Bu çalışmanın temel amacı, yabancı dil olarak İngilizce öğrenmekte olan Türk öğrencilerin en sık ya da en az tercih ettikleri sözcük öğrenme stratejilerinin neler olduğunu araştırmak ve biçimbirimsel yeterlik ile sözcük öğrenme stratejileri arasındaki ilişkiyi incelemektir. Çalışmanın örneklem grubunu, Türkiye’de bir devlet üniversitesinde eğitim almakta olan, 102 Mütercim Tercümanlık bölümü öğrencisi oluşturmaktadır. Çalışmada kullanılan ölçme araçları, Sözcük Düzey Testi (Nation, 2001) ve Sözcük Öğrenme Stratejileri anketidir (Gu, 2018). Sözcük düzey testi, anket çalışması öncesinde öğrencilere verilerek, öğrencilerin sözcük bilgisi düzeylerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Testin ardından, öğrencilerden 5’li Likert türünde olan Sözcük Öğrenme Stratejileri anketini cevaplandırmaları istenmiştir. Çalışmanın sonuçları SPSS programı kullanılarak tek yönlü ANOVA ile analiz edilmiştir. Çalışmanın sonuçlarına göre, sözcük öğrenirken İngilizce öğrenmekte olan Türk öğrenciler tarafından en sık kullanılan stratejiler tahmin stratejileri ve sözlük stratejileridir. En az sıklıkta kullanılan stratejiler ise tekrarlama (rehearsal) kategorisinde yer alan sözcük listesi kullanımı ve görsel tekrarlama stratejileridir. Sözcük bilgisi düzeylerine göre düşük, orta ve yüksek düzeyli olarak sınıflandırılan öğrenci gruplarından alınan sonuçlar, yüksek düzeyli sözcük bilgisine sahip olan öğrencilerin en sık kullandıkları stratejilerin, seçici dikkat, tahmin etme stratejileri, sözlük stratejileri, sözcük defteri kullanımı, ve not alma (hangi bilginin not edileceğine karar verme) stratejileri olduğunu göstermektedir. Ayrıca, öğrencilerin büyük çoğunluğu sözcüklerin kullanım yoluyla öğrenilmesinin gerekli olduğunu düşünürken, ezberlemenin sözcük öğrenmede önemli bir rolünün olmadığına inanmaktadırlar. Bu çalışma, sözcük öğrenme stratejilerini seçmekte zorluk çeken İngilizce öğrencilerinin biçimbirimsel yeterlik kazanmalarına yardımcı olma ve İngilizce öğretmenlerine -öğrenciler açısından- farklı strateji kullanmanın avantajlarını gösterme eğilimindedir.
The main purpose of this study is to investigate the most or the least preferred vocabulary learning strategies (VLS) by Turkish EFL learners and to examine the relationship between morphological mastery and VLS. The participants of the study consist of 102 Translation and Interpreting department students at a state university in Turkey. The measurement tools used in the study are Vocabulary Size Test (VST) (Nation, 2001) and Vocabulary Learning Strategies Questionnaire (VLSQ) (Gu, 2018). Before the questionnaire, VST was administered to the students to determine the vocabulary size levels of them. After the test, students were asked to answer the 5-point Likert type VLSQ. The results of the study were analyzed by SPSS programme using one-way ANOVA. According to the results, the most commonly used strategies by Turkish EFL learners in vocabulary learning are guessing and dictionary strategies. The least frequently used strategies are the use of word lists and visual repetition strategies in the rehearsal category. The results obtained from students who are classified as low, medium and high-level vocabulary size, show that the most frequently used strategies of high level students are selective attention, guessing strategies, dictionary strategies, notebook usage and note-taking (deciding what information goes into notes). In addition, while the vast majority of students think that it is necessary to learn words through use, they believe that memorization does not play an important role in vocabulary learning. This study tends to help English learners who have difficulty in choosing vocabulary learning strategies to get morphological mastery and to lead EFL teachers by showing the advantages of using different strategies for students.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Linguistics |
Journal Section | World languages, cultures and litertures |
Authors | |
Publication Date | June 21, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Issue: 19 |