Research Article
BibTex RIS Cite

COVİD-19 PANDEMİSİ İŞE YENİ BAŞLAYAN HEMŞİRELERİN MESLEĞE ADAPTASYONLARINI VE İŞ MOTİVASYONLARINI NASIL ETKİLEDİ? HEMŞİRE DENEYİMLERİ: FENOMENOLOJİK BİR ÇALIŞMA

Year 2022, , 38 - 53, 23.06.2022
https://doi.org/10.25279/sak.1101954

Abstract

Amaç: Bu çalışma COVİD-19 pandemisi sürecinin işe yeni başlayan hemşirelerin mesleğe adaptasyonlarını ve iş motivasyonlarını nasıl etkilediğini derinden incelemek amacıyla yapılmıştır.
Yöntem: Bu çalışma nitel araştırma modelinin durum çalışma deseni kapsamında görüşme yöntemi kullanılarak yapılmıştır. Veriler yarı yapılandırılmış görüşme formu aracılığıyla toplanmıştır.
Bulgular: Pandemi sürecinde işe başlayan hemşirelerin yoğun çalışma saatleri, koruyucu ekipman sıkıntısı, günlük streslerinde artış, kişisel sağlıkları ve sevdiklerinin risk ile karşı karşıya kalması gibi sorunlar yaşadıkları ve bu yaşanan sorunların hemşirelerin mesleğe adaptasyonlarını ve motivasyonlarını olumsuz yönde etkilediği belirlenmiştir.
Sonuç: COVID pandemisinin işe yeni başlayan hemşirelerin adaptasyon ve motivasyon süreçlerinin olumsuz etkilediği görülmüştür.

Supporting Institution

YOK

Project Number

YOK

Thanks

-

References

  • 1. Huang C, Wang Y, Li X, Ren L, Zhao J, Hu Y, Zhang L, Fan G, Xu J, Gu X, Cheng Z, Yu T, Xia J, Wei Y, Wu W, Xie X, Yin W, Li H, Liu M, Xiao Y, Gao H, Guo L, Xie J, Wang G, Jiang R, Gao Z, Jin Q, Wang J, Cao B. (2020).Clinicalfeatures of patientsinfectedwith 2019 novelcoronavirus in Wuhan, China. Lancet, 395(10223),497-506.
  • 2. Velavan, TP.,Meyer, CG., 2020. The Covıd-19 epidemic. Trop MedIntHealth. 25 (3),278-280. doi: 10.1111/tmi.13383.
  • 3. Dhama, K.;Sharun, K.; Tiwari, R.; Sircar, S.; Bhat, S.; Malik, Y.S.; Singh, K.P.; Chaicumpa, W.; Bonilla-Aldana, D.K.; Rodriguez-Morales, A.J. (2020). CoronavirusDisease 2019 – COVID-19. Preprints 1-61, doi: 10.20944/preprints202003.0001.v1).
  • 4. WHO. Clinicalmanagement of severe acuterespiratoryinfectionwhennovelcoronavirus (nCoV) infection is suspected. https://www.who.int/publications-detail/clinical-management-of-severe-acute-respiratory-infection-when-novel-coronavirus-(ncov)-infection-is-suspected. Accessed 15.06.20.
  • 5. Guo YR, Cao QD, Hong ZS, Tan YY, Chen SD, Jin HJ, Tan KS, Wang DY, Yan Y. Theorigin, transmissionandclinicaltherapies on coronavirusdisease 2019 (COVID-19) outbreak - an update on thestatus. Mil MedRes. 2020 Mar 13;7(1):11. doi: 10.1186/s40779-020-00240-0.
  • 6. Jin YH, Cai L, Cheng ZS, Cheng H, Deng T, Fan YP, Fang C, , fortheZhongnanHospital of WuhanUniversityNovelCoronavirus Management andResearch Team, Evidence-BasedMedicineChapter of China International Exchange andPromotiveAssociationforMedicalandHealthCare (CPAM). A rapidadviceguidelineforthediagnosisandtreatment of 2019 novelcoronavirus (2019-nCoV) infectedpneumonia (standardversion).Mil MedRes. 2020 Feb 6; 7(1):4.
  • 7. Hamming I, Timens W, Bulthuis ML, Lely AT, Navis G, vanGoor H. Tissuedistribution of ACE2 protein, thefunctionalreceptorfor SARS coronavirus. A first step in understanding SARS pathogenesis. J Pathol. 2004 Jun; 203(2):631-7.
  • 8. Huang C, Wang Y, Li X, Ren L, Zhao J, Hu Y, Zhang L, Fan G, Xu J, Gu X, Cheng Z, Yu T, Xia J, Wei Y, Wu W, Xie X, Yin W, Li H, Liu M, Xiao Y, Gao H, Guo L, Xie J, Wang G, Jiang R, Gao Z, Jin Q, Wang J, Cao B. Clinicalfeatures of patientsinfectedwith 2019 novelcoronavirus in Wuhan, China. Lancet. 2020 Feb 15; 395(10223):497-506.
  • 9. Kang L, Ma S, Chen M, Yang J, Wang Y, Li R, et al. (2020). Im-pact on mentalhealthandperceptions of psychologicalcareamongmedicalandnursingstaff in Wuhanduringthe 2019 novelcoronavirusdiseaseoutbreak: a cross-sectionalstudy. Brain BehavImmun, pii: S0889-1591(20)30348-2. doi: 10.1016/j.bbi.2020.03.028.
  • 10. İleri SG. Yeni Mezun Hemşirelerin Profesyonel Rollerine Geçiş SüreciAlgısı ve Etkileyen Etmenlerin İncelenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Hemşirelik AD Hemşirelikte Yönetim Yüksek Lisans Tezi, İzmir, 2007.
  • 11. Öztürk H. Yönetimle ilgili temel konular-Takım çalışması. İçinde: Tatar Baykal Ü, Ercan Türkmen E. editör. Hemşirelik Hizmetleri Yönetimi. Akademi Basın ve Yayıncılık; 2014. s. 217-256. 12. Ergül HF. Motivasyon ve motivasyon teknikleri. Dicle Üniversitesi Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi. 2005; 4(14):67-79.
  • 13. Yıldız M, Birgili F. Muğla ve Menteşe Devlet Hastaneleri yoğun bakım servislerinde çalışan hemşirelerin motivasyon düzeylerinin belirlenmesi. Yoğun Bakım Hemşireliği Dergisi. 2007; 11(1):1-9.
  • 14. Ünaldı Türkkan N, Eşkin Bacaksız F, Tuna R. Örgütsel davranışgüdüleme. İçinde: Tatar Baykal Ü, Ercan Türkmen E. editör. Hemşirelik Hizmetleri Yönetimi. İstanbul: Akademi Basın ve Yayıncılık; 2014. s.615-638.
  • 15. Öztürk H, Candaş B, Babacan E. Devlet hastaneleri, toplum ve aile sağlığı merkezlerinde çalışan hemşirelerin yaşadıkları sorunlarının belirlenmesi. Sağlık ve Hemşirelik Yönetimi Dergisi. 2015; 2(1):25-36. doi/10.5222/SHYD.2015.025.
  • 16. Ekici, G . (2019). Öğretmen Adaylarının “AIDS” Kavramı Konusundaki Bilişsel Yapıları: Çizme-Yazma Tekniği Örneği. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi , 7 () , 115-129 . DOI: 10.18506/anemon.520946.
  • 17. Büyüköztürk, Ş., Çakmak Kılıç, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., Demirel, F. (2018). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • 18. Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (10. baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • 19. Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2005). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (5.Baskı), Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • 20. Creswell, J. W. (2017). Nitel araştırmacılar için 30 temel beceri. (H. Özcan, Çeviri). Ankara: Anı Yayınları.
  • 21. Merriam, S. B. (2013). Nitel araştırma: Desen ve uygulama için bir rehber (3. Baskıdan Çeviri, Çeviri Editörü: S. Turan). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım
  • 22. Blendon RJ, Benson JM, DesRoches CM, Raleigh E, Taylor-Clark K. ThePublic'sResponseto Severe AcuteRespiratorySyndrome in Toronto andthe United States. ClinicalInfectiousDiseases, Volume 38, Issue 7, 1 April 2004, Pages 925–931, https://doi.org/10.1086/382355.
  • 23. Huang, H.,Liu, L., Yang, S., Cui, X., Zhang, J., &Wu, H. (2019). Effects of jobconditions, occupationalstress, andemotionalintelligence on chronicfatigueamongChinesenurses: A cross-sectionalstudy. PsychologyResearchandBehavior Management, 12, 351–360. https:// doi.org/10.2147/PRBM.S207283.
  • 24. Triana-Palencia, E.,Cárdenas-Cárdenas, L. M., Juárez-García, A., QuirozMuysina, J., &Idrovo, A. J. (2019). Use of assessmentscales, turnoverandjobstrain in nursingstaff: A study in a Colombianhospital.Journal of Nursing Management, 27(1), 42–51. 25. Wu, J.,Wu, X., Wu, F., Dia, Y., Dechun, C. &Gong, X. (2020). Survey of sleepquality of clinic-al front-linenursesanditsinfluencingfactors in thefightagainstnewcoronaviruspneumonia. NursingResearch, 344, 558–562. Retrievedfrom http://kns.cnki.net/kcms/detai l/14.1272.r.20200214.1136.004.html.
  • 26. Wills BS, Morse JM. Responses of Chineseelderlytothethreat of severe acuterespiratorysyndrome (SARS) in a Canadiancommunity. PublicHealthNurs. 2008, 25 (1): 57-68. doi: 10.1111/j.1525-1446.2008.00680.x
  • 27. Samuel MY. Kwong-Lo RSY, Mak CMY, Wong JS. Fear of Severe AcuteRespiratorySyndrome (SARS) AmongHealthCareWorkers. Journal of ConsultingandClinicalPsychology, 2005,73(2), 344-349. http://dx.doi.org/10.1037/0022-006X.73.2.344.
  • 28. Maunder R, Hunter J, Vincent L, Bennett J, Peladeau N, Leszcz M, Sadavoy J, Verhaeghe LM, Steinberg R, Mazzulli T. Theimmediatepsychologicalandoccupationalimpact of the 2003 SARS outbreak in a teachinghospital. CMAJ. 2003 May 13; 168(10): 1245–1251.
  • 29. Liu W, Tao ZW, Lei W, et al. Analysis of factorsassociatedwithdiseaseoutcomes in hospitalisedpatientswith 2019 novelcoronavirusdisease. ChinMed J. 2020. doi:10.1097/CM9.0000000000000775.
  • 30. Kaya N, Kaya H. Hemşireler Tarafından Geliştirilen Yazılı Hasta Eğitim Materyallerinin Okunabilirliğinin Saptanması.Yüksekokulu Dergisi 2008; 11(1): 1-6.
  • 31. Tyler P, Ellison R (1994). Sources of stressandpsychologicalwell-being in highdependencyNursing. Journal of Advanced Nursing 19(3): 469-76.
  • 32. Mallett K, Price J, Jurs SG et al. (1991). Relationshipsamongburnout, deathanxietyandsocialsupport in hospiceandcriticalcarenurses. PsychologicalReports68:1347- 1359.
  • 33. Garrett D, McDaniel AM (2001) A newlook at nurseburnout: theeffects of environmentaluncertaintyandsocialclimate. Journal of Nursing Administration 31(2): 91-96.
  • 34. Callaghan P (2000). Factorsrelatedtostressandcopingamongchınesenursesın Hong Hong. Journal of Advanced Nursing 31(6): 1518-27.

HOW DID THE COVID 19 PANDEMIA AFFECT THE OCCUPATIONAL ADAPTATIONS AND JOB MOTIVATIONS OF NEW NURSES? NURSE EXPERIENCES: A PHENEMOLOGICAL STUDY

Year 2022, , 38 - 53, 23.06.2022
https://doi.org/10.25279/sak.1101954

Abstract

Objective: This study was conducted to deeply examine how the COVID-19 pandemic process affects the adaptation and job motivation of nurses who are just starting out in the profession.
Method: This study was conducted using the interview method within the scope of the case study pattern of the qualitative research model. The data were collected through a semi-structured interview form.
Results: It was determined that nurses who started working during the pandemic had problems such as busy working hours, shortage of protective equipment, increased daily stress, personal health and the risk of their loved ones, and that these problems negatively affected the adaptation and motivation of nurses to the profession.
Conclusion: It was observed that the COVID pandemic negatively affected the adaptation and motivation processes of nurses who were just starting out.

Project Number

YOK

References

  • 1. Huang C, Wang Y, Li X, Ren L, Zhao J, Hu Y, Zhang L, Fan G, Xu J, Gu X, Cheng Z, Yu T, Xia J, Wei Y, Wu W, Xie X, Yin W, Li H, Liu M, Xiao Y, Gao H, Guo L, Xie J, Wang G, Jiang R, Gao Z, Jin Q, Wang J, Cao B. (2020).Clinicalfeatures of patientsinfectedwith 2019 novelcoronavirus in Wuhan, China. Lancet, 395(10223),497-506.
  • 2. Velavan, TP.,Meyer, CG., 2020. The Covıd-19 epidemic. Trop MedIntHealth. 25 (3),278-280. doi: 10.1111/tmi.13383.
  • 3. Dhama, K.;Sharun, K.; Tiwari, R.; Sircar, S.; Bhat, S.; Malik, Y.S.; Singh, K.P.; Chaicumpa, W.; Bonilla-Aldana, D.K.; Rodriguez-Morales, A.J. (2020). CoronavirusDisease 2019 – COVID-19. Preprints 1-61, doi: 10.20944/preprints202003.0001.v1).
  • 4. WHO. Clinicalmanagement of severe acuterespiratoryinfectionwhennovelcoronavirus (nCoV) infection is suspected. https://www.who.int/publications-detail/clinical-management-of-severe-acute-respiratory-infection-when-novel-coronavirus-(ncov)-infection-is-suspected. Accessed 15.06.20.
  • 5. Guo YR, Cao QD, Hong ZS, Tan YY, Chen SD, Jin HJ, Tan KS, Wang DY, Yan Y. Theorigin, transmissionandclinicaltherapies on coronavirusdisease 2019 (COVID-19) outbreak - an update on thestatus. Mil MedRes. 2020 Mar 13;7(1):11. doi: 10.1186/s40779-020-00240-0.
  • 6. Jin YH, Cai L, Cheng ZS, Cheng H, Deng T, Fan YP, Fang C, , fortheZhongnanHospital of WuhanUniversityNovelCoronavirus Management andResearch Team, Evidence-BasedMedicineChapter of China International Exchange andPromotiveAssociationforMedicalandHealthCare (CPAM). A rapidadviceguidelineforthediagnosisandtreatment of 2019 novelcoronavirus (2019-nCoV) infectedpneumonia (standardversion).Mil MedRes. 2020 Feb 6; 7(1):4.
  • 7. Hamming I, Timens W, Bulthuis ML, Lely AT, Navis G, vanGoor H. Tissuedistribution of ACE2 protein, thefunctionalreceptorfor SARS coronavirus. A first step in understanding SARS pathogenesis. J Pathol. 2004 Jun; 203(2):631-7.
  • 8. Huang C, Wang Y, Li X, Ren L, Zhao J, Hu Y, Zhang L, Fan G, Xu J, Gu X, Cheng Z, Yu T, Xia J, Wei Y, Wu W, Xie X, Yin W, Li H, Liu M, Xiao Y, Gao H, Guo L, Xie J, Wang G, Jiang R, Gao Z, Jin Q, Wang J, Cao B. Clinicalfeatures of patientsinfectedwith 2019 novelcoronavirus in Wuhan, China. Lancet. 2020 Feb 15; 395(10223):497-506.
  • 9. Kang L, Ma S, Chen M, Yang J, Wang Y, Li R, et al. (2020). Im-pact on mentalhealthandperceptions of psychologicalcareamongmedicalandnursingstaff in Wuhanduringthe 2019 novelcoronavirusdiseaseoutbreak: a cross-sectionalstudy. Brain BehavImmun, pii: S0889-1591(20)30348-2. doi: 10.1016/j.bbi.2020.03.028.
  • 10. İleri SG. Yeni Mezun Hemşirelerin Profesyonel Rollerine Geçiş SüreciAlgısı ve Etkileyen Etmenlerin İncelenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Hemşirelik AD Hemşirelikte Yönetim Yüksek Lisans Tezi, İzmir, 2007.
  • 11. Öztürk H. Yönetimle ilgili temel konular-Takım çalışması. İçinde: Tatar Baykal Ü, Ercan Türkmen E. editör. Hemşirelik Hizmetleri Yönetimi. Akademi Basın ve Yayıncılık; 2014. s. 217-256. 12. Ergül HF. Motivasyon ve motivasyon teknikleri. Dicle Üniversitesi Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi. 2005; 4(14):67-79.
  • 13. Yıldız M, Birgili F. Muğla ve Menteşe Devlet Hastaneleri yoğun bakım servislerinde çalışan hemşirelerin motivasyon düzeylerinin belirlenmesi. Yoğun Bakım Hemşireliği Dergisi. 2007; 11(1):1-9.
  • 14. Ünaldı Türkkan N, Eşkin Bacaksız F, Tuna R. Örgütsel davranışgüdüleme. İçinde: Tatar Baykal Ü, Ercan Türkmen E. editör. Hemşirelik Hizmetleri Yönetimi. İstanbul: Akademi Basın ve Yayıncılık; 2014. s.615-638.
  • 15. Öztürk H, Candaş B, Babacan E. Devlet hastaneleri, toplum ve aile sağlığı merkezlerinde çalışan hemşirelerin yaşadıkları sorunlarının belirlenmesi. Sağlık ve Hemşirelik Yönetimi Dergisi. 2015; 2(1):25-36. doi/10.5222/SHYD.2015.025.
  • 16. Ekici, G . (2019). Öğretmen Adaylarının “AIDS” Kavramı Konusundaki Bilişsel Yapıları: Çizme-Yazma Tekniği Örneği. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi , 7 () , 115-129 . DOI: 10.18506/anemon.520946.
  • 17. Büyüköztürk, Ş., Çakmak Kılıç, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., Demirel, F. (2018). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • 18. Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (10. baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • 19. Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2005). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (5.Baskı), Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • 20. Creswell, J. W. (2017). Nitel araştırmacılar için 30 temel beceri. (H. Özcan, Çeviri). Ankara: Anı Yayınları.
  • 21. Merriam, S. B. (2013). Nitel araştırma: Desen ve uygulama için bir rehber (3. Baskıdan Çeviri, Çeviri Editörü: S. Turan). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım
  • 22. Blendon RJ, Benson JM, DesRoches CM, Raleigh E, Taylor-Clark K. ThePublic'sResponseto Severe AcuteRespiratorySyndrome in Toronto andthe United States. ClinicalInfectiousDiseases, Volume 38, Issue 7, 1 April 2004, Pages 925–931, https://doi.org/10.1086/382355.
  • 23. Huang, H.,Liu, L., Yang, S., Cui, X., Zhang, J., &Wu, H. (2019). Effects of jobconditions, occupationalstress, andemotionalintelligence on chronicfatigueamongChinesenurses: A cross-sectionalstudy. PsychologyResearchandBehavior Management, 12, 351–360. https:// doi.org/10.2147/PRBM.S207283.
  • 24. Triana-Palencia, E.,Cárdenas-Cárdenas, L. M., Juárez-García, A., QuirozMuysina, J., &Idrovo, A. J. (2019). Use of assessmentscales, turnoverandjobstrain in nursingstaff: A study in a Colombianhospital.Journal of Nursing Management, 27(1), 42–51. 25. Wu, J.,Wu, X., Wu, F., Dia, Y., Dechun, C. &Gong, X. (2020). Survey of sleepquality of clinic-al front-linenursesanditsinfluencingfactors in thefightagainstnewcoronaviruspneumonia. NursingResearch, 344, 558–562. Retrievedfrom http://kns.cnki.net/kcms/detai l/14.1272.r.20200214.1136.004.html.
  • 26. Wills BS, Morse JM. Responses of Chineseelderlytothethreat of severe acuterespiratorysyndrome (SARS) in a Canadiancommunity. PublicHealthNurs. 2008, 25 (1): 57-68. doi: 10.1111/j.1525-1446.2008.00680.x
  • 27. Samuel MY. Kwong-Lo RSY, Mak CMY, Wong JS. Fear of Severe AcuteRespiratorySyndrome (SARS) AmongHealthCareWorkers. Journal of ConsultingandClinicalPsychology, 2005,73(2), 344-349. http://dx.doi.org/10.1037/0022-006X.73.2.344.
  • 28. Maunder R, Hunter J, Vincent L, Bennett J, Peladeau N, Leszcz M, Sadavoy J, Verhaeghe LM, Steinberg R, Mazzulli T. Theimmediatepsychologicalandoccupationalimpact of the 2003 SARS outbreak in a teachinghospital. CMAJ. 2003 May 13; 168(10): 1245–1251.
  • 29. Liu W, Tao ZW, Lei W, et al. Analysis of factorsassociatedwithdiseaseoutcomes in hospitalisedpatientswith 2019 novelcoronavirusdisease. ChinMed J. 2020. doi:10.1097/CM9.0000000000000775.
  • 30. Kaya N, Kaya H. Hemşireler Tarafından Geliştirilen Yazılı Hasta Eğitim Materyallerinin Okunabilirliğinin Saptanması.Yüksekokulu Dergisi 2008; 11(1): 1-6.
  • 31. Tyler P, Ellison R (1994). Sources of stressandpsychologicalwell-being in highdependencyNursing. Journal of Advanced Nursing 19(3): 469-76.
  • 32. Mallett K, Price J, Jurs SG et al. (1991). Relationshipsamongburnout, deathanxietyandsocialsupport in hospiceandcriticalcarenurses. PsychologicalReports68:1347- 1359.
  • 33. Garrett D, McDaniel AM (2001) A newlook at nurseburnout: theeffects of environmentaluncertaintyandsocialclimate. Journal of Nursing Administration 31(2): 91-96.
  • 34. Callaghan P (2000). Factorsrelatedtostressandcopingamongchınesenursesın Hong Hong. Journal of Advanced Nursing 31(6): 1518-27.
There are 32 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Nursing
Journal Section Original research articles
Authors

Nilgün Ulutaşdemir 0000-0002-2231-5236

Hakan Timur 0000-0002-4312-4199

Sevda Uzun 0000-0002-5954-717X

Nurşen Kulakaç 0000-0002-5427-1063

Project Number YOK
Publication Date June 23, 2022
Submission Date April 11, 2022
Acceptance Date April 29, 2022
Published in Issue Year 2022

Cite

APA Ulutaşdemir, N., Timur, H., Uzun, S., Kulakaç, N. (2022). COVİD-19 PANDEMİSİ İŞE YENİ BAŞLAYAN HEMŞİRELERİN MESLEĞE ADAPTASYONLARINI VE İŞ MOTİVASYONLARINI NASIL ETKİLEDİ? HEMŞİRE DENEYİMLERİ: FENOMENOLOJİK BİR ÇALIŞMA. Health Academy Kastamonu, 7(Covid-19 Ek Sayısı), 38-53. https://doi.org/10.25279/sak.1101954

Sağlık Akademisi Kastamonu, 2017 yılından itibaren UAK doçentlik kriterlerine göre 1-b dergiler (SCI, SSCI, SCI-expanded, ESCI dışındaki uluslararası indekslerde taranan dergiler) sınıfında yer almaktadır. SAĞLIK AKADEMİSİ KASTAMONU Dergi kapağı Türk Patent Enstitüsü tarafından tescil edilmiştir.