Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Social media use from the perspective of midwifery students and social media as a career goal

Yıl 2024, Cilt: 11 Sayı: 4, 539 - 546, 31.12.2024
https://doi.org/10.52880/sagakaderg.1543964

Öz

Objective: This study was conducted to evaluate midwifery students' social media use, career goals and factors affecting them. Material and Methods: The study was conducted cross-sectionally in accordance with the quantitative research design. A total of 458 midwifery students studying at a state university constituted the sample of the study. Data were collected through an online form (Google forms) using the Student Descriptive Information Form and Career Future Scale.
Results: 99.1% of the students had at least one social media account. They mostly use social media to follow the events/content (82.1%). 45.9% of them use social media to follow current posts related to their profession. When the career plan for their profession is examined, 59.7% of them plan to work in a public institution. The mean Career Future Scale score of the students was 90.92±12.18 (min. 43-max.124) and a significant difference was found between the scale scores and variables such as class, willingly choosing the department and participation in career activities. Conclusion: Students mostly plan to work in public organizations after graduation, and they also want to receive training in order to have a career in social media in the future. It can be recommended that career activities to be organized for students should be planned for the use of social media for career development techniques and brand creation strategies.

Proje Numarası

1919B012219522

Kaynakça

  • Amanak, K., Şeker, S., Canbay, F.Ç., & Esen, E. (2020). Ebelik öğrencilerinin lisansüstü eğitim ve kariyer tercihlerinin belirlenmesi: bir karma yöntem çalışması. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 10(1), 58-67.
  • Aslan, Ö. (2019) Kullanımlar ve doyumlar yaklaşımı bağlamında Instagram kullanımı üzerine bir inceleme. İstanbul Arel Üniversitesi İletişim Çalışmaları Dergisi, 6(13), 41-65.
  • Association of Ontario Midwives. (2022). Using Social Media in Midwifery Practice. https://www.ontariomidwives.ca/using-social-media-midwifery-practice
  • Avcı, S. Ç., Işık G, Cetişli N.E., Üşümez, D., Şencandan, B., & Bektaş, C. (2019). Hemşirelik öğrencilerinin profesyonel değerleri ve kariyer planları. Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi, 6(2), 256-265.
  • Ay, F,. Keçe, M., İnci, İ., Alkan, N., & Acar, G. (2018), Ebelik öğrencilerinin meslek algıları ve kariyer planlarını etkileyen faktörler. Balıkesir Sağlık Bilimleri Dergisi, 7(2), 74-82.
  • Başal, M. (2022) Influencer: Sosyal medya çağında marka yaratmak. İstanbul Gelişim Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(2), 748-752.
  • Bilgin, Z., & Efe, M. (2021). Ebelik öğrencilerinin güdülenme düzeylerinin mesleki kariyer planlarına etkisi. Online Türk Sağlık Bilimleri Dergisi, 6(1), 44-52.
  • Boyd, D.M., & Ellison, N.B. (2007). Social network sites: Definition, history, and scholarship. Journal of computer‐mediated Communication, 13(1), 210-230.
  • Büyükgöze, S., Dereli, E., & Yıldız, H. (2017). Hemşirelik son sınıf öğrencilerinin sosyal medya kullanım sıklığının ve nedenlerinin belirlenmesi. 6. Uluslararası Meslek Yüksekokulları Sempozyumu Kitabı (ss. 1-9).
  • Byrom, S., & Byrom, A. (2017). Around the World in 80 Tweets—Social Media and Midwifery. In: Luce, A., Hundley, V., van Teijlingen, E. (eds) Midwifery, Childbirth and the Media. Palgrave Macmillan, Cham.
  • Çakmak, V., & Baş, Ü. (2017). Benlik sunum aracı olarak Instagram kullanımı: öğrenciler üzerine nitel bir araştırma. Uluslararası Hakemli İletişim ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, 17, 96-118.
  • Dal, N.E., & Dal, V. (2014). Kişilik Özellikleri ve Sosyal Ağ Sitesi Kullanım Alışkanlıkları: Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(11), 144-162.
  • Dalkılıç, S., Ata, A.Ç., Dalkılıç, E., & Aytaç, A.İ. (2022). Kariyer planlama dersinin kariyer kararı verme yetkinliğine etkisi: lisans öğrencileri üzerine bir araştırma. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 24(3), 935-960.
  • Duke, V.J., Anstey, A., Carter, S., Gosse, N., Hutchens,. KM., & Marsh, J.A. (2017). Social media in nurse education: Utilization and E-professionalism. Nurse Education Today, 57, 8-13.
  • Esencan, TY., Yıldırım, AD., & Arslan, C. (2019). Bir kamu hastanesinde ebe ve hemşirelerin sosyal ağ siteleri kullanımı ile iletişim becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Sağlık Bilimleri Üniversitesi Hemşirelik Dergisi, 1(1), 9-16.
  • Hepekiz, İ., & Gökaliler, E. (2019). Sosyal medya aracılığıyla yaratılan kişisel markalar ve benlik sunumu. Erciyes İletişim Dergisi, 6(1), 761-782.
  • İnce, M., & Koçak, M. C. (2017). Üniversite öğrencilerinin sosyal medya kullanım alışkanlıkları: Necmettin Erbakan Üniversitesi örneği. Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(2), 736-749.
  • İskender, E. (2021). İnsan kaynakları temin ve seçimi sürecinde sosyal medya araçlarının kullanımına yönelik bir araştırma. İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı İnsan Kaynakları Yönetimi Bilim Dalı Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Kalafat, T. (2012). Kariyer Geleceği Ölçeği (KARGEL): Türk örneklemi için psikometrik özelliklerinin incelenmesi. Turkish Psychological Counseling and Guidance Journal, 4(38), 169-179.
  • Karadaş, A., Duran, S., & Kaynak, S. (2017). Hemşirelik öğrencilerinin kariyer planlamaya yönelik görüşlerinin belirlenmesi. Süleyman Demirel Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 8(1), 1-8.
  • Kavurmacı, M., Tan, M., Arıkan, D., & Yıldız, İ. (2021). Hemşirelik öğrencilerinin lisansüstü eğitime ve kariyer planlamaya yönelik görüşlerinin belirlenmesi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 24(2), 192-201. Kemp, S., (2023). Digital 2023 Global Overview Report. https://wearesocial.com/wp-content/uploads/2023/03/Digital-2023-Global-Overview-Report.pdf
  • McCarthy, R., Byrne, G., Brettle, A., Choucri, L., Ormandy, P., & Chatwin, J. (2020). Midwife-moderated social media groups as a validated information source for women during pregnancy. Midwifery, 88, 102710.
  • Nahcivan, N. (2015). Nicel araştırma tasarımları. In Erdoğan, S., Nahcivan, N., & Esin, N.M. (Eds.), Hemşirelikte Araştırma (pp. 89-128). Nobel Tıp Kitapevleri.
  • Nursing and Midwifery Board of Ireland (2013). Guidance to Nurses and Midwives on Social Media and Social Networking. Erişim adresi: https://www.nmbi.ie/nmbi/media/NMBI/Publications/Guidance-to-Nurses-Midwives-on-Social-Media-Social-Networking.pdf?ext=.pdf
  • Owen, F.K. (2018). Üniversite öğrencilerinin kariyer gelişim ihtiyaçları. Yaşadıkça Eğitim, 32(2), 28-39.
  • Rottinghaus, P.J., Day, S.X., & Borgen, F.H. (2005). The Career Futures Inventory: A measure of career-related adaptability and optimism. Journal of Career Assessment, 13(1), 3-24.
  • T.C. Cumhurbaşkanlığı Strateji ve Bütçe Başkanlığı. Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları Değerlendirme Raporu. (2019). http://www.surdurulebilirkalkinma.gov.tr/
  • Terzi, B., Bulut, S., & Kaya, N. (2019). Factors affecting nursing and midwifery students’ attitudes toward social media. Nurse Education in Practice, 35, 141-149.
  • Tunç, H., Doyğacı, A. G. A., & Karadağ, M. (2020). Hemşirelikte sosyal medya kullanımı ve uluslararası derneklerin sosyal medya kullanımına ilişkin rehberlerinin incelenmesi. Cerrahi Ameliyathane Sterilizasyon Enfeksiyon Kontrol Hemşireliği Dergisi, 1(3), 39-53.
  • Türkiye Sağlık İstatistik Yıllığı. (2021). https://www.saglik.gov.tr/Eklenti/45316/0/siy2021-turkcepdf.pdf. Vardarlıer, P., & Öztürk, C. (2020). Sağlık iletişiminde sosyal medya kullanımının rolü. Sosyolojik Düşün, 5(1), 1-18.
  • Wong, B., & Bottorff, C. (2024). Top Social Media Statistics And Trends Of. https://www.forbes.com/advisor/business/social-media-statistics/#source
  • Yaman, Z., Boğahan, M., Türkleş S., Elif, A,K., Ekti H., & Özalp, D. (2022). Hemşirelik öğrencilerinin sosyal medya bağımlılığı ile bilinçli farkındalık ve öz şefkat düzeyleri arasındaki ilişkinin belirlenmesi. YOBÜ Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 3(2), 219-229.
  • Yengin, D. (2019). Teknoloji bağımlılığı olarak dijital bağımlılık. Turkish Online Journal of Design Art and Communication, 9(2), 130-144.
  • Yücel, U., Oran, N.T., & Yüksel E. (2017). Ebelik öğrencilerinin meslek ile ilgili görüşlerinin ve mezuniyet sonrası çalışmak istedikleri kurumların değerlendirilmesi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 6(4), 69-76.

Ebelik öğrencilerinin perspektifinden sosyal medya kullanımı ve bir kariyer hedefi olarak sosyal medya

Yıl 2024, Cilt: 11 Sayı: 4, 539 - 546, 31.12.2024
https://doi.org/10.52880/sagakaderg.1543964

Öz

Amaç: Bu araştırma, ebelik öğrencilerinin sosyal medya kullanım durumlarını, kariyer hedeflerini ve etkileyen faktörleri değerlendirmek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Gereç ve Yöntem: Çalışma, nicel araştırma desenine uygun olarak kesitsel olarak yapılmıştır. Araştırmanın örneklemini bir devlet üniversitesinde eğitim gören toplam 458 ebelik öğrencisi oluşturmuştur. Veriler, Öğrenci Tanımlayıcı Bilgi Formu ve Kariyer Geleceği Ölçeği kullanılarak online form (Google forms) aracılığı ile toplanmıştır. Bulgular: Öğrencilerin %99.1’nin en az bir tane sosyal medya hesabı vardır. Sosyal medyayı en çok olayları/gündemi takip etmek (%82.1) için kullanmaktadırlar. %45.9’u mesleğine yönelik güncel paylaşımları takip etmek amacıyla sosyal medya kullanmaktadır. Mesleğine yönelik kariyer planı incelendiğinde %59.7 ile en çok kamu kuruluşunda çalışmayı planlamaktadırlar. Öğrencilerin Kariyer Geleceği Ölçeği puan ortalaması 90.92±12.18 (min. 43-max.124) olup, sınıf, bölümü isteyerek seçme ve kariyer etkinliklerine katılım durumu gibi değişkenlerle ölçek puanları arasında anlamlı fark bulunmuştur. Sonuç: Öğrenciler mezuniyet sonrası en çok kamu kuruluşlarında çalışmayı planlamanın yanı sıra gelecekte sosyal medyada da kariyer yapabilmek adına eğitim almak istemektedir. Öğrencilere yönelik düzenlenecek kariyer etkinliklerinde sosyal medyanın kariyer gelişimi için kullanım teknikleri ve marka yaratma stratejilerine yönelik planlamalar önerilebilir.

Etik Beyan

Araştırmanın tüm basamakları Helsinki Deklerasyonu’na uygun olarak yürütülmüştür. Araştırmanın yürütülebilmesi için Ege Üniversitesi Sağlık Bilimleri Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği Kurulu’ndan 01/12/2022 tarih ve 1724 no’lu etik onay alınmıştır.

Destekleyen Kurum

2209-A Üniversite Ögrencileri Arastırma Projeleri Destekleme Programı

Proje Numarası

1919B012219522

Teşekkür

Araştırmaya katılan ebelik bölümü öğrencilerine teşekkür ederiz.

Kaynakça

  • Amanak, K., Şeker, S., Canbay, F.Ç., & Esen, E. (2020). Ebelik öğrencilerinin lisansüstü eğitim ve kariyer tercihlerinin belirlenmesi: bir karma yöntem çalışması. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 10(1), 58-67.
  • Aslan, Ö. (2019) Kullanımlar ve doyumlar yaklaşımı bağlamında Instagram kullanımı üzerine bir inceleme. İstanbul Arel Üniversitesi İletişim Çalışmaları Dergisi, 6(13), 41-65.
  • Association of Ontario Midwives. (2022). Using Social Media in Midwifery Practice. https://www.ontariomidwives.ca/using-social-media-midwifery-practice
  • Avcı, S. Ç., Işık G, Cetişli N.E., Üşümez, D., Şencandan, B., & Bektaş, C. (2019). Hemşirelik öğrencilerinin profesyonel değerleri ve kariyer planları. Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi, 6(2), 256-265.
  • Ay, F,. Keçe, M., İnci, İ., Alkan, N., & Acar, G. (2018), Ebelik öğrencilerinin meslek algıları ve kariyer planlarını etkileyen faktörler. Balıkesir Sağlık Bilimleri Dergisi, 7(2), 74-82.
  • Başal, M. (2022) Influencer: Sosyal medya çağında marka yaratmak. İstanbul Gelişim Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(2), 748-752.
  • Bilgin, Z., & Efe, M. (2021). Ebelik öğrencilerinin güdülenme düzeylerinin mesleki kariyer planlarına etkisi. Online Türk Sağlık Bilimleri Dergisi, 6(1), 44-52.
  • Boyd, D.M., & Ellison, N.B. (2007). Social network sites: Definition, history, and scholarship. Journal of computer‐mediated Communication, 13(1), 210-230.
  • Büyükgöze, S., Dereli, E., & Yıldız, H. (2017). Hemşirelik son sınıf öğrencilerinin sosyal medya kullanım sıklığının ve nedenlerinin belirlenmesi. 6. Uluslararası Meslek Yüksekokulları Sempozyumu Kitabı (ss. 1-9).
  • Byrom, S., & Byrom, A. (2017). Around the World in 80 Tweets—Social Media and Midwifery. In: Luce, A., Hundley, V., van Teijlingen, E. (eds) Midwifery, Childbirth and the Media. Palgrave Macmillan, Cham.
  • Çakmak, V., & Baş, Ü. (2017). Benlik sunum aracı olarak Instagram kullanımı: öğrenciler üzerine nitel bir araştırma. Uluslararası Hakemli İletişim ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, 17, 96-118.
  • Dal, N.E., & Dal, V. (2014). Kişilik Özellikleri ve Sosyal Ağ Sitesi Kullanım Alışkanlıkları: Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(11), 144-162.
  • Dalkılıç, S., Ata, A.Ç., Dalkılıç, E., & Aytaç, A.İ. (2022). Kariyer planlama dersinin kariyer kararı verme yetkinliğine etkisi: lisans öğrencileri üzerine bir araştırma. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 24(3), 935-960.
  • Duke, V.J., Anstey, A., Carter, S., Gosse, N., Hutchens,. KM., & Marsh, J.A. (2017). Social media in nurse education: Utilization and E-professionalism. Nurse Education Today, 57, 8-13.
  • Esencan, TY., Yıldırım, AD., & Arslan, C. (2019). Bir kamu hastanesinde ebe ve hemşirelerin sosyal ağ siteleri kullanımı ile iletişim becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Sağlık Bilimleri Üniversitesi Hemşirelik Dergisi, 1(1), 9-16.
  • Hepekiz, İ., & Gökaliler, E. (2019). Sosyal medya aracılığıyla yaratılan kişisel markalar ve benlik sunumu. Erciyes İletişim Dergisi, 6(1), 761-782.
  • İnce, M., & Koçak, M. C. (2017). Üniversite öğrencilerinin sosyal medya kullanım alışkanlıkları: Necmettin Erbakan Üniversitesi örneği. Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(2), 736-749.
  • İskender, E. (2021). İnsan kaynakları temin ve seçimi sürecinde sosyal medya araçlarının kullanımına yönelik bir araştırma. İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı İnsan Kaynakları Yönetimi Bilim Dalı Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Kalafat, T. (2012). Kariyer Geleceği Ölçeği (KARGEL): Türk örneklemi için psikometrik özelliklerinin incelenmesi. Turkish Psychological Counseling and Guidance Journal, 4(38), 169-179.
  • Karadaş, A., Duran, S., & Kaynak, S. (2017). Hemşirelik öğrencilerinin kariyer planlamaya yönelik görüşlerinin belirlenmesi. Süleyman Demirel Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 8(1), 1-8.
  • Kavurmacı, M., Tan, M., Arıkan, D., & Yıldız, İ. (2021). Hemşirelik öğrencilerinin lisansüstü eğitime ve kariyer planlamaya yönelik görüşlerinin belirlenmesi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 24(2), 192-201. Kemp, S., (2023). Digital 2023 Global Overview Report. https://wearesocial.com/wp-content/uploads/2023/03/Digital-2023-Global-Overview-Report.pdf
  • McCarthy, R., Byrne, G., Brettle, A., Choucri, L., Ormandy, P., & Chatwin, J. (2020). Midwife-moderated social media groups as a validated information source for women during pregnancy. Midwifery, 88, 102710.
  • Nahcivan, N. (2015). Nicel araştırma tasarımları. In Erdoğan, S., Nahcivan, N., & Esin, N.M. (Eds.), Hemşirelikte Araştırma (pp. 89-128). Nobel Tıp Kitapevleri.
  • Nursing and Midwifery Board of Ireland (2013). Guidance to Nurses and Midwives on Social Media and Social Networking. Erişim adresi: https://www.nmbi.ie/nmbi/media/NMBI/Publications/Guidance-to-Nurses-Midwives-on-Social-Media-Social-Networking.pdf?ext=.pdf
  • Owen, F.K. (2018). Üniversite öğrencilerinin kariyer gelişim ihtiyaçları. Yaşadıkça Eğitim, 32(2), 28-39.
  • Rottinghaus, P.J., Day, S.X., & Borgen, F.H. (2005). The Career Futures Inventory: A measure of career-related adaptability and optimism. Journal of Career Assessment, 13(1), 3-24.
  • T.C. Cumhurbaşkanlığı Strateji ve Bütçe Başkanlığı. Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları Değerlendirme Raporu. (2019). http://www.surdurulebilirkalkinma.gov.tr/
  • Terzi, B., Bulut, S., & Kaya, N. (2019). Factors affecting nursing and midwifery students’ attitudes toward social media. Nurse Education in Practice, 35, 141-149.
  • Tunç, H., Doyğacı, A. G. A., & Karadağ, M. (2020). Hemşirelikte sosyal medya kullanımı ve uluslararası derneklerin sosyal medya kullanımına ilişkin rehberlerinin incelenmesi. Cerrahi Ameliyathane Sterilizasyon Enfeksiyon Kontrol Hemşireliği Dergisi, 1(3), 39-53.
  • Türkiye Sağlık İstatistik Yıllığı. (2021). https://www.saglik.gov.tr/Eklenti/45316/0/siy2021-turkcepdf.pdf. Vardarlıer, P., & Öztürk, C. (2020). Sağlık iletişiminde sosyal medya kullanımının rolü. Sosyolojik Düşün, 5(1), 1-18.
  • Wong, B., & Bottorff, C. (2024). Top Social Media Statistics And Trends Of. https://www.forbes.com/advisor/business/social-media-statistics/#source
  • Yaman, Z., Boğahan, M., Türkleş S., Elif, A,K., Ekti H., & Özalp, D. (2022). Hemşirelik öğrencilerinin sosyal medya bağımlılığı ile bilinçli farkındalık ve öz şefkat düzeyleri arasındaki ilişkinin belirlenmesi. YOBÜ Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 3(2), 219-229.
  • Yengin, D. (2019). Teknoloji bağımlılığı olarak dijital bağımlılık. Turkish Online Journal of Design Art and Communication, 9(2), 130-144.
  • Yücel, U., Oran, N.T., & Yüksel E. (2017). Ebelik öğrencilerinin meslek ile ilgili görüşlerinin ve mezuniyet sonrası çalışmak istedikleri kurumların değerlendirilmesi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 6(4), 69-76.
Toplam 34 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Hizmetleri ve Sistemleri (Diğer)
Bölüm Araştırma
Yazarlar

Gizem Ayşin 0009-0002-2353-9626

Halime Çavuşoğlu 0009-0002-9158-1543

Aytül Hadımlı 0000-0003-4096-7964

Proje Numarası 1919B012219522
Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 5 Eylül 2024
Kabul Tarihi 26 Aralık 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 11 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Ayşin, G., Çavuşoğlu, H., & Hadımlı, A. (2024). Ebelik öğrencilerinin perspektifinden sosyal medya kullanımı ve bir kariyer hedefi olarak sosyal medya. Sağlık Akademisyenleri Dergisi, 11(4), 539-546. https://doi.org/10.52880/sagakaderg.1543964
INDEX: “Index Copernicus, EBSCO Central & Eastern European Academic Source, EBSCO CINAHL,EuroPub, Sobiad, Asos Index, Turk Medline, Google Sholar, Dergipark,Türkiye Atıf Dizini ve Araştırmax...




Creative Commons License


Sağlık Akademisyenleri Dergisi  Creative Commons Attribution 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmaktadır.