Opinion Article
BibTex RIS Cite

Akademik bilginin değeri ve saha yansımaları

Year 2024, Volume: 4 Issue: 2, 98 - 100, 31.12.2024

Abstract

Üniversiteler tarafından üretilen akademik bilginin değerinin uluslararasılaşma ekseninde faydacı bir şekilde ele alınması, sık değişen eğitim politikaları ile birleştiğinde üniversite ve okul arasında belirsizliklere neden olmaktadır. Akademik bilginin üniversitelerin içe dönük araştırma ve geliştirme faaliyetleri ile ortaya çıkması, teori ve pratik arasında uçurumu derinleştirmekte ve buna eğitim politikalarında yapılan sık değişiklikler de eklendiğinde bu kopukluk genişlemektedir. Okul yöneticilerinin politika tasarımında pasif bir rol üstlenmesi ise bu süreci daha karmaşık hale getirmektedir. Sonuç olarak, üniversitelerin akademik bilgi üretiminde daha bütüncül ve dışa dönük bir yaklaşım benimsemesi ve eğitim politikalarının da sahadaki ihtiyaçlar ve akademik bilgi ışığında şekillendirilmesi gerekmektedir.

References

  • Broecke, S. (2015). University rankings: do they matter in the UK?. Education Economics, 23(2), 137-161.
  • Erkoç, M., Alpkılıç, M., Doğan, Y. Y., Yantır, U., Günel, O., Ateş, E., & Oruç, H. (2024). Okul yöneticilerinin karar alma süreçleri ve eğitim-öğretim ortamına etkisi. Sosyal Gelişim Dergisi, 2(1), 75-82.
  • Harris, M. S. (2021). The soft underbelly of universities as anchor institutions: The disconnect between university and community research priorities. Higher Education Policy, 34(3), 603-621.
  • IAU (International Association of Universities). (2021). Definition Of Internationalization. https://www.iau-aiu.net/Internationalization
  • Kurtoğlu, M. (2018). Yükseköğretimde küresel eğilimler, kurumsal çeşitlilik ve Türkiye gündemi. https://yuksekogretimarastirmalari.com/2018/11/12/73/
  • Nohl, A. M., & Somel, N. (2020). Education policy in Turkey. In Oxford Research Encyclopedia of Education.
  • Pope, A. C., & Lafferty, T. (2023). Secondary teachers’ and administrators’ perceptions of school discipline practices (Doctoral dissertation). Walden University.
  • Viterale, F. D. C. (2018). University as a global actor in the international system of the 21st Century. Tuning Journal for Higher Education, 6(1), 169-198.
  • Weinberg, A. E., Trott, C. D., Wakefield, W., Merritt, E. G., & Archambault, L. (2020). Looking inward, outward, and forward: Exploring the process of transformative learning in teacher education for a sustainable future. Sustainability Science, 15, 1767-1787.

The value of academic knowledge and field reflections

Year 2024, Volume: 4 Issue: 2, 98 - 100, 31.12.2024

Abstract

The utilitarian perspective on academic knowledge within the framework of internationalization, combined with frequently changing educational policies, generates uncertainties between universities and schools. The emergence of academic knowledge through the inward-focused research and development activities of universities deepens the gap between theory and practice. This disconnect is further exacerbated by the frequent shifts in educational policies. The passive involvement of school administrators in the implementation of policies further complicates the process. Therefore, universities need to adopt a more holistic and outward-focusedc approach to academic knowledge production, and educational policies should be formulated in alignment with field-specific needs and academic knowledge.

References

  • Broecke, S. (2015). University rankings: do they matter in the UK?. Education Economics, 23(2), 137-161.
  • Erkoç, M., Alpkılıç, M., Doğan, Y. Y., Yantır, U., Günel, O., Ateş, E., & Oruç, H. (2024). Okul yöneticilerinin karar alma süreçleri ve eğitim-öğretim ortamına etkisi. Sosyal Gelişim Dergisi, 2(1), 75-82.
  • Harris, M. S. (2021). The soft underbelly of universities as anchor institutions: The disconnect between university and community research priorities. Higher Education Policy, 34(3), 603-621.
  • IAU (International Association of Universities). (2021). Definition Of Internationalization. https://www.iau-aiu.net/Internationalization
  • Kurtoğlu, M. (2018). Yükseköğretimde küresel eğilimler, kurumsal çeşitlilik ve Türkiye gündemi. https://yuksekogretimarastirmalari.com/2018/11/12/73/
  • Nohl, A. M., & Somel, N. (2020). Education policy in Turkey. In Oxford Research Encyclopedia of Education.
  • Pope, A. C., & Lafferty, T. (2023). Secondary teachers’ and administrators’ perceptions of school discipline practices (Doctoral dissertation). Walden University.
  • Viterale, F. D. C. (2018). University as a global actor in the international system of the 21st Century. Tuning Journal for Higher Education, 6(1), 169-198.
  • Weinberg, A. E., Trott, C. D., Wakefield, W., Merritt, E. G., & Archambault, L. (2020). Looking inward, outward, and forward: Exploring the process of transformative learning in teacher education for a sustainable future. Sustainability Science, 15, 1767-1787.
There are 9 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Educational Administration, Supervision, Planning and Economics (Other), Specialist Studies in Education (Other)
Journal Section Commentary
Authors

Ayşen Bakioğlu 0000-0002-2571-1533

Kadriye Begüm Doğruyol Aladak

Publication Date December 31, 2024
Submission Date December 9, 2024
Acceptance Date December 26, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 4 Issue: 2

Cite

APA Bakioğlu, A., & Doğruyol Aladak, K. B. (2024). Akademik bilginin değeri ve saha yansımaları. Okul Yönetimi, 4(2), 98-100.