Okuma becerisinin sistemli bir şekilde kazandırılması ve geliştirilmesi Türkçe derslerinde, öğretim programı doğrultusunda gerçekleştirilmektedir. Öğretim programlarında öğrencilerin edinmesi gereken bilgi, beceri ve alışkanlı kları ifade eden kazanımlar yer almaktadır. Türkçe Dersi Öğretim Programı’nda yer alan kazanımların gerçekleştirilmesinde ders kitapları en önemli materyaller arasında yer almaktadır. Bu sebeple ders kitaplarına konacak metin ve etkinliklerin seçimi ve hazırlanması büyük bir dikkat gerektirmektedir. Mevcut Türkçe ders kitaplarındaki etkinliklerin hazırlanmasında buna önem verilip verilmediği ise tartışma konusudur. Türkçe ders kitaplarını inceleyip etkinlikleri değerlendirmenin, hâlihazırda kullanılan ders kitaplarındaki etkinliklerle ilgili dönüt sağlamada ve ileriki yıllarda hazırlanacak ders kitabı etkinliklerinin niteliğini artırmada faydalı olacağı düşünülmektedir. Bu araştırmanın amacı Türkçe Dersi Öğretim Programı’nda yer alan okuma kazanımlarının ortaokul Türkçe ders kitaplarındaki etkinliklere ne kadar yansıdığını belirlemektir. Bu amaçla araştırmada “2019 Türkçe Dersi Öğretim Programı’nda yer alan okuma kazanımlarının ortaokul Türkçe ders kitaplarındaki etkinliklerde yer alma sıklığı nedir?” sorusu yanıtlanmaya çalışılmıştır. Ortaokul Türkçe ders kitaplarında yer alan okuma metinlerinin okuma kazanımları açısından değerlendirilmesi amacıyla gerçekleştirilen bu çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden doküman analizi kullanılmış, 2019 Türkçe Öğretim Programında belirtilen kazanımlara göre ortaokul Türkçe ders kitapları betimsel analiz yöntemiyle değerlendirilmiştir. İncelenen etkinliklerin programdaki hangi okuma kazanımıyla örtüştüğü uzman görüşlerine başvurularak tespit edilmiştir. Sonuç olarak incelenen Türkçe ders kitaplarında yer alan okuma metni etkinliklerinin 2019 Türkçe Dersi Öğretim Programındaki okuma kazanımlarını karşılamada birtakım sorunlar barındırdığı görülmektedir. Bu sorunlar kazanıma değinmeme, gereğinden fazla işleme ya da gereğinden az yer verme olarak özetlenebilir.
Okuma becerisi Türkçe Dersi Öğretim Programı okuma kazanımları Türkçe ders kitabı etkinlik Reading skill Turkish lesson curriculum reading outcomes Turkish textbook activity
Okuma becerisi Türkçe Dersi Öğretim Programı okuma kazanımları Türkçe ders kitabı etkinlik Reading skill Turkish lesson curriculum reading outcomes Turkish textbook activity
Okuma becerisi Türkçe Dersi Öğretim Programı okuma kazanımları Türkçe ders kitabı etkinlik Reading skill Turkish lesson curriculum reading outcomes Turkish textbook activity
Okuma becerisi Türkçe Dersi Öğretim Programı okuma kazanımları Türkçe ders kitabı etkinlik Reading skill Turkish lesson curriculum reading outcomes Turkish textbook activity
Okuma becerisi Türkçe Dersi Öğretim Programı okuma kazanımları Türkçe ders kitabı etkinlik Reading skill Turkish lesson curriculum reading outcomes Turkish textbook activity
Okuma becerisi Türkçe Dersi Öğretim Programı okuma kazanımları Türkçe ders kitabı etkinlik Reading skill Turkish lesson curriculum reading outcomes Turkish textbook activity
Okuma becerisi Türkçe Dersi Öğretim Programı okuma kazanımları Türkçe ders kitabı etkinlik Reading skill Turkish lesson curriculum reading outcomes Turkish textbook activity
Okuma becerisi Türkçe Dersi Öğretim Programı okuma kazanımları Türkçe ders kitabı etkinlik Reading skill Turkish lesson curriculum reading outcomes Turkish textbook activity
Okuma becerisi Türkçe Dersi Öğretim Programı okuma kazanımları Türkçe ders kitabı etkinlik Reading skill Turkish lesson curriculum reading outcomes Turkish textbook activity
Okuma becerisi Türkçe Dersi Öğretim Programı okuma kazanımları Türkçe ders kitabı etkinlik Reading skill Turkish lesson curriculum reading outcomes Turkish textbook activity
Okuma becerisi Türkçe Dersi Öğretim Programı okuma kazanımları Türkçe ders kitabı etkinlik Reading skill Turkish lesson curriculum reading outcomes Turkish textbook activity
Okuma becerisi Türkçe Dersi Öğretim Programı okuma kazanımları Türkçe ders kitabı etkinlik Reading skill Turkish lesson curriculum reading outcomes Turkish textbook activity
Okuma becerisi Türkçe Dersi Öğretim Programı okuma kazanımları Türkçe ders kitabı etkinlik Reading skill Turkish lesson curriculum reading outcomes Turkish textbook activity
Okuma becerisi Türkçe Dersi Öğretim Programı okuma kazanımları Türkçe ders kitabı etkinlik Reading skill Turkish lesson curriculum reading outcomes Turkish textbook activity
Okuma becerisi Türkçe Dersi Öğretim Programı okuma kazanımları Türkçe ders kitabı etkinlik Reading skill Turkish lesson curriculum reading outcomes Turkish textbook activity
Okuma becerisi Türkçe Dersi Öğretim Programı okuma kazanımları Türkçe ders kitabı etkinlik Reading skill Turkish lesson curriculum reading outcomes Turkish textbook activity
Okuma becerisi Türkçe Dersi Öğretim Programı okuma kazanımları Türkçe ders kitabı etkinlik Reading skill Turkish lesson curriculum reading outcomes Turkish textbook activity
The acquisition and development of reading skills sistematically are carried out in Turkish lessons in line with the curriculum. In the curriculum, there are outcomes that express the knowledge, skills and habits that students should acquire. The most important material in the realization of the achievements in the Curriculum is textbooks. For this reason, the selection and preparation of the texts and activities in textbooks require great attention. Whether it is given importance to the preparation of the activities in the existing Turkish textbooks is a matter of debate. It is thought that examining the Turkish textbooks and evaluating the activities will be beneficial in providing feedback on the activities in the current textbooks and increasing the quality of the textbook activities to be prepared. The purpose of this research is to determine how much the reading outcomes in the Turkish Curriculum are reflected in the activities in the secondary school Turkish textbooks. This study was carried out in order to evaluate the reading texts in secondary school Turkish textbooks in terms of reading outcomes. Document analysis and descriptive analysis method, one of the qualitative research methods were used. It was determined by consulting the expert opinions that the examined activities matched with which reading outcomes in the program. As a result, it is seen that the reading text activities in the examined Turkish textbooks have some problems in meeting reading outcomes in the 2019 Turkish Lesson Curriculum. These problems can be summarized as not mentioning the outcome, over-processing or under-emphasizing.
Okuma becerisi Türkçe Dersi Öğretim Programı okuma kazanımları Türkçe ders kitabı etkinlik Reading skill Turkish lesson curriculum reading outcomes Turkish textbook activity
Okuma becerisi Türkçe Dersi Öğretim Programı okuma kazanımları Türkçe ders kitabı etkinlik Reading skill Turkish lesson curriculum reading outcomes Turkish textbook activity
Okuma becerisi Türkçe Dersi Öğretim Programı okuma kazanımları Türkçe ders kitabı etkinlik Reading skill Turkish lesson curriculum reading outcomes Turkish textbook activity
Okuma becerisi Türkçe Dersi Öğretim Programı okuma kazanımları Türkçe ders kitabı etkinlik Reading skill Turkish lesson curriculum reading outcomes Turkish textbook activity
Okuma becerisi Türkçe Dersi Öğretim Programı okuma kazanımları Türkçe ders kitabı etkinlik Reading skill Turkish lesson curriculum reading outcomes Turkish textbook activity
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Linguistics |
Journal Section | Turkish language, culture and literature |
Authors | |
Publication Date | February 21, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Issue: 32 |