This paper is dedicated to talk about the
elements of chivalry in the popular fantasy series A Song of Ice and Fire, written by George R.R. Martin, especially
centering upon the distinctive features of the characters of Jaime Lannister
and Brienne of Tarth. Throughout the novels, both of these characters go
through a chain of events that embody their personalities, and thanks to the crossing
of their paths, Jaime and Brienne become different persons. Among many
alterations, this paper focuses mainly on the chivalric attributions in search
of evidence for their existence. This pursuit of chivalry is evident since
there is a problematic situation for these two characters; the former is
seemingly a representative of a classical knight figure, but every new page of
the novel displays us the devilish corruption occupying him. However, the
latter, a total opposite of Jaime and a freak of nature for the unmerciful
folks of the Seven Kingdoms, is still a much more appropriate knight than
Jaime, even though Brienne is a woman, which is another uncommon characteristic
for the traditional concept of knighthood. The intention of this paper is,
thus, to seek for the presumptive aim of the author to create a case which is
both a juxtaposition and contradiction. Martin converts the supposed hero into
a villain-like character, and he makes a paladin out of the anti-hero of the
story. Consequently, the obvious perception management carried out by the
author collides with the prejudment of the reader to demolish the readers’
prejudices.
Bu araştırma, George R.R. Martin tarafından
yazılan Buz ve Ateşin Şarkısı serisindeki
şovalyelik unsurlarını özellikle Jamie Lannister ve Tarth’lı Brienne’in öne
çıkan karakterlerine odaklanarak incelemeyi amaçlamaktadır. Romanlarda bu iki
karakter kendi kişiliklerini şekillendiren bir olaylar zinciri yaşarlar, ve
yollarının kesişmesi sayesinde Jaime ve Brienne farklı insanlara dönüşürler.
Çok sayıda değişimin arasında, bu araştırma şovalyelik unsurlarına odaklanıp onun
varlığını aramaktadır. Böyle bir arayış bu iki karakterin içinde bulunduğu
sorunlu durumdan kaynaklıdır; ilki klasik bir şovalye figürünü temsil ediyor
gibi görünür ama kitabın her yeni sayfası bize içinde bulunduğu şeytani
yozlaşmayı gösterir. Ama ikincisi ise Jaime’nin tam ziti, Yeni Krallık’ın
acımasız insanlarının gözünde tam bir ucube ve bir kadın olmasına ragmen, ki bu
da geleneksel şovalye figürüne aykırıdır, şovalyelik için Jaime’den çok daha
uygundur. Bu sebepten, bu çalışmanın arayışı yazarın yarattığı hem birbirine
paralel hem de zıtlık içindeki durumdur. Martin, bildiğimiz kahramanı kötü
adamvari bir karaktere dönüştürürken hikayedeki anti-kahramandan da bir şovalye
yaratmaktadır. Sonuç olarak, yazarın açıklıkla yürüttüğü algı yönetimi, okuyucunun
önyargılarını yıkmak adına birbiriyle çarpışmaktadır.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Creative Arts and Writing |
Journal Section | Turkish language, culture and literature |
Authors | |
Publication Date | November 21, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 RumeliDE 2019.Ö6 - Bandırma Onyedi Eylül Üniversitesi Uluslararası Filoloji Çalışmaları Konferansı |