Improving oral communication skills in English as
a Foreign Language (EFL) context is regarded as a challenging issue since
students have limited opportunities to practice the target language outside the
classroom. The objective is to make students gain the maximum benefit from the
activities in the classroom within the limited time periods. Therefore,
different techniques, activities, tasks, projects, and etc. have been utilized
in order to accomplish this objective in oral communication skills course
offered in English Language Teacher Education (ELT) Programs in Turkey. Guiding
students to make oral presentations about variety of topics can be one of the
ways of fostering their oral proficiency levels in English. This study
investigates into ELT Freshman students’ perceptions of one-semester
performances based on self-created presentations. It employs semi-structured
interview which is one of the data collection tools in qualitative studies. The
results of the study indicate that student-created oral presentations can
contribute to students’ fluency, self-confidence, cooperation, interaction, and
foreign language learning motivation in the eyes of freshman students.
Öğrencilerin hedef dili sınıf dışında kullanma
olanaklarının sınırlı olmasından dolayı İngilizcenin yabancı bir dil olarak
öğretildiği ortamlarda, sözlü iletişim becerilerinin geliştirilmesi oldukça
zorlu bir süreçtir. Amaç, öğrencilere sınıf içerisindeki aktivitelerle sınırlı
süre içerisinde bu becerilerini azami ölçüde geliştirebilmelerini sağlamaktır.
Bu yüzden, Türkiye’de farklı üniversitelerin İngiliz Dili Eğitimi programlarında
okutulan Sözlü İletişim Becerileri
derslerinde çeşitli teknik, aktivite, görev, proje vb. yollarla öğrencilerin
yabancı dilde sözlü iletişim becerileri geliştirilmeye çalışılmaktadır. Farklı
konularda öğrencilere hedef dilde sözlü sunumlar yaptırmak ve bu doğrultuda
öğrencilere rehberlik yapmak, söz konusu becerinin gelişimi için kullanılan
tekniklerden birisidir. Bu bağlamda, mevcut çalışma İngilizce Öğretmenliği
birinci sınıf öğrencilerinin bir dönem buyunca kendi hazırladıkları sunumlarla
ilgili algılarını ve düşüncelerini ortaya koymayı amaçlamaktadır. Çalışmada
nitel araştırma yöntemlerinden biri olan yarı yapılandırılmış görüşme
tekniğiyle veriler toplanmıştır. Çalışma sonucunda öğrenciler tarafından bizzat
oluşturulup sunulan sözlü sunumların; öğrencilerin akıcı konuşmasına,
kendilerine güvenlerine, sınıf içi etkileşime, işbirlikçi öğrenmeye ve yabancı
dil öğrenme motivasyonlarına katkı yaptığı ortaya konmuştur.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Turkish language, culture and literature |
Authors | |
Publication Date | October 21, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Issue: 12 |