Research Article
BibTex RIS Cite

Çocuklara Yönelik Müze Deneyimini Destekleyici Hikâye Kitabı Tasarımları

Year 2024, Issue: 38, 696 - 715, 21.02.2024
https://doi.org/10.29000/rumelide.1410725

Abstract

Çocuklar için müze deneyimi, kültürel ve tarihi mirasları keşfetmeleri, hayal güçlerini geliştirmeleri için bir fırsattır. Müzeler çocuklara geçmişin izlerini sürme ve farklı kültürleri anlama fırsatı sunarak onların tarih bilincini artırabilir. Müze deneyimini zenginleştirmeye yönelik müze ziyareti öncesi çocukların okuması için müzenin hikâyesinin anlatıldığı, eserler hakkında bilgilerin ve görsellerin olduğu hikâye kitapları ve müze eserleriyle ilgili etkinliklerin olduğu kitaplar bulunmaktadır. Bu kitapların çocukların müze ziyaretini desteklediği, ön bilgilendirme sağladığı, müzeyi gezmeyi kolaylaştırdığı ve daha ilgiyle gezilmesini sağladığı söylenebilir. Bu çalışma, nitel araştırma yaklaşımını benimseyerek gerçekleştirilmiştir. Araştırmada tarama modeli kullanılmıştır. Müzelerin çocuklara yönelik hazırladığı basılı kaynaklar incelenmiştir ve elde edilen veriler betimsel analiz yöntemi kullanılarak sunulmuştur. Müzenin kat planını anlatan ve müzeyi gezmeyi kolaylaştıran, müzedeki eserlerin hikayelerini ve eserlerin tanıtımının yapıldığı ve müzedeki eserlerle ilgili etkinliklerin yer aldığı müze çocuk kitapları üç başlıkta sınıflandırılarak incelenmiştir. İnceleme sonucunda kitapların içeriklerinin müzenin bölümlerini tanıtması, müzede yer alan eserler hakkında bilgiler vermesi ve müze ziyaretini desteklemesi açısından etkili olduğu görülmüştür. Sonuç olarak çocuklar için yazılan bu kitapların müze gezileri için tanıtıcı ve rehberlik edici nitelikte olduğu ve çocukların hayal güçlerini geliştirdiği, müze eserlerini canlandırarak yaratıcılıklarını kullanmalarını sağladığı da belirlenmiştir. Müze deneyimini destekleyici olduğu ortaya konulan bu kitapların her müze için hazırlanması önerilmektedir.

References

  • Artam (2022, 24 Mayıs), Konuklar Konular: ICOM’dan yeni müze tanımı, https://artam.com/makaleler/konular-konuklar/icomdan-yeni-muze-tanimi adresinden edinilmiştir.
  • Başoğlu, N. (2022). Çocuk Edebiyatında Sanata Yolculuk: Müze Eğitimi. Kalem Eğitim ve İnsan Bilimleri Dergisi 2022, 12(1), 193-212
  • Baykal, G. (2019, 5 Nisan).Öğrenmeye Yolculuk: Okul Gezileri, https://ogrenimkanali.com/2019/11/02/ogrenmeye-yolculuk-okul-gezileri/ adresinden edinilmiştir.
  • Dinç, B. ve Alaca, I. (2020). Sanat Müzeleri ve Çocuk Kitapları: Metin, Resim ve Yaratıcı Aktivitelerle Sanatı Deneyimlemek. Çocuklar (0-18) için Kültürel Miras Çalışmaları Çalıştayı Bildiriler, Ankara: Koç Üniversitesi VEKAM, 30-60.
  • Erbay, F. (2017). Müzelerin Eğitim Ve Tasarım Atölyelerinde İnformal Eğitim. Milli Eğitim Dergisi, 46 (214), 239-253.
  • Ersan, M. ve Bayraktar, C. (2021). Resimli Çocuk Kitaplarında Sembolik Temsil Ve Kolaj. The Turkish Online Journal of Design Art and Communication, 11 (4), 1360-1375.
  • Kandemir, Ö. & Uçar, Ö. (2015). Değişen Müze Kavramı ve Çağdaş Müze Mekanlarının Oluşturulmasına Yönelik Tasarım Girdileri . Sanat ve Tasarım Dergisi , 5 (2) , 17-47.
  • Kara, C. (2019). “Çocuk Kitapları İllüstrasyonunda Karakter Tasarım Yöntemlerinin Sınıflandırılması”, International Social Sciences Studies Journal, 5(30), 685-696.
  • Kardaş C. ve Alp D. (2013). Çocuk Edebiyatı ve Medya. Ankara: Eğiten Kitap.
  • Kara, C. (2019). Çocuk Kitapları İllüstrasyonunda Karakter Tasarım Yöntemlerinin Sınıflandırılması. Social Sciences Studies Journal, 5(30), 685-696.
  • Uçar, A. (2014). Sanat eğitiminde müzelerin eğitimsel rolleri ve işlevleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(14), 108-117.
  • Şahan, M. (2005). Müze Ve Eğitim. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(4): 487 – 501.
  • TUİK, (2022, 28 Temmuz). Kültürel Miras, https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Kulturel-Miras-2021-45687 adresinden edinilmiştir.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek H. (2003). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (3. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık
Year 2024, Issue: 38, 696 - 715, 21.02.2024
https://doi.org/10.29000/rumelide.1410725

Abstract

References

  • Artam (2022, 24 Mayıs), Konuklar Konular: ICOM’dan yeni müze tanımı, https://artam.com/makaleler/konular-konuklar/icomdan-yeni-muze-tanimi adresinden edinilmiştir.
  • Başoğlu, N. (2022). Çocuk Edebiyatında Sanata Yolculuk: Müze Eğitimi. Kalem Eğitim ve İnsan Bilimleri Dergisi 2022, 12(1), 193-212
  • Baykal, G. (2019, 5 Nisan).Öğrenmeye Yolculuk: Okul Gezileri, https://ogrenimkanali.com/2019/11/02/ogrenmeye-yolculuk-okul-gezileri/ adresinden edinilmiştir.
  • Dinç, B. ve Alaca, I. (2020). Sanat Müzeleri ve Çocuk Kitapları: Metin, Resim ve Yaratıcı Aktivitelerle Sanatı Deneyimlemek. Çocuklar (0-18) için Kültürel Miras Çalışmaları Çalıştayı Bildiriler, Ankara: Koç Üniversitesi VEKAM, 30-60.
  • Erbay, F. (2017). Müzelerin Eğitim Ve Tasarım Atölyelerinde İnformal Eğitim. Milli Eğitim Dergisi, 46 (214), 239-253.
  • Ersan, M. ve Bayraktar, C. (2021). Resimli Çocuk Kitaplarında Sembolik Temsil Ve Kolaj. The Turkish Online Journal of Design Art and Communication, 11 (4), 1360-1375.
  • Kandemir, Ö. & Uçar, Ö. (2015). Değişen Müze Kavramı ve Çağdaş Müze Mekanlarının Oluşturulmasına Yönelik Tasarım Girdileri . Sanat ve Tasarım Dergisi , 5 (2) , 17-47.
  • Kara, C. (2019). “Çocuk Kitapları İllüstrasyonunda Karakter Tasarım Yöntemlerinin Sınıflandırılması”, International Social Sciences Studies Journal, 5(30), 685-696.
  • Kardaş C. ve Alp D. (2013). Çocuk Edebiyatı ve Medya. Ankara: Eğiten Kitap.
  • Kara, C. (2019). Çocuk Kitapları İllüstrasyonunda Karakter Tasarım Yöntemlerinin Sınıflandırılması. Social Sciences Studies Journal, 5(30), 685-696.
  • Uçar, A. (2014). Sanat eğitiminde müzelerin eğitimsel rolleri ve işlevleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(14), 108-117.
  • Şahan, M. (2005). Müze Ve Eğitim. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(4): 487 – 501.
  • TUİK, (2022, 28 Temmuz). Kültürel Miras, https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Kulturel-Miras-2021-45687 adresinden edinilmiştir.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek H. (2003). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (3. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık
There are 14 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Children's Literature
Journal Section Turkish language, culture and literature
Authors

Elif Coşkun 0009-0000-6455-8255

Banu Bulduk Türkmen 0000-0001-7102-9300

Publication Date February 21, 2024
Submission Date November 27, 2023
Acceptance Date December 27, 2023
Published in Issue Year 2024 Issue: 38

Cite

APA Coşkun, E., & Bulduk Türkmen, B. (2024). Çocuklara Yönelik Müze Deneyimini Destekleyici Hikâye Kitabı Tasarımları. RumeliDE Dil Ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi(38), 696-715. https://doi.org/10.29000/rumelide.1410725