Türk eğitim sistemindeki hızlı değişen ve sürekli güncellenen politikalar, istikrar ve uzun vadeli uygulamaların önünü keserken, öğretmenlik mesleğini de olumsuz yönde etkilemektedir. Toplumsal sürdürülebilirliğin anahtarı konumunda olan öğretmenliğe yönelik kalıcı politikaların oluşturulamaması, öğretmen yetiştirme konusunda ciddi deneyime sahip olan Türkiye’de pek uygulama yapılmış olsa da istenilen sonuçlara ulaşmayı engellemiştir. Mesleğin stratejik önemi çok iyi belirlenmeli, bilimsellikten taviz vermeden yaşanan/yaşanacak belirsizlikler ve çelişkilerin ortadan kaldırılması için paradigma değişikliğine gidilmeli ve kalıcı-sürekli politikalar oluşturulmalıdır.
The frequent modifications and continuous updates to policies within the Turkish education system impede stability and long-term implementation while also adversely impacting the teaching profession. The inability to establish a sustainable policy for teaching, which is crucial for social continuity, has hindered Turkey's attainment of desired outcomes, despite the implementation of numerous initiatives. It is imperative to determine the strategic significance of the profession and to initiate a paradigm shift to address the uncertainties and inconsistencies experienced or anticipated in the future, while maintaining scientific rigor.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Educational Administration, Supervision, Planning and Economics (Other), Education Policy |
Journal Section | Commentary |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2024 |
Submission Date | December 9, 2024 |
Acceptance Date | December 26, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 4 Issue: 2 |