İngilizce’nin dünyada artan önemine paralel
olarak ülkemizde de İngilizce öğretimine ciddi anlamda önem verilmiş ve öğretim
kalitesini arttırmak için ülkemizdeki her bir eğitim reformunda İngilizce
öğretimi ile ilgili ciddi adımlar atılmıştır. Buna rağmen, ülkemizde İngilizce
öğretimi halen istenilen seviyelere gelememiştir. Bunun en temel nedenlerinden
biri, öğrencilerin İngilizce’ye karşı olumsuz tutumları ve gerçek amaçlı dil
kullanım yoksunluğundan kaynaklanan ‘İngilizce ne işime yarayacak’ kaygısıdır.
Bu araştırmada, bu sorunlar göz önünde bulundurularak Burdur İl Milli Eğitim
Müdürlüğü ve Burdur Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi işbirliği
ile yürütülen Etkileşimli İngilizce Dil Sınıfı projesi kapsamında Türk
öğrencilerin yabancı öğrenciler eşliğinde ders işlemelerinin derse İngilizce
katılım istekliliklerinde olumlu bir değişikliğe neden olup olmadığı, yabancı
öğrencilerle ders işlemekten memnun olup olmadıkları ve proje ile ilgili genel
görüşleri araştırılmıştır. Bu kapsamda, araştırmada 63 öğrenci yer almıştır ve
veriler hem nicel hem de nitel veri toplama araçları ile toplanmıştır. Nicel verilerin analizi, öğrencilerin yabancı
öğrenciler eşliğinde ders işlemelerinin derse İngilizce katılım
istekliliklerini olumlu olarak arttırdığını ve öğrencilerin birçok açıdan
yabancı öğrenciler ile ders işlemekten memnun olduklarını göstermiştir. Nitel
veriler de nicel verileri doğrulayarak, öğrencilerin yabancı öğrenciler
eşliğinde işledikleri dersleri zevkli ve eğlenceli bulduklarını, dil
becerilerinin geliştiğini hissettiklerini ve projenin ilerleyen dönemlerde de
devam etmesini arzuladıklarını ortaya çıkarmıştır. Kısacası, projenin
öğrencilerin dile ve dil kullanımına ilişkin olumlu tutumlar geliştirmesine
olanak sağladığı söylenebilir. Araştırma sonuçlarına dayanılarak, benzeri
bağlamlarda uygulamaya yönelik neler yapılabileceği konusunda çeşitli önerilerde
bulunulmuştur.
In parallel with the increasing prominence of
English in the world, considerable importance has been attached to the teaching
of English in our country and serious steps have been taken in every education
reform to improve the quality of language teaching. Despite all efforts,
English language teaching in our country has not reached the desired levels.
One of the main reasons for this is the students' negative attitudes towards
English and the concern of ‘what good would English do to me’, which originates
from the dearth of real-life language use. Considering these problems, this
research seeks to explore whether the accompaniment of Turkish students by
foreign students in English classes within the scope of the interactive English
Language Class project carried out in cooperation with Burdur Provincial
Directorate of National Education and Burdur Mehmet Akif Ersoy University
Faculty of Education results in a positive change in their willingness to
participate in classes, whether they are satisfied with the process of having
their classes together with foreign students and what opinions they hold about
the project in general. To this end, 63 students participated in the study and
the data were collected with both quantitative and qualitative data collection
tools. The analysis of the quantitative data showed that having classes with
foreign students positively contributed to the students' willingness to
participate in classes and that the students were pleased to study English with
foreign students in many respects. Confirming the quantitative data, the
analysis of qualitative data revealed that the students found the classes they
had with foreign students enjoyable and fun, felt that their language skills
had improved, and wished that the project would continue in the future. In
short, the project may be said to have enabled students to develop positive
attitudes towards language and language use. Drawing on the results, various
suggestions have been made as to what can be further done in similar contexts
from a practical dimension.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Turkish language, culture and literature |
Authors | |
Publication Date | September 21, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Issue: 16 |