Research Article
BibTex RIS Cite
Year 2024, Issue: Ö14, 494 - 504, 21.03.2024
https://doi.org/10.29000/rumelide.1455128

Abstract

References

  • Benjamin, W. (2007). “The storyteller”. Illuminations: essays and reflections, (Harry Zohn, trans.). Schocken Books.
  • Blight, David W. (2009). “The memory book: why and why now?”, Memory in mind and culture, (Pascal Boyer and James V. Wertsch, ed.) (pp. 238-251). Cambridge University Press.
  • Birkan, T. (2019). Dünya ile devlet arasında türk muharriri 1930-1960. Metis Yayınları.
  • Bozkurt, S. T. (2006). “Esat mahmut karakurt’un roman(s)larında erkek kahramanlar. MA Thesis, Bilkent University.
  • Bozyer, H. (2020). “Refik halid karay’ın eserlerinde toplumsal belleğin izleri”, PhD Thesis, İstanbul 29 Mayıs Universtiy.
  • Cohn, D. (2008). Şeffaf zihinler, (Ferit Burak Aydar, trans.). Metis Yayınları.
  • Connerton, P. (2006). How societies remember. Cambridge University Press.
  • Deringil, S. (2019). The ottoman twilight in the arab lands – turkish memoirs and testimonies of the great war. Academic Studies Press.
  • Draiisma, D. (2000). Metaphors of memory: a history of ideas about the mind, (Paul Vincent, trans.). Cambridge University Press.
  • Gezgin, H. S. (2019). İşgal günlerinde istanbul, (Nuri Sağlam, ed.). Kapı Yayınları.
  • Göknar, E. (2003). “Ottoman past, turkish future: ambivalance in ahmet hamdi tanpınar’s novel ‘outside the schene (sahnenin dışındakiler)’, The south atlantic quartersy 102, (2/3), 647-661.
  • Halbwachs, M. (1980). The collective memory, (Francis J. Ditter and Vida Yazdi Ditter, trans.). Harper Colophon Books.
  • _________. (1992). On collective memory, ed. Lewis A. Coser. The University of Chicago Press.
  • Halman, T. (2011). A millenium of turkish literature – a concise histroy, (Jayne L. Warner, ed.). Syracuse University.
  • Hemingway, E. (1970). İşgal istanbulu ve iki dünya savaşından mektuplar, (M. Ali Kayabal. trans.) Milliyet Yayınları.
  • Karay, R. H. (2017a). “Dünü unutma: bugünü iyi anlarsın!”, Atatürk’e eğilen bir sürgün, (Tuncay Birkan, ed.) (pp. 62-63). İnkılap Yayınları.
  • _________. (2017b). Nilgün (3rd Edition). İnkılap Yayınları.
  • _________. (2017c). Yeraltında dünya var. İnkılap Yayınları.
  • _________. (2016a). “Bizleri üzen, kumarla mücadelenin kifayetsizliğinden ziyade, lüks sınıfa teşmil edilmesi cesaretsizliği idi!”, Cihangir dalkavuğu tarih, (Tuncay Birkan, ed.) (pp. 493-494). İnkılap Yayınlar.
  • _________. (2016a). “Bir zamanın kurban bayramlarından hatırladıklarım”, Cihangir dalkavuğu tarih, ed. Tuncay Birkan (pp 396-398). İnkılap Yayınları.
  • _________. (2016a). Üç nesil üç hayat. İnkılap Yayınları.
  • _________. (2016b). Yezidin kızı. İnkılap Yayınları.
  • _________. (2015). Minelbab ilelmihrab. İnkılap Yayınları.
  • _________. (2009a). Çete. İnkılap Yayınları.
  • _________. (2009). Dört Yapraklı yonca. İnkılap Yayınları.
  • _________. (1944). Bugünün saraylısı. İnkılap ve Aka Yayınları.
  • King, C. (2014). Midnight in pera palace: the birth of modern istanbul. W. W. Northon & Company.
  • Köroğlu, E. (February, 2019). “Bellekte süren savaş: cihan harbi’nin mütareke’den erken cumhuriyet’e edebî temsili”, Toplumsal Tarih, 302, 48-52.
  • Metinsoy, E. M. (2012). “Poor ottoman turkish women during world war I: women’s experiences and politics in everyday Life 1914-1923”, Published PhD Thesis, Galatasaray University.
  • Matos, S. C. (April, 2015). “History, memory and fiction: what boundaries?”, Historia de Historiografia, 17, 427-439.
  • Nora, P. (1996). Ralms of memory: the construction of the french past, (Arthur Goldhammer, trans.). Columbia University Press.
  • Philliou, C. (2022). Türkiye: tarihe muhalif bir geçmiş, (Dâra Elhüseyni, trans.). Fol Yayınları.
  • _______. (2021). A past against turkey. University of California Press.
  • _______. (2010). “’Mad’ about kemalism: an early republican satire”, The journal of ottoman studies, 36, 195-205.
  • Refik Halid [nicknamed Aydede]. (6 Mart 1920). “Bir nasihat”. Alemdar.
  • Ricoeur, P. (2004). Memory-history-forggetin, (Kathleen Blamey and Dabid Pellauer, trans.). University of Chicaho Press.
  • Tahir, G. Ş. (2008). The Politics and Poetics of Translation in Turkey 1923-1960. Amsterdam: Rodopi.
  • Uzer, T. (2018). “Nasıl hatırlarız, nasıl unuturuz: kuramsal yaklaşımlar”, Hayatı hatırlamak: otobiyografik belleğe bilimsel yaklaşımlar, (Sami Gülgöz et al., ed.) (pp. 58-59). Koç Üniversitesi Yayınları.
  • Williams, H. L., & Conway, M. A. (2009). “Networks of autobiographical memories”. (P. Boyer & J. V. Wertsch, ed.), Memory in mind and culture (pp. 33–61). Cambridge University Press.
  • Wirtz, P. (2017). Depicting the late ottoman empire in turkish autobiographies. Routledge.
  • Zürcher, E. J. (2003). Turkey: a modern history. I. B. Tauris.

The Frontiers of Collective Memory in Works of Refik Halid Karay

Year 2024, Issue: Ö14, 494 - 504, 21.03.2024
https://doi.org/10.29000/rumelide.1455128

Abstract

The aim of this article is to show that the economic, political, social and cultural traumas created by the historical turning points that the Ottoman Empire witnessed in the last period determined the memories of late Ottoman and early Republican writers. The article focuses on collective memory in the works of exiled author Refik Halid Karay who lived between 1888 and 1965. His memory was built with traumas, exiles, wars, economic and cultural transformations which form his dissident stance. He primarily uses his memory to show his stance in his novels and articles. His witness provides a framework to construct a memory of the era. Refik Halid, even in romance and adventure novels, persistently makes reference to critical moments of the historical change. The historic events witnessed by the author pervade the fictional narrative. These events shed light on wars, illnesses, shifts in population, the emergence of new social classes due to economic disparities, and socio-cultural transformations. The research question of this article is what the main source of Refik Halid Karay's novels is. In all his works of fiction and non-fiction, it is seen that the most important source of his literature is memory. This memory, however, is drawn not within individual but within collective boundaries.

References

  • Benjamin, W. (2007). “The storyteller”. Illuminations: essays and reflections, (Harry Zohn, trans.). Schocken Books.
  • Blight, David W. (2009). “The memory book: why and why now?”, Memory in mind and culture, (Pascal Boyer and James V. Wertsch, ed.) (pp. 238-251). Cambridge University Press.
  • Birkan, T. (2019). Dünya ile devlet arasında türk muharriri 1930-1960. Metis Yayınları.
  • Bozkurt, S. T. (2006). “Esat mahmut karakurt’un roman(s)larında erkek kahramanlar. MA Thesis, Bilkent University.
  • Bozyer, H. (2020). “Refik halid karay’ın eserlerinde toplumsal belleğin izleri”, PhD Thesis, İstanbul 29 Mayıs Universtiy.
  • Cohn, D. (2008). Şeffaf zihinler, (Ferit Burak Aydar, trans.). Metis Yayınları.
  • Connerton, P. (2006). How societies remember. Cambridge University Press.
  • Deringil, S. (2019). The ottoman twilight in the arab lands – turkish memoirs and testimonies of the great war. Academic Studies Press.
  • Draiisma, D. (2000). Metaphors of memory: a history of ideas about the mind, (Paul Vincent, trans.). Cambridge University Press.
  • Gezgin, H. S. (2019). İşgal günlerinde istanbul, (Nuri Sağlam, ed.). Kapı Yayınları.
  • Göknar, E. (2003). “Ottoman past, turkish future: ambivalance in ahmet hamdi tanpınar’s novel ‘outside the schene (sahnenin dışındakiler)’, The south atlantic quartersy 102, (2/3), 647-661.
  • Halbwachs, M. (1980). The collective memory, (Francis J. Ditter and Vida Yazdi Ditter, trans.). Harper Colophon Books.
  • _________. (1992). On collective memory, ed. Lewis A. Coser. The University of Chicago Press.
  • Halman, T. (2011). A millenium of turkish literature – a concise histroy, (Jayne L. Warner, ed.). Syracuse University.
  • Hemingway, E. (1970). İşgal istanbulu ve iki dünya savaşından mektuplar, (M. Ali Kayabal. trans.) Milliyet Yayınları.
  • Karay, R. H. (2017a). “Dünü unutma: bugünü iyi anlarsın!”, Atatürk’e eğilen bir sürgün, (Tuncay Birkan, ed.) (pp. 62-63). İnkılap Yayınları.
  • _________. (2017b). Nilgün (3rd Edition). İnkılap Yayınları.
  • _________. (2017c). Yeraltında dünya var. İnkılap Yayınları.
  • _________. (2016a). “Bizleri üzen, kumarla mücadelenin kifayetsizliğinden ziyade, lüks sınıfa teşmil edilmesi cesaretsizliği idi!”, Cihangir dalkavuğu tarih, (Tuncay Birkan, ed.) (pp. 493-494). İnkılap Yayınlar.
  • _________. (2016a). “Bir zamanın kurban bayramlarından hatırladıklarım”, Cihangir dalkavuğu tarih, ed. Tuncay Birkan (pp 396-398). İnkılap Yayınları.
  • _________. (2016a). Üç nesil üç hayat. İnkılap Yayınları.
  • _________. (2016b). Yezidin kızı. İnkılap Yayınları.
  • _________. (2015). Minelbab ilelmihrab. İnkılap Yayınları.
  • _________. (2009a). Çete. İnkılap Yayınları.
  • _________. (2009). Dört Yapraklı yonca. İnkılap Yayınları.
  • _________. (1944). Bugünün saraylısı. İnkılap ve Aka Yayınları.
  • King, C. (2014). Midnight in pera palace: the birth of modern istanbul. W. W. Northon & Company.
  • Köroğlu, E. (February, 2019). “Bellekte süren savaş: cihan harbi’nin mütareke’den erken cumhuriyet’e edebî temsili”, Toplumsal Tarih, 302, 48-52.
  • Metinsoy, E. M. (2012). “Poor ottoman turkish women during world war I: women’s experiences and politics in everyday Life 1914-1923”, Published PhD Thesis, Galatasaray University.
  • Matos, S. C. (April, 2015). “History, memory and fiction: what boundaries?”, Historia de Historiografia, 17, 427-439.
  • Nora, P. (1996). Ralms of memory: the construction of the french past, (Arthur Goldhammer, trans.). Columbia University Press.
  • Philliou, C. (2022). Türkiye: tarihe muhalif bir geçmiş, (Dâra Elhüseyni, trans.). Fol Yayınları.
  • _______. (2021). A past against turkey. University of California Press.
  • _______. (2010). “’Mad’ about kemalism: an early republican satire”, The journal of ottoman studies, 36, 195-205.
  • Refik Halid [nicknamed Aydede]. (6 Mart 1920). “Bir nasihat”. Alemdar.
  • Ricoeur, P. (2004). Memory-history-forggetin, (Kathleen Blamey and Dabid Pellauer, trans.). University of Chicaho Press.
  • Tahir, G. Ş. (2008). The Politics and Poetics of Translation in Turkey 1923-1960. Amsterdam: Rodopi.
  • Uzer, T. (2018). “Nasıl hatırlarız, nasıl unuturuz: kuramsal yaklaşımlar”, Hayatı hatırlamak: otobiyografik belleğe bilimsel yaklaşımlar, (Sami Gülgöz et al., ed.) (pp. 58-59). Koç Üniversitesi Yayınları.
  • Williams, H. L., & Conway, M. A. (2009). “Networks of autobiographical memories”. (P. Boyer & J. V. Wertsch, ed.), Memory in mind and culture (pp. 33–61). Cambridge University Press.
  • Wirtz, P. (2017). Depicting the late ottoman empire in turkish autobiographies. Routledge.
  • Zürcher, E. J. (2003). Turkey: a modern history. I. B. Tauris.
There are 41 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects New Turkish Language (Turkish of Old Anatolia, Ottoman, Turkiye)
Journal Section Turkish language, culture and literature
Authors

Hazal Bozyer 0000-0002-5634-8060

Publication Date March 21, 2024
Submission Date January 23, 2024
Acceptance Date March 20, 2024
Published in Issue Year 2024 Issue: Ö14

Cite

APA Bozyer, H. (2024). The Frontiers of Collective Memory in Works of Refik Halid Karay. RumeliDE Dil Ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi(Ö14), 494-504. https://doi.org/10.29000/rumelide.1455128