlantılı çalışmalara yöneldikleri sonucuna ulaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Turkish language, culture and literature |
Authors | |
Publication Date | October 21, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Issue: 12 |