Objective
In this study, it was aimed to determine the problem-solving skills of nursing students and their self-regulated learning status during clinical practice.
Methods
The research was conducted in a descriptive cross-sectional type with 172 students studying in the nursing department of a state university in the 2021-2022 academic year. Introductory Information Form and Self-Regulated Learning Scale for Clinical Nursing Practices (SRLSCNP) and Problem Solving Inventory (PSI) were used to collect data. The data were analyzed with the descriptive statistics method in the SPSS program.
Results
It was determined that the mean age of the students participating in the study was 21.27±2.26, 57% of them were women, and the majority of them (54.1%) went into clinical practice in one academic year. The total score of the students' SRLSCNP was 60.66±14.93; The PSI total score was calculated as 96.8±20.25. No statistically significant relationship was found between students' problem solving skills and their self-regulated learning status. When the mean scores of the students were compared according to their sociodemographic characteristics, the total SRLSCNP scores of female students were higher than that of male students; In PSI total scores, the scores of those living in a village/town are statistically significantly higher than those living in a province/district.
Conclusion
The students' SRLSCNP scores were found to be high, which shows that students' use of self-regulated learning approach is good. It was determined that the problem solving skills of the students were at a moderate level. The limited time spent in the clinic with the pandemic may have affected the relationship between students' problem-solving skills and their self-regulated learning status for clinical applications.
Amaç
Bu çalışmada, hemşirelik öğrencilerinin problem çözme becerileri ve klinik uygulama sırasındaki öz düzenlemeli öğrenme durumlarının belirlenmesi amaçlanmıştır.
Yöntem
Araştırma 2021-2022 eğitim ve öğretim yılında bir devlet üniversitesinin hemşirelik bölümünde eğitim alan 172 öğrenci ile tanımlayıcı kesitsel türde yapılmıştır. Verilerinin toplanmasında Tanıtıcı Bilgi Formu ve Klinik Hemşirelik Uygulamalarına Yönelik Öz Düzenlemeli Öğrenme Ölçeği (KHUYÖDÖÖ) ile Problem Çözme Envanteri (PÇE) kullanılmıştır. Veriler SPSS programında tanımlayıcı istatistik yöntemi ile analiz edilmiştir.
Bulgular
Öğrencilerin yaş ortalaması 21.27±2.26 olup %57’si kadındır. Çoğunluğunun bir eğitim öğretim dönemi klinik uygulamaya çıktığı (%54.1) saptanmıştır. Öğrencilerin KHUYÖDÖÖ toplam puanı 60.66±14.93; PÇE toplam puanı ise 96.8±20.25 olarak hesaplanmıştır. Öğrencilerin problem çözme becerileri ile öz düzenlemeli öğrenme durumları arasında istatistiksel düzeyde anlamlı ilişki belirlenmemiştir. Öğrencilerin sosyodemografik özelliklerine göre puan ortalamaları karşılaştırıldığında, kadın öğrencilerin KHUYÖDÖÖ toplam puanları erkek öğrencilerden; PÇE toplam puanlarında ise köy/kasabada yaşayanların puanları il/ilçede yaşayanlardan istatistiksel yönden anlamlı olarak daha yüksektir.
Sonuç
Öğrencilerin KHUYÖDÖÖ puanları yüksek bulunmuş olup bu durum öğrencilerin öz düzenlemeli öğrenme yaklaşımını kullanımlarının iyi olduğunu göstermektedir. Öğrencilerin problem çözme becerilerinin ise orta düzeyde olduğu belirlenmiştir. Pandemi ile birlikte klinikte geçirilen sürenin sınırlı olması öğrencilerin problem çözme becerileri ile öz düzenlemeli öğrenme durumları arasındaki ilişkiyi etkilemiş olabilir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Araştırma |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Eylül 2023 |
Kabul Tarihi | 24 Haziran 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 |