Abstract
Aim: Emergency services are healthcare areas that treat people's urgent health problems. Emergency health services have developed almost throughout human history. It has become increasingly important in recent years.
Method: Our study investigated the family members of critically ill patients with mechanical ventilation at an emergency department (ED) of a university hospital in Türkiye. We used a derivated scale with 13 items and the face-to-face technique to determine the family’s expectations and needs while waiting in the ED.
Results: The mean age of the 70 participants in the study was 46.6± 12.5, and 67.1% (n= 47) were male. 38.6% of the patient's relatives were the patient's children, and 32.9% were the patient's siblings. 31.4% (n= 22) of the participants were high school graduates. The reliability of the mini scale we derived was good (Cronbach's alpha value = 0.871). The most important expectations of patient family members were: 1. providing information about the patient at any time, 2. informing about the patient's status by the doctor, and 3. being with the patient throughout the entire treatment (91.4%, 81.4%, and 75.7% of the participants, respectively). Additionally, having space to sleep in the waiting room was considered very important by 41% of the patient's relatives.
Conclusion: We believe that meeting the expectations and needs of the relatives of critically ill patients, who experience poor outcomes more frequently, will create a positive environment in the ED based on trust and thus increase satisfaction with both the ED and the hospital.
Emergency department expectation level family critically ill patients
Amaç: Acil servisler, insanların acil sağlık sorunlarını tedavi eden sağlık alanlarıdır. Acil sağlık hizmetleri neredeyse insanlık tarihi boyunca gelişmiştir. Son yıllarda giderek daha da önemli hale gelmiştir.
Gereç ve Yöntem(ler): Çalışmamızda Türkiye'deki bir üniversite hastanesinin acil servisinde (AS) mekanik ventilasyon uygulanan kritik hastaların aile üyelerini inceledik. Ailenin AS'de beklerken beklenti ve ihtiyaçlarını belirlemek için 13 maddeden oluşan türetilmiş bir ölçek ve yüz yüze teknik kullandık.
Bulgular: Çalışmaya katılan 70 katılımcının yaş ortalaması 46,6±12,5 olup %67,1'i (n=47) erkekti. Hastanın yakınlarının %38,6'sı hastanın çocukları ve %32,9'u hastaların kardeşleriydi. Katılımcıların %31,4'ü (n=22) lise mezunuydu. Türettiğimiz mini ölçeğin güvenilirliği iyiydi (Cronbach'ın alfa değeri = 0,871). Hasta yakınlarının en önemli beklentileri: 1. hasta hakkında her an bilgi verilmesi, 2. doktor tarafından hastanın durumu hakkında bilgi verilmesi ve 3. tedavi boyunca hastanın yanında olunması idi (sırasıyla katımcıların %91,4, %81,4 ve %75,7). Ayrıca, bekleme odasında uyumak için alan olması, hasta yakınlarının %41'i tarafından çok önemli olarak değerlendirildi.
Sonuç: Sık kötü sonuçlar yaşayan kritik hasta yakınlarının beklenti ve ihtiyaçlarının karşılanmasının, acil serviste güvene dayalı olumlu bir ortam yaratacağına ve böylece hem acil servisten hem de hastaneden duyulan memnuniyeti artıracağına inanıyoruz.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Sağlık Hizmetleri ve Sistemleri (Diğer) |
Bölüm | Araştırma |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2025 |
Gönderilme Tarihi | 1 Haziran 2025 |
Kabul Tarihi | 26 Haziran 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 12 Sayı: 2 |