Academic writing is important for writers to
persuade readers on their claims, which is why the literature is full of
studies aiming to improve academic writing and making suggestions regarding how
the writing style should be. However, the missing point as to this important
issue is that they largely investigate the issue of writing in terms of
linguistic, and overlook the extralinguistic factors, or merely investigate a
single issue without considering its ensuing ramifications; for example, gender
effect on discourse. On the other hand, this study investigates gender effect
together with its possible impact on the change of discourse and the style of
writing which is crucial to have an impact on the audience. Also, this study
aims to draw attention on extralinguistic factors affecting academic writing.
This study showed that academic writing is not independent of the effect of
gender because the discourse style of a female and male author seems to be
different from each other. Furthermore, apart from the effect of gender,
extralinguistic factors like social and intrapersonal parameters play an
important role in determining the discourse of the author, and accordingly the
writing style. This study calls further studies in order to reveal rhetoric
differences and the effect of gender on more specific linguistic components.
Akademik yazım kabiliyeti, yazarın yazdıkları
konusunda okuyucuları ikna etmede oldukça önemlidir. Bundan dolayı, literatür
akademik yazımın nasıl geliştirilebileceği ve nasıl olması gerektiği konusunda
çalışmalarla doludur. Oysaki çoğu çalışma akademik yazım konusunu dil bilgisel
konuda ele almakta ve dil bilgisel olmayan diğer konuları göz ardı etmektedir
ya da konuyu muhtemel etkilenebilecek diğer açıları düşünmeden tek bir açıdan
ele almaktadır. Bu çalışma cinsiyetin söylem üzerindeki etkisini ve dolayısıyla
yazma sitili nasıl değiştirebileceğini incelemekte ve dil bilgisel etkenler
olmayan cinsiyet, sosyal ve kişilik faktörlerinin yazma sitili üzerindeki
etkisini araştırmış ve bunların ne düzeyde etkili olduklarını ortaya
çalışmıştır. Literatür, kadın ve erkek arasında söylem farklılıkları olduğunu
ortaya koyduğun cinsiyetin yazımda söylem üzerinde etkili olduğunu
söyleyebiliriz. Ayrıca, sosyal ve kişisel parametrelerin de yazarın söylem
şeklini etkilediği anlaşılmaktadır. Retorik farklılıklarını cinsiyet kavramı
üzerinden veya dil bilgisel olmayan etkenler üzerinden araştırmak isteyen
yazarlar daha spesifik konuları incelemeleri faydalı olacaktır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Linguistics |
Journal Section | Turkish language, culture and literature |
Authors | |
Publication Date | September 21, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Issue: 16 |