Bu araştırma, kariyer yapan anne öğretmenlerin iş-aile çatışması yaşayıp yaşamadıklarını belirleyerek, kariyer süreçlerinde karşılaştıkları zorluklar ile elde ettikleri fırsatları ortaya koymayı amaçlamaktadır. Nitel araştırma desenlerinden olgubilim yöntemiyle yürütülen çalışmada, ölçüt örnekleme ile seçilen farklı illerde görev yapan ve lisansüstü eğitimini tamamlamış 20 anne öğretmenle görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Veriler, araştırmacılar tarafından geliştirilen açık uçlu sorulardan oluşan görüşme formu aracılığıyla toplanmış ve betimsel analiz tekniğiyle çözümlenmiştir. Bulgular, kadın öğretmenlerin lisansüstü eğitimi kişisel gelişim, meslekî ilerleme ve başarı için tercih ettiklerini göstermektedir. Ancak, toplumsal rollerin etkisiyle zaman yönetimi, ev içi sorumluluklar ve çocuk bakımı gibi konularda önemli zorluklar yaşadıkları belirlenmiştir.
This study aims to examine whether career-oriented mother teachers experience work-family conflict and to reveal the challenges and opportunities they encounter in their career journeys. The research was conducted using the phenomenological design, one of the qualitative research methods. Participants were selected through criterion sampling and consisted of 20 mother teachers from various cities who work at different school levels and have completed postgraduate education. Data were collected through an open-ended interview form developed by the researchers and analyzed using descrriptive analysis. Findings indicate that female teachers pursue postgraduate education to support their personal development, gain professional advancement, and achieve greater success in their careers. However, due to traditional gender roles, they face significant difficulties in time management and balancing domestic responsibilities, particularly childcare, with their professional lives.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Education Management |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 25, 2025 |
Submission Date | April 27, 2025 |
Acceptance Date | June 16, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 5 Issue: 1 |