Türkçe öğretimi ile anlama ve anlatma becerileri
gelişmiş, dil bilinci ve duyarlılığına sahip, okuma kültürü edinmiş, millî ve
evrensel değerleri içselleştirmiş, düşünen duyarlı bireylerin yetiştirilmesi
hedeflenmektedir. Türkçe öğretimi ile yalnız dilsel beceriler değil, düşünme,
anlama, sıralama, sınıflama, sorgulama, ilişki kurma, eleştirme, tahmin etme,
analiz-sentez yapma, değerlendirme gibi zihinsel becerilerin geliştirilmesi de
hedeflenmektedir. Bu becerilerin kazandırılmasında onların ilgi, gereksinim ve
dil evrenlerine uygun, Türkçenin anlatım olanaklarının yansıtıldığı metinlerin
yeri ve önemi büyüktür. Bu nedenle öğrenciler, ilköğretim birinci sınıftan
başlayarak, Türkçenin anlatım gücünü yansıtan, onların dil gelişimlerine ve
gereksinimlerine uygun ürünlerle karşılaştırılmalıdır. Ana dili öğretimi
bilgiden çok beceri kazandırmayı amaçladığı için hedeflenen beceri ve
kazanımların gerçekleştirilmesinde etkinliklerden yararlanılmaktadır. Dört
temel dil becerisine yönelik hazırlanacak etkinliklerin bütünsellik içerisinde
geliştirilmesi ve öğrencilerin bu becerileri kullanabilecekleri,
sınayabilecekleri ortamlar oluşturulmalıdır. Becerilerin tümünün bir denge
içinde geliştirilmesi gerekir. Hazırlanan etkinlikler, öğrenci tarafından
metnin anlaşılmasını, yorumlanmasını; metinden sonuçlar çıkarıp bu sonuçları
yaşamında kullanabilmesini sağlamalıdır. Bu çalışmanın amacı, Türkçe Dersi
Öğretim Programı’nda öğrencilere kazandırılmaya çalışılan temel dil beceri
alanlarında hedeflenen amaç ve kazanımları gerçekleştirmeye yönelik çocuk
edebiyatı metinlerinden hareketle etkinlik oluşturmaktır. Çocuk edebiyatı
metinleri doğrultusunda etkinlik tasarlamayı amaçlayan bu çalışmada, nitel
araştırma yöntemlerinden belgesel tarama (doküman incelemesi) kullanılmıştır.
Belgesel tarama, var olan kayıt ve belgelerden veri toplama tekniğidir. Bu
çalışmada, dil becerilerini geliştirmeye yönelik uygulama ve etkinlik
örneklerine yer verilmiştir.
It is aimed to educate individuals who have
developed comprehension and expression skills with Turkish education, have
language awareness and sensitivity, have acquired a reading culture, internalize
national and universal values and are sensitive to thinking. It is also aimed
to develop mental skills such as thinking, understanding, sorting, classifying,
questioning, establishing relationships, criticizing, estimating, analyzing and
synthesizing, and evaluating not only linguistic skills but also linguistic
skills. In order to gain these skills, the place and importance of texts which
are suitable for their interests, needs and language universes, where the
expression possibilities of Turkish are reflected. For this reason, students
should compare with products that reflect their language development and
requirements, starting from the first grade of Primary School. Since teaching
mother tongue aims to gain more skill than knowledge, activities are used in
realization of targeted skills and acquisitions. Development of the activities
for four basic language skills should be integrated and the environments where
students can use and test these skills should be established. All of the skills
need to be developed in a balance. The activities should enable the student to
understand, interpret the text and draw conclusions from the text and use these
results in his / her life. The aim of this study is to develop an activity
based on children's literature texts aimed at achieving the targeted goals and
achievements in the areas of basic language skills that are tried to be
acquired for the students in the Turkish language curriculum. In this study,
which aims to design activities in line with child literature texts,
documentary screening (document review) was used for qualitative research
methods. Documentary screening is the technique of collecting data from
existing records and documents. In this study, examples of practices and
activities aimed at improving language skills are given.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Turkish language, culture and literature |
Authors | |
Publication Date | September 21, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Issue: 16 |