Research Article
BibTex RIS Cite

“Doğum Eylemi” Dersi Sonrasında İlk ve Acil Yardım Programı Öğrencilerinin Doğuma İlişkin Düşünce ve Algıları: Nitel Bir Çalışma

Year 2025, Volume: 15 Issue: 1, 100 - 109, 03.01.2025

Abstract

Amaç: Araştırma; doğum eylemi dersi sonrasında İlk ve Acil Yardım Programı öğrencilerinin doğuma ilişkin düşünce ve algılarının belirlenmesi amacı ile yapıldı.
Gereç ve Yöntemler: Bu araştırma, tanımlayıcı ve kalitatif türde bir çalışmadır. Çalışma amaçlı örnekleme modeline uygun olarak tasarlanarak doğum dersini almış, çalışmaya katılmaya gönüllü olan, çalışma kriterlerine uygun ve yeterli veri sağlanabilen 20 kız öğrenci ile tamamlandı. Görüşmeler derinlemesine bireysel görüşme yöntemi ile yapıldı, 17 sorudan oluşan demografik bilgilerin yer aldığı anket formu ve yarı yapılandırılmış 9 sorudan oluşan görüşme formu doğrultusunda katılımcılara sorular yönlendirildi ve veriler araştırmacılar tarafından yazılı olarak kayıt altına alındı. Verilerin analizinde içerik analizinden yararlanıldı.
Bulgular: Öğrencilerin yaş ortalamasının 20,25 (min 19, max 23) olup, ortalama kardeş sayılarının 2 ( min 0, max 9), ağrıya dayanıklılık oranlarının ort 6, 1 (3-10) arasında değişen düzeyde olduğu, 7’ sinin 1 yılı aşkın süredir ilişkisi olup, 6’ sının doğum olayına daha önce tanık olduğu ve 18’inin (%90) annesinin normal doğum yaptığı görüldü. Gerçekleştirilen derinlemesine bireysel görüşmeler doğrultusunda elde edilen verilerin analizi sonucunda: “Doğuma İlişkin Düşünce ve Algılar” , “Doğuma İlişkin Düşünce ve Algılara Etki Eden Faktörler” olarak iki ana tema ortaya çıktı.
Sonuç: Öğrencilerin genel olarak doğum ile ilgili olumlu bir bakış açısına sahip olsalar da korkularının olduğu ve aldıkları doğum dersi sonrasında bu algılarının değiştiği görülmüştür. Öğrencilerin eğitimleri boyunca doğuma ilişkin bilgi ve uygulamalara entegrasyonları yoluyla daha olumlu düşünce ve algı geliştirmeleri ve gelecekte etkin görev alacakları bu süreçlerde profesyonel bir bakım vermeleri sağlanabilir.

References

  • Amanak K, Balkaya N.A. Ebelik bölümü öğrencilerinin doğal doğuma yönelik bilgi ve düşünceleri. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Derg. 2013; 2(2): 169-92.
  • Bilgin NÇ. Hemşirelik öğrencilerinin doğuma ilişkin algıları: nitel bir çalışma. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Derg. 2020; 10(3): 348-56. https://dx.doi.org/10.33631/duzcesbed.718115
  • Avcıbay B, Köroğlu, C.O, Yamurluklu S.B, Sürücü Ş.G. Ebelik ve hemşirelik öğrencilerinin gebelik öncesi doğum korkularını etkileyen faktörlerin belirlenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Derg. 2021; 14(4): 413-22. https://dx.doi.org/10.46483/deuhfed.895696
  • Dura, B, Yıldız H, Sırım M, Ünal F.R, Durgut B. Üniversite öğrenimi gören gençlerin doğuma ilişkin korkularının incelenmesi. KTO Karatay Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2022; 3(3): 61-71.
  • McKelvin G, Thomson G, Downe, S. The childbirth experience: A systematic review of predictors and outcomes. Women and Birth. 2021; 34(5): 407-16.
  • Kapısız Ö, Karaca A, Özkan F.S, Savaş H. G. Hemşirelik öğrencilerinin doğum algısı. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Derg. 2017; 7(3): 156-60.
  • Serhatlıoğlu S. G, Karahan N. Ebelik bölümü ilk ve son sınıf öğrencilerinin doğum algılarının belirlenmesi. Türk Kadın Sağlığı ve Neonatoloji Derg. 2023; 5(2): 48-55. https://dx.doi.org/ 10.46969/etlikzubeyde.1275476
  • Onchonga D, Várnagy Á, Keraka M, Wainaina P. Midwife-led integrated pre-birth training and its impact on the fear of childbirth. A qualitative interview study. Sexual & Reproductive Healthcare. 2020; 25, 100512. https://doi.org/10.1016/j.srhc.2020.100512
  • Haines H. M, Rubertsson C, Pallant J. F, Hildingsson I. The influence of women’s fear, attitudes and beliefs of childbirth on mode and experience of birth. BMC Pregnancy and childbirth. 2012; 12; 1-14. http://www.biomedcentral.com/1471-2393/12/55
  • Suwanrath C, Chunuan S, Matemanosak P, Pinjaroen S. Why do pregnant women prefer cesarean birth? A qualitative study in a tertiary care center in Southern Thailand. BMC pregnancy and childbirth, 2021; 21: 1-6. https://doi.org/10.1186/s12884-020-03525-3
  • Palumbo CS, Hsu R, Tomkinson J, Klein MC. Preuniversity students’ attitudes and beliefs about childbirth: Implications for reproductive health and maternity care. Canadian Journal of Midwifery Research and Practice. 2012; 11(2): 27-37.
  • Abdolalipour S, Mousavi S, Hadian T, Meedya S, Mohammad-Alizadeh-Charandabi S, Mohammadi E, Mirghafourvand M. Adolescent pregnant women’s perception of health practices: A qualitative study. Nursing Open. 2023; 10(9): 6186. https://doi.org/10.1002/NOP2.1852
  • Streubert HJ, Carpenter DR. Qualitativeresearch in nursing: advancingthehumanisticimperative. Lippincott Williams & Wilkins; 2011.
  • Baltacı A. Nitel araştırmalarda örnekleme yöntemleri ve örnek hacmi sorunsalı üzerine kavramsal bir inceleme. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Derg. 2018; 7(1), 231-74.
  • Yıldırım A, Simsek H. Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. 11 baskı. Ankara: Seçkin Yayıncılık. (2018).
  • Maxwell JA. Qualitative Research Design: An Interactive Approach. New York: Sage Publications. 2012; 41. https://www.researchgate.net/publication/43220402
  • Marshall C, Rossman, GB. Designing Qualitative Research. New York: Sage (2014).
  • Tong A, Sainsbury P, Craig J. Consolidated criteria for reporting qualitative research (COREQ): A 32-item checklist for interviews and focus groups. International Journal for Quality in Health Care. 2007; 19(6): 349-57. https://dx.doi.org/10.1093/intqhc/mzm042.
  • Doğaner G, Doğaner A, Duran Ö, Tuna M, Tezcan Ş, Turan G. Sağlık bilimlerinde okuyan öğrencilerin doğum şekli tercihlerine yönelik düşüncelerinin belirlenmesi. TJOD. 2013; 10(1): 31-6. https://dx.doi.org/ 10.5505/tjod.2013.57625.
  • Demirsoy G, Hilmiye A. J. Doğum korkusunun nedenleri ve baş etme. Kadın Sağlığı Hemşireliği Derg. 2015; 2(2): 36-45.
  • Vurgeç BA, Köroğlu CO, Yamurluklu SB, Sürücü ŞG. Ebelik ve hemşirelik öğrencilerinin gebelik öncesi doğum korkularını etkileyen faktörlerin belirlenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Derg. 2021; 14(4): 413- 22.
  • Güleç D. Hemşirelik öğrencilerinde doğum ve ebeveynliğe hazırlık dersinin doğum korkusu ve travmatik doğum algısına etkisi. Yükseköğretim ve Bilim Derg. 2020; 10(3): 423-28.
  • Stoll K, Hauck Y, Downe S, Edmonds J, Gross MM, Malott A, et al. Cross-cultural development and psychometric evaluation of a measure to assess fear of childbirth prior to pregnancy. Sex Reprod Healthc. 2016; 8: 49-54. https://dx.doi.org/10.1016/j.srhc.2016.02.004
  • Kadıoğlu M, Şahin NH. Üniversite öğrencilerinin doğum şekline yönelik görüşleri, tercihleri ve etkileyen faktörler. Kadın Sağlığı Hemşireliği Derg. 2019;5(2):43-69.
  • Tektaş E, Bozkurt G, Ergin E, Sezgin S. Sağlık Bilimleri Fakültesi öğrencilerinin doğum şekli tercihleri ve etkileyen faktörler. Cukurova Med J. 2018; 43(Suppl 1): 63-9. https://dx.doi.org/10.17826/cumj.412655.
  • Duran B, Yıldız H, Sırım M, Ünal FB, Durgut B. Üniversite öğrenimi gören gençlerin doğuma ilişkin korkularının incelenmesi. KTO Karatay Üniversitesi Sağlık Bilimleri Derg. 2022; 3(3): 61-71.

Examination of University Female Students' Thoughts and Perceptions Regarding Birth

Year 2025, Volume: 15 Issue: 1, 100 - 109, 03.01.2025

Abstract

Aim: The research was carried out with the aim of determining the thoughts and perceptions of the First and Emergency Aid Program students about childbirth after the labor lesson.
Materials and Methods: This research is a descriptive and qualitative type of study. The study was designed in accordance with the purposive sampling model and was completed with 20 female students who had taken childbirth classes, volunteered to participate in the study, met the study criteria, and provided sufficient data. The interviews were conducted with an in-depth individual interview method, questions were directed to the participants in line with the questionnaire form containing demographic information consisting of 17 questions and the interview form consisting of 9 semi-structured questions and the data were recorded in writing by the researchers. Content analysis was used in the analysis of the data.
Results: It was observed that the average age of the students was 20.25 (min 19, max 23), the average number of siblings was 2 (min 0, max 9), the average pain tolerance rate was 6.1 (3-10), 7 of them had been in a relationship for more than 1 year, 6 of them had witnessed birth before, and 18 of them (90%) had mothers who had given birth naturally. As a result of the analysis of the data obtained through in-depth individual interviews, two main themes emerged: "Thoughts and Perceptions About Birth" and "Factors Affecting Thoughts and Perceptions About Birth".
Conclusion: Although students generally have a positive perspective on birth, it has been observed that they have fears and that these perceptions change after the childbirth course they take. During their education, students can develop more positive thoughts and perceptions through their integration into information and applications related to childbirth and provide professional care in these processes where they will take an effective role in the future.

References

  • Amanak K, Balkaya N.A. Ebelik bölümü öğrencilerinin doğal doğuma yönelik bilgi ve düşünceleri. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Derg. 2013; 2(2): 169-92.
  • Bilgin NÇ. Hemşirelik öğrencilerinin doğuma ilişkin algıları: nitel bir çalışma. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Derg. 2020; 10(3): 348-56. https://dx.doi.org/10.33631/duzcesbed.718115
  • Avcıbay B, Köroğlu, C.O, Yamurluklu S.B, Sürücü Ş.G. Ebelik ve hemşirelik öğrencilerinin gebelik öncesi doğum korkularını etkileyen faktörlerin belirlenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Derg. 2021; 14(4): 413-22. https://dx.doi.org/10.46483/deuhfed.895696
  • Dura, B, Yıldız H, Sırım M, Ünal F.R, Durgut B. Üniversite öğrenimi gören gençlerin doğuma ilişkin korkularının incelenmesi. KTO Karatay Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2022; 3(3): 61-71.
  • McKelvin G, Thomson G, Downe, S. The childbirth experience: A systematic review of predictors and outcomes. Women and Birth. 2021; 34(5): 407-16.
  • Kapısız Ö, Karaca A, Özkan F.S, Savaş H. G. Hemşirelik öğrencilerinin doğum algısı. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Derg. 2017; 7(3): 156-60.
  • Serhatlıoğlu S. G, Karahan N. Ebelik bölümü ilk ve son sınıf öğrencilerinin doğum algılarının belirlenmesi. Türk Kadın Sağlığı ve Neonatoloji Derg. 2023; 5(2): 48-55. https://dx.doi.org/ 10.46969/etlikzubeyde.1275476
  • Onchonga D, Várnagy Á, Keraka M, Wainaina P. Midwife-led integrated pre-birth training and its impact on the fear of childbirth. A qualitative interview study. Sexual & Reproductive Healthcare. 2020; 25, 100512. https://doi.org/10.1016/j.srhc.2020.100512
  • Haines H. M, Rubertsson C, Pallant J. F, Hildingsson I. The influence of women’s fear, attitudes and beliefs of childbirth on mode and experience of birth. BMC Pregnancy and childbirth. 2012; 12; 1-14. http://www.biomedcentral.com/1471-2393/12/55
  • Suwanrath C, Chunuan S, Matemanosak P, Pinjaroen S. Why do pregnant women prefer cesarean birth? A qualitative study in a tertiary care center in Southern Thailand. BMC pregnancy and childbirth, 2021; 21: 1-6. https://doi.org/10.1186/s12884-020-03525-3
  • Palumbo CS, Hsu R, Tomkinson J, Klein MC. Preuniversity students’ attitudes and beliefs about childbirth: Implications for reproductive health and maternity care. Canadian Journal of Midwifery Research and Practice. 2012; 11(2): 27-37.
  • Abdolalipour S, Mousavi S, Hadian T, Meedya S, Mohammad-Alizadeh-Charandabi S, Mohammadi E, Mirghafourvand M. Adolescent pregnant women’s perception of health practices: A qualitative study. Nursing Open. 2023; 10(9): 6186. https://doi.org/10.1002/NOP2.1852
  • Streubert HJ, Carpenter DR. Qualitativeresearch in nursing: advancingthehumanisticimperative. Lippincott Williams & Wilkins; 2011.
  • Baltacı A. Nitel araştırmalarda örnekleme yöntemleri ve örnek hacmi sorunsalı üzerine kavramsal bir inceleme. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Derg. 2018; 7(1), 231-74.
  • Yıldırım A, Simsek H. Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. 11 baskı. Ankara: Seçkin Yayıncılık. (2018).
  • Maxwell JA. Qualitative Research Design: An Interactive Approach. New York: Sage Publications. 2012; 41. https://www.researchgate.net/publication/43220402
  • Marshall C, Rossman, GB. Designing Qualitative Research. New York: Sage (2014).
  • Tong A, Sainsbury P, Craig J. Consolidated criteria for reporting qualitative research (COREQ): A 32-item checklist for interviews and focus groups. International Journal for Quality in Health Care. 2007; 19(6): 349-57. https://dx.doi.org/10.1093/intqhc/mzm042.
  • Doğaner G, Doğaner A, Duran Ö, Tuna M, Tezcan Ş, Turan G. Sağlık bilimlerinde okuyan öğrencilerin doğum şekli tercihlerine yönelik düşüncelerinin belirlenmesi. TJOD. 2013; 10(1): 31-6. https://dx.doi.org/ 10.5505/tjod.2013.57625.
  • Demirsoy G, Hilmiye A. J. Doğum korkusunun nedenleri ve baş etme. Kadın Sağlığı Hemşireliği Derg. 2015; 2(2): 36-45.
  • Vurgeç BA, Köroğlu CO, Yamurluklu SB, Sürücü ŞG. Ebelik ve hemşirelik öğrencilerinin gebelik öncesi doğum korkularını etkileyen faktörlerin belirlenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Derg. 2021; 14(4): 413- 22.
  • Güleç D. Hemşirelik öğrencilerinde doğum ve ebeveynliğe hazırlık dersinin doğum korkusu ve travmatik doğum algısına etkisi. Yükseköğretim ve Bilim Derg. 2020; 10(3): 423-28.
  • Stoll K, Hauck Y, Downe S, Edmonds J, Gross MM, Malott A, et al. Cross-cultural development and psychometric evaluation of a measure to assess fear of childbirth prior to pregnancy. Sex Reprod Healthc. 2016; 8: 49-54. https://dx.doi.org/10.1016/j.srhc.2016.02.004
  • Kadıoğlu M, Şahin NH. Üniversite öğrencilerinin doğum şekline yönelik görüşleri, tercihleri ve etkileyen faktörler. Kadın Sağlığı Hemşireliği Derg. 2019;5(2):43-69.
  • Tektaş E, Bozkurt G, Ergin E, Sezgin S. Sağlık Bilimleri Fakültesi öğrencilerinin doğum şekli tercihleri ve etkileyen faktörler. Cukurova Med J. 2018; 43(Suppl 1): 63-9. https://dx.doi.org/10.17826/cumj.412655.
  • Duran B, Yıldız H, Sırım M, Ünal FB, Durgut B. Üniversite öğrenimi gören gençlerin doğuma ilişkin korkularının incelenmesi. KTO Karatay Üniversitesi Sağlık Bilimleri Derg. 2022; 3(3): 61-71.
There are 26 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Nursing (Other)
Journal Section Research Articles
Authors

Yeliz Dinçer 0000-0003-3154-3393

Hacer Alemdar 0000-0001-8599-3213

Publication Date January 3, 2025
Submission Date April 9, 2024
Acceptance Date December 15, 2024
Published in Issue Year 2025 Volume: 15 Issue: 1

Cite

Vancouver Dinçer Y, Alemdar H. “Doğum Eylemi” Dersi Sonrasında İlk ve Acil Yardım Programı Öğrencilerinin Doğuma İlişkin Düşünce ve Algıları: Nitel Bir Çalışma. VHS. 2025;15(1):100-9.