BibTex RIS Kaynak Göster

A journey through the labyrinth of electronic detailing on medical sector: A survey of physician practices in Ankara

Yıl 2017, Cilt: 4 Sayı: 1, 39 - 45, 01.01.2017

Öz

It is crucial to benefit from the information technologies to be able to make your voice heard in the information society. Such technologies substantially affect the national economies, institutions and people. During this process medical services sector has also been going through a rapid evaluation and try to adapt to new technologies. Electronic detailing is one of the alternative new techs to traditional medical promotional tools through which the medical firms utilize to access the medical staff on the basis of information technology. Electronic detailing, incorporated into modern technology platforms is a cost-effective and innovative interactive tool used on on-line marketing communication activities during the product presentations and sales processes. The purpose of this study is to determine the attitudes and approaches of the physicians, the main stakeholders on health services, against the electronic pharmaceutical marketing (e-detailing). Thus, 129 physicians determined as the target group was implemented a survey. The data obtained on the survey was analyzed through T-Test, Anova and Correlation Analysis. The results proved that the attitudes of the physicians against e-detailing vary as per departments they serve.

Kaynakça

  • Physicians’ Adoption of Electronic Detailing (e-detailing), Informatics for Health & Social Care, 34(1): 39-52. Bates, A, Bailey, E., & Rajyuguru, I., (2002)., Navigating the Vol. 2,3., pp. 255-260., Henry Stewart Publications 1469
  • Davidson, T., & Sivadas, E. (2004). Details Drive Success.
  • Marketing Health Services, 24(1), 20-25. S., (2002)., Making More Of Pharma’s Sale Force., The McKinsey Quarters, 3, 86-95.
  • Gleason M., (2001). Internet Detailing Opens The Doctor’s
  • Door., Medical Marketings and Media, 37:10-12. Heutschi, R., Legner, C., Schiesser, A., Barak, V. & Osteria, H., (2003). Potential Benefits and Challenges of E-detailing in Europe. International Journal of Medical Informatics, 3, 273.
  • İlaç Endüstrisi İşvereneler Sendikası, (2011).
  • İlaç Pazarı, http://www.ieis.org.tr/asp_sayfalar/index. asp?sayfa=220&menuk=12 Koca, M., ve Usluel, Y. K. (2007). Öğretmenlerin Bilgi ve İletişim Teknolojilerini Kabul ve Niyetleri. Journal of
  • Educational Sciences & Practices, 6(11). Kurtuluş, K. (2004). Pazarlama Araştırmaları. (Genişletilmiş Basım). İstanbul: Literatür Yayınları.
  • Montoya, I., D., (2008). E-detailing: Information Technology Applied to Pharmaceutical Detailing, Expert Opinion on Drug Safety, 7(6), 635-641. Trucco, M., Y., & Amirkhanova, S., (2006).
  • ransforming
  • Pharmaceutical Marketing Through E-Detailing: Case Studies and Recommendations. The 8th IEEE International Conference on E-Commerce Technology, San Francisco, California. Ventura , K., Baybars M., & Dedeoglu, A., Ö., (2012). A New

Sağlık sektöründe elektronik detaylandırma labirentinde gezinmeler: Ankara ilinde hekimlere yönelik bir araştırma

Yıl 2017, Cilt: 4 Sayı: 1, 39 - 45, 01.01.2017

Öz

Bilgi toplumunda varlık gösterebilmek için bilgi teknolojilerden yararlanmak bir zorunluluk olarak karşımıza çıkmaktadır. Söz konusu bu teknolojiler genel olarak ülke ekonomilerini, kurumları ve kişileri önemli ölçüde etkilemektedir. Bu süreçte sağlık hizmetleri sektörü de hızlı bir evrim geçirmekte ve yeni teknolojilere uyum sağlamaya çalışmaktadır. Elektronik detaylandırma da özellikle ilaç firmalarının bilgi teknolojilerine dayanarak sağlık personeline yönelik başvurduğu, geleneksel ilaç tanıtım araçlarına alternatif olarak karşımıza çıkmaktadır. Elektronik detaylandırma, ürün sunumları ve satış süreçlerinde on-line pazarlama iletişimi faaliyeti alanında kullanılan, modern teknoloji platformları ile bağlantılı yenilikçi, maliyet etkin interaktif bir yöntemdir. Bu çalışmanın amacı sağlık hizmeti sunan paydaşlardan hekimlerin elektronik ortamda yapılan ilaç tanıtımlarına (elektronik detaylandırmaya) yönelik bakış açılarını ve tutumlarını belirlemektir. Bu amaç doğrultusunda hedef grup olarak belirlenen ve örneklem grup içinde yer 129 tane hekime anket uygulanmıştır. Anket sonucu toplanan veriler, t-testi, ANOVA ve korelasyon analizleri kullanılarak test edilmiş ve hekimlerin elektronik detaylandırmaya yönelik tutumlarının görev yaptıklarını bölümlere göre anlamlı farklılık gösterdiği tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Physicians’ Adoption of Electronic Detailing (e-detailing), Informatics for Health & Social Care, 34(1): 39-52. Bates, A, Bailey, E., & Rajyuguru, I., (2002)., Navigating the Vol. 2,3., pp. 255-260., Henry Stewart Publications 1469
  • Davidson, T., & Sivadas, E. (2004). Details Drive Success.
  • Marketing Health Services, 24(1), 20-25. S., (2002)., Making More Of Pharma’s Sale Force., The McKinsey Quarters, 3, 86-95.
  • Gleason M., (2001). Internet Detailing Opens The Doctor’s
  • Door., Medical Marketings and Media, 37:10-12. Heutschi, R., Legner, C., Schiesser, A., Barak, V. & Osteria, H., (2003). Potential Benefits and Challenges of E-detailing in Europe. International Journal of Medical Informatics, 3, 273.
  • İlaç Endüstrisi İşvereneler Sendikası, (2011).
  • İlaç Pazarı, http://www.ieis.org.tr/asp_sayfalar/index. asp?sayfa=220&menuk=12 Koca, M., ve Usluel, Y. K. (2007). Öğretmenlerin Bilgi ve İletişim Teknolojilerini Kabul ve Niyetleri. Journal of
  • Educational Sciences & Practices, 6(11). Kurtuluş, K. (2004). Pazarlama Araştırmaları. (Genişletilmiş Basım). İstanbul: Literatür Yayınları.
  • Montoya, I., D., (2008). E-detailing: Information Technology Applied to Pharmaceutical Detailing, Expert Opinion on Drug Safety, 7(6), 635-641. Trucco, M., Y., & Amirkhanova, S., (2006).
  • ransforming
  • Pharmaceutical Marketing Through E-Detailing: Case Studies and Recommendations. The 8th IEEE International Conference on E-Commerce Technology, San Francisco, California. Ventura , K., Baybars M., & Dedeoglu, A., Ö., (2012). A New
Toplam 11 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma
Yazarlar

Sezer Korkmaz Bu kişi benim

Dilek Uslu Bu kişi benim

Fatma Akdemir Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ocak 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 4 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Korkmaz, S., Uslu, D., & Akdemir, F. (2017). Sağlık sektöründe elektronik detaylandırma labirentinde gezinmeler: Ankara ilinde hekimlere yönelik bir araştırma. Sağlık Akademisyenleri Dergisi, 4(1), 39-45. https://doi.org/10.5455/sad.13-1487577028
INDEX: “Index Copernicus, EBSCO Central & Eastern European Academic Source, EBSCO CINAHL,EuroPub, Sobiad, Asos Index, Turk Medline, Google Sholar, Dergipark,Türkiye Atıf Dizini ve Araştırmax...




Creative Commons License


Sağlık Akademisyenleri Dergisi  Creative Commons Attribution 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmaktadır.