Amaç: Araştırma; doğum eylemi dersi sonrasında İlk ve Acil Yardım Programı öğrencilerinin doğuma ilişkin düşünce ve algılarının belirlenmesi amacı ile yapıldı.
Gereç ve Yöntemler: Bu araştırma, tanımlayıcı ve kalitatif türde bir çalışmadır. Çalışma amaçlı örnekleme modeline uygun olarak tasarlanarak doğum dersini almış, çalışmaya katılmaya gönüllü olan, çalışma kriterlerine uygun ve yeterli veri sağlanabilen 20 kız öğrenci ile tamamlandı. Görüşmeler derinlemesine bireysel görüşme yöntemi ile yapıldı, 17 sorudan oluşan demografik bilgilerin yer aldığı anket formu ve yarı yapılandırılmış 9 sorudan oluşan görüşme formu doğrultusunda katılımcılara sorular yönlendirildi ve veriler araştırmacılar tarafından yazılı olarak kayıt altına alındı. Verilerin analizinde içerik analizinden yararlanıldı.
Bulgular: Öğrencilerin yaş ortalamasının 20,25 (min 19, max 23) olup, ortalama kardeş sayılarının 2 ( min 0, max 9), ağrıya dayanıklılık oranlarının ort 6, 1 (3-10) arasında değişen düzeyde olduğu, 7’ sinin 1 yılı aşkın süredir ilişkisi olup, 6’ sının doğum olayına daha önce tanık olduğu ve 18’inin (%90) annesinin normal doğum yaptığı görüldü. Gerçekleştirilen derinlemesine bireysel görüşmeler doğrultusunda elde edilen verilerin analizi sonucunda: “Doğuma İlişkin Düşünce ve Algılar” , “Doğuma İlişkin Düşünce ve Algılara Etki Eden Faktörler” olarak iki ana tema ortaya çıktı.
Sonuç: Öğrencilerin genel olarak doğum ile ilgili olumlu bir bakış açısına sahip olsalar da korkularının olduğu ve aldıkları doğum dersi sonrasında bu algılarının değiştiği görülmüştür. Öğrencilerin eğitimleri boyunca doğuma ilişkin bilgi ve uygulamalara entegrasyonları yoluyla daha olumlu düşünce ve algı geliştirmeleri ve gelecekte etkin görev alacakları bu süreçlerde profesyonel bir bakım vermeleri sağlanabilir.
Aim: The research was carried out with the aim of determining the thoughts and perceptions of the First and Emergency Aid Program students about childbirth after the labor lesson.
Materials and Methods: This research is a descriptive and qualitative type of study. The study was designed in accordance with the purposive sampling model and was completed with 20 female students who had taken childbirth classes, volunteered to participate in the study, met the study criteria, and provided sufficient data. The interviews were conducted with an in-depth individual interview method, questions were directed to the participants in line with the questionnaire form containing demographic information consisting of 17 questions and the interview form consisting of 9 semi-structured questions and the data were recorded in writing by the researchers. Content analysis was used in the analysis of the data.
Results: It was observed that the average age of the students was 20.25 (min 19, max 23), the average number of siblings was 2 (min 0, max 9), the average pain tolerance rate was 6.1 (3-10), 7 of them had been in a relationship for more than 1 year, 6 of them had witnessed birth before, and 18 of them (90%) had mothers who had given birth naturally. As a result of the analysis of the data obtained through in-depth individual interviews, two main themes emerged: "Thoughts and Perceptions About Birth" and "Factors Affecting Thoughts and Perceptions About Birth".
Conclusion: Although students generally have a positive perspective on birth, it has been observed that they have fears and that these perceptions change after the childbirth course they take. During their education, students can develop more positive thoughts and perceptions through their integration into information and applications related to childbirth and provide professional care in these processes where they will take an effective role in the future.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Nursing (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | January 3, 2025 |
Submission Date | April 9, 2024 |
Acceptance Date | December 15, 2024 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 15 Issue: 1 |