It is crucial to benefit from the information technologies to be able to make your voice heard in the information society. Such technologies substantially affect the national economies, institutions and people. During this process medical services sector has also been going through a rapid evaluation and try to adapt to new technologies. Electronic detailing is one of the alternative new techs to traditional medical promotional tools through which the medical firms utilize to access the medical staff on the basis of information technology. Electronic detailing, incorporated into modern technology platforms is a cost-effective and innovative interactive tool used on on-line marketing communication activities during the product presentations and sales processes. The purpose of this study is to determine the attitudes and approaches of the physicians, the main stakeholders on health services, against the electronic pharmaceutical marketing (e-detailing). Thus, 129 physicians determined as the target group was implemented a survey. The data obtained on the survey was analyzed through T-Test, Anova and Correlation Analysis. The results proved that the attitudes of the physicians against e-detailing vary as per departments they serve.
E-detailing Traditional detailing The pharmaceutical marketing process
Bilgi toplumunda varlık gösterebilmek için bilgi teknolojilerden yararlanmak bir zorunluluk olarak karşımıza çıkmaktadır. Söz konusu bu teknolojiler genel olarak ülke ekonomilerini, kurumları ve kişileri önemli ölçüde etkilemektedir. Bu süreçte sağlık hizmetleri sektörü de hızlı bir evrim geçirmekte ve yeni teknolojilere uyum sağlamaya çalışmaktadır. Elektronik detaylandırma da özellikle ilaç firmalarının bilgi teknolojilerine dayanarak sağlık personeline yönelik başvurduğu, geleneksel ilaç tanıtım araçlarına alternatif olarak karşımıza çıkmaktadır. Elektronik detaylandırma, ürün sunumları ve satış süreçlerinde on-line pazarlama iletişimi faaliyeti alanında kullanılan, modern teknoloji platformları ile bağlantılı yenilikçi, maliyet etkin interaktif bir yöntemdir. Bu çalışmanın amacı sağlık hizmeti sunan paydaşlardan hekimlerin elektronik ortamda yapılan ilaç tanıtımlarına (elektronik detaylandırmaya) yönelik bakış açılarını ve tutumlarını belirlemektir. Bu amaç doğrultusunda hedef grup olarak belirlenen ve örneklem grup içinde yer 129 tane hekime anket uygulanmıştır. Anket sonucu toplanan veriler, t-testi, ANOVA ve korelasyon analizleri kullanılarak test edilmiş ve hekimlerin elektronik detaylandırmaya yönelik tutumlarının görev yaptıklarını bölümlere göre anlamlı farklılık gösterdiği tespit edilmiştir.
E-Detaylandırma Geleneksel detaylandırma Ilaç pazarlaması süreci
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ocak 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 4 Sayı: 1 |