Research Article
BibTex RIS Cite

Yanlış Bilinen Atasözü Söz ve Deyimler” konulu soysal sorumluluk gönderi tasarımları

Year 2023, Issue: 33, 326 - 337, 26.04.2023
https://doi.org/10.29000/rumelide.1283689

Abstract

Bir toplumun iletişiminin temel unsurunu oluşturan dilde günlük konuşmada sanatsal ve ahenk açısından zengin bir unsur olan dil birlikleri bulunmaktadır. Bunlar atasözleri, sözler ve deyimlerdir. Bu dil birlikleri geçmiş ile gelecek arasında bir köprü oluşturmaktadır. Bu köprünün sağlamlaştırılması düşüncesiyle yürütülen bu çalışmanın amacı, “Yanlış Bilinen Atasözü, Söz ve Deyim” sloganı ile tasarlanan sosyal medya tasarımlarıyla hedef kitleyi bilinçlendirmektir. Sosyal medyanın gücü göz önünde bulundurularak çalışmada hedef kitleye hızlı ulaşmak ve kalıcı olması bakımından gönderi tasarımları sosyal sorumluluk çerçevesinde oluşturulmuştur. Bu araştırmada nicel araştırma yöntemi uygulanmış ve tarama modelinden yararlanılmıştır. Araştırma 19 – 26 yaş aralığında 241 üniversite öğrencisine 14 adet atasözü, söz ve deyim doğru ve yanlış kullanımları anket formu aracılığıyla “hangisi doğru” sorusu sorularak tercih yapmaları istenmiştir. Anket sonuçları doğrultusunda, sosyal medya gönderi tasarımlarının uygulanması düşüncesiyle 5 öğretim elemanı, 2 eğitim uzmanı ve 3 grafik tasarımcıdan oluşan bir ekip bir araya getirilmiştir. Sosyal sorumluluk bağlamında “Yanlış Bilinen Atasözü, Söz ve Deyimler” çalışması seri bir sosyal medya gönderi çalışması olarak yapılan tasarımlar ve dikkatle seçilen söz, atasözü ve deyimler tipografiye taşınmıştır. Bu çalışmada günlük konuşma dilinde sıklıkla kullanılan atasözü, söz ve deyim kullanılmış ve çalışmaya katılanların %60,8’i doğru, %39,2’sinin ise yanlış olanı tercih ettikleri görülmüştür. Bu çalışma ile kültürel mirasımız olan dil varlığını oluşturan atasözü, söz ve deyimleri doğru bir şekilde kullanmak, yanlış olanları tespit etmek ve gelecek nesillere doğru bir aktarım yapılması gerekmektedir. Atasözü, söz ve deyimlerin yanlış kullanımı ile kalıplaşması geleceğe yanlış aktarıma neden olmaktadır. Doğru ve yerinde kullanılan atasözü, söz ve deyimler yaygın ve etkin kullanılarak yanlış kullanımları ortadan kaldırarak soruna çözüm olacaktır.

References

  • Aksan, D. (2004). Türkçenin Sözvarlığı. Ankara: Engin Yayınları.
  • Aksoy, Ö. A. (1988). Atasözleri, Deyimler. Türk Dili Araştırmaları Yıllığı Belleten-1962. TDK yayınları.
  • Aksoy, Ö. A. (2010) Türkçe Tabirler Sözlüğü. Atasözleri ve Deyimler Sözlüğü : Atasözleri Sözlüğü I, İnkılap Kitabevi, İstanbul
  • Akyalçın, N. (2010). “Idioms Confused with Proverbs”, Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, Cilt: 1, Sayı: 1, Bahar 2010, s. 7-17.
  • Altun, M. (2004). Türk Atasözleri Üzerine Semantik Bir İnceleme, Akademik Araştırmalar Dergisi, (Journal of Academic Studies), sayı 21, s.79-91.
  • Cohen, L. Manion, L. & Morrison, K. (2007). Research methods in education. New York:Routledge.
  • Çotuksöken, Y. (2004). Türkçe Atasözleri ve Deyimler Sözlüğü. İstanbul: Toroslu Kitaplığı yayınları.
  • Evans, D. (2008). Social Media Marketing An Hour a Day. Wiley Publishing, Indiana.
  • Kaplan, M. (2005). Kültür ve Dil. İstanbul, Türkiye: Dergâh Yayınları.
  • Karacan, E. (2000). “Bebeklerde ve Çocuklarda Dil Gelişimi” Klinik Psikiyatri Dergisi C.3, S.4, s.263-268.
  • Karadüz, Adnan (2009). ‘’Sözlük, Sözcük Anlamı ve Öğrenme Üzerine’’. Turkish Studies 4 (4): 636-649
  • Karakaya, İ. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri. A. Tanrıöğen (Edt). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Anı.
  • Martinet, A. (1998). İşlevsel genel dilbilim. (Çev. Berke Vardar). İstanbul: Multilingual.
  • Minareci, Y. (2007). Turizm işletmelerinde kurumsallaşma ve sosyal sorumluluk: otel işletmelerinde bir uygulama, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Özüpek, M. N. (2004). Kurum imajında sosyal sorumluluk: kurumsal ve uygulamalı bir çalışma. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Saraçbaşı, M. E. Minnetoğlu, İ. (2002). Örnekli ve Açıklamalı Türk Atasözleri Sözlüğü. İstanbul: Bilge Sanat Yayınları.
  • Türk Dil Kurumu. (1998). Türkçe sözlük. Ankara: Türk Tarih Kurumu Basım Evi.
  • Türk, O. (2016). Şehriyar’ın Türkçe Divanı Olan “Haydar Babaya Selam Şiiri”nin Türkçe Deyimleri Üzerine Bir Değerlendirme. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 4(28), 464-470.
  • Yılar, Ö. (2007). Halk Bilimi ve Eğitim (2. Baskı), Ankara: PegemA Yayıncılık.
Year 2023, Issue: 33, 326 - 337, 26.04.2023
https://doi.org/10.29000/rumelide.1283689

Abstract

References

  • Aksan, D. (2004). Türkçenin Sözvarlığı. Ankara: Engin Yayınları.
  • Aksoy, Ö. A. (1988). Atasözleri, Deyimler. Türk Dili Araştırmaları Yıllığı Belleten-1962. TDK yayınları.
  • Aksoy, Ö. A. (2010) Türkçe Tabirler Sözlüğü. Atasözleri ve Deyimler Sözlüğü : Atasözleri Sözlüğü I, İnkılap Kitabevi, İstanbul
  • Akyalçın, N. (2010). “Idioms Confused with Proverbs”, Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, Cilt: 1, Sayı: 1, Bahar 2010, s. 7-17.
  • Altun, M. (2004). Türk Atasözleri Üzerine Semantik Bir İnceleme, Akademik Araştırmalar Dergisi, (Journal of Academic Studies), sayı 21, s.79-91.
  • Cohen, L. Manion, L. & Morrison, K. (2007). Research methods in education. New York:Routledge.
  • Çotuksöken, Y. (2004). Türkçe Atasözleri ve Deyimler Sözlüğü. İstanbul: Toroslu Kitaplığı yayınları.
  • Evans, D. (2008). Social Media Marketing An Hour a Day. Wiley Publishing, Indiana.
  • Kaplan, M. (2005). Kültür ve Dil. İstanbul, Türkiye: Dergâh Yayınları.
  • Karacan, E. (2000). “Bebeklerde ve Çocuklarda Dil Gelişimi” Klinik Psikiyatri Dergisi C.3, S.4, s.263-268.
  • Karadüz, Adnan (2009). ‘’Sözlük, Sözcük Anlamı ve Öğrenme Üzerine’’. Turkish Studies 4 (4): 636-649
  • Karakaya, İ. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri. A. Tanrıöğen (Edt). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Anı.
  • Martinet, A. (1998). İşlevsel genel dilbilim. (Çev. Berke Vardar). İstanbul: Multilingual.
  • Minareci, Y. (2007). Turizm işletmelerinde kurumsallaşma ve sosyal sorumluluk: otel işletmelerinde bir uygulama, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Özüpek, M. N. (2004). Kurum imajında sosyal sorumluluk: kurumsal ve uygulamalı bir çalışma. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Saraçbaşı, M. E. Minnetoğlu, İ. (2002). Örnekli ve Açıklamalı Türk Atasözleri Sözlüğü. İstanbul: Bilge Sanat Yayınları.
  • Türk Dil Kurumu. (1998). Türkçe sözlük. Ankara: Türk Tarih Kurumu Basım Evi.
  • Türk, O. (2016). Şehriyar’ın Türkçe Divanı Olan “Haydar Babaya Selam Şiiri”nin Türkçe Deyimleri Üzerine Bir Değerlendirme. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 4(28), 464-470.
  • Yılar, Ö. (2007). Halk Bilimi ve Eğitim (2. Baskı), Ankara: PegemA Yayıncılık.
There are 19 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Linguistics
Journal Section Turkish language, culture and literature
Authors

Çağrı Gümüş This is me 0000-0001-5901-9708

Mustafa Alperen Yücedağ 0000-0003-4494-396X

Publication Date April 26, 2023
Published in Issue Year 2023 Issue: 33

Cite

APA Gümüş, Ç., & Yücedağ, M. A. (2023). Yanlış Bilinen Atasözü Söz ve Deyimler” konulu soysal sorumluluk gönderi tasarımları. RumeliDE Dil Ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi(33), 326-337. https://doi.org/10.29000/rumelide.1283689