Literary works are fostered by the cultural and
intellectual elements of the age and society which produces them. The social
condition in which the works are produced influences the structure of each
work, as well as defining the aesthetic values of the literature of the period.
This is how literary works reflect the ethos of the age in which they are
written. Literature, on this account, depends on the society as its source, at
the same time serving as a means of change, progress and improvement for the
society itself. Therefore, it is also possible to consider literary works as
instruments that serve the purpose of educating the society. Christianity is an
essential element in the cultural and intellectual life of Medieval Germany. As
a result of this, Medieval German Literature is characteristically religious.
In this period, the God-World opposition is utilized in the intellectual and
cultural spheres. For this world is a pathway towards the other world and
salvation, humans need to abstain from the sins they naturally tend to commit
and ask for God’s mercy to find eternal salvation. Well-educated in theology,
then, through their work the writers of the period communicate to their
audience the basic teachings of Christianity and the religious philosophy of
the age. Intending to educate the reader with the help of literary characters,
these works provide examples concerning the ideal way of living in this world .
Within this context, this study explores the concept of
“Sin-Redemption-Absolution ” in “Der arme Heinrich’’ by Hartmann von Aue, one
of the major poets of Medieval German
Literature. Based on an analysis of the processes of sickness and recovery of
the main character Heinrich in terms of the concept of
“Sin-Redemption-Forgiveness”, the study aims to discover the teachings the poet
had possibly in mind as he composed his work.
Edebi eserler yazıldıkları çağ ve toplumun
kültürel ve düşünsel unsurlarından beslenirler. Eserlerin olgunlaştığı toplumun
şartları, o dönem edebiyatının estetik değerlerinin yanı sıra eserin yapısını
da etkiler. Böylelikle edebi eserler yazıldıkları dönemin ruhunu yansıtırlar.
Edebiyat toplumdan beslenirken, aynı zamanda toplumu değiştirme, geliştirmeye,
iyileştirmeye yarayan bir araca da dönüşür. Bu yönleri ile edebi eserler aynı
zamanda toplumu eğitme amacına hizmet eden araçlar olarak yorumlanabilir. Alman
Orta Çağı’nın kültürel ve düşünsel yaşamının temelindeki en önemli unsurlardan
birisi Hristiyanlıktır. Bu nedenle Orta Çağ Alman Edebiyatı dini bir
karakteristiğe sahiptir. Kilisenin egemenliğindeki düşünce ve kültür dünyası
Tanrı-Dünya zıtlığından yararlanmıştır. Öteki dünya ile olan ilişki ve
kurtuluşa giden yol bu dünyadan geçer. Kişi sonsuz kurtuluşa ermek için doğası
gereği meylettiği günahlardan kaçınarak, Tanrı’nın merhametine sığınmalıdır.
Dönemin yazarları iyi bir teoloji eğitimi almış olduklarından, eserlerinde
Hristiyanların temel öğretilerini ve dönemin dini felsefesini de eserleri
aracılığıyla dinleyiciye aktarırlar. Eserlerde dinleyicilere edebi karakterler
aracılığıyla, dünya hayatını nasıl geçirmeleri gerektiği ile ilgili örnekler
sunulur. Böylelikle dinleyicileri eğitme amacı güdülmüştür. Bu çalışmamızda
Alman Orta Çağ Edebiyatı’nın önemli ozanlarından Hartmann von Aue’nin ‘’Der
arme Heinrich’’ adlı eserinde ‘’Günah- Kefaret- Bağışlanma’’ olgusu
incelenecektir. Eserin baş karakteri Heinrich’in hastalanma ve iyileşme sürecinin
‘’Günah- Kefaret- Bağışlanma’’ olgusu bağlamında incelenmesinden yola
çıkacağımız bu çalışmadaki amacımız ozanın eserle hedeflemiş olabileceği
öğretileri ortaya çıkarmaktır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Creative Arts and Writing |
Journal Section | Turkish language, culture and literature |
Authors | |
Publication Date | November 21, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 RumeliDE 2019.Ö6 - Bandırma Onyedi Eylül Üniversitesi Uluslararası Filoloji Çalışmaları Konferansı |