Opinion Article
BibTex RIS Cite

Eğitim yönetimi bilim dalı bağlamında okul-akademi ikilemi

Year 2024, Volume: 4 Issue: 2, 111 - 113, 31.12.2024

Abstract

Bu çalışmanın amacı, eğitim yönetimi alanı ile okullar arasındaki kopukluk ilişkisini, bu ilişkiyi olumsuz etkileyen etmenleri ve işbirliğini geliştirmek için yapılması gerekenleri incelemektir. Bu bağlamda, YÖK ve MEB arasındaki kopukluk, bu kopukluğun sorun olarak görülmemesi ve dolayısıyla çözüm arayışına gidilmemesi önemli bir problem teşkil etmektedir. Ayrıca, gerek akademinin gerekse okulların işbirliğine inançlarının zayıf olması ve işbirliğini bir sorumluluk olarak görmemeleri, problemin çözümünü zorlaştıran etmenler arasındadır. Bahsi geçen iki kurumsal yapının, hem eğitimi ve okulları geliştirmek için geniş kapsamlı işbirliği protokolleri oluşturmaları hem de proje merkezleri kurmaları gerekmektedir. Okullar ve üniversitelerin de bu işbirliğine inanmaları ve gerekli teşvikleri ve destekleri sağlamaları gerekmektedir.

References

  • Kaynakça 1

The school-academia dilemma in the context of educational management

Year 2024, Volume: 4 Issue: 2, 111 - 113, 31.12.2024

Abstract

This study aims to examine the disconnected relationship between schools and the educational management discipline, the factors that negatively affect this relationship, and what needs to be done to improve cooperation. In this context, the disconnection between the Council of Higher Education and the Ministry of National Education, as well as the fact that this disconnection is not considered a problem and, therefore, there is no search for a solution, constitutes an important issue. Moreover, the weak faith in cooperation both in academia and schools, and the failure to recognize cooperation as a responsibility, are among the factors that make finding a solution difficult. The two aforementioned institutions should establish wide-ranging cooperation protocols to improve education and schools, as well as set up project centers. Schools and universities should also believe in this cooperation and provide the necessary incentives and support.

References

  • Kaynakça 1
There are 1 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Educational Administration, Supervision, Planning and Economics (Other), Education Policy
Journal Section Commentary
Authors

Semiha Şahin

Publication Date December 31, 2024
Submission Date December 9, 2024
Acceptance Date December 26, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 4 Issue: 2

Cite

APA Şahin, S. (2024). Eğitim yönetimi bilim dalı bağlamında okul-akademi ikilemi. Okul Yönetimi, 4(2), 111-113.