Research Article
BibTex RIS Cite

Cerrahi Hastalıkları Hemşireliğinde Lisansüstü Eğitime Devam Eden Hemşirelerin İstatistik Kaygı Düzeylerinin Değerlendirilmesi

Year 2024, Volume: 9 Issue: 1, 107 - 119, 31.03.2024
https://doi.org/10.25279/sak.1182435

Abstract

Giriş: Cerrahi hastalıkları hemşireliği (CHH) alanında lisansüstü eğitimine devam eden/tamamlayan hemşirelerin, kanıta dayalı uygulamaların geliştirilmesi için bilimsel araştırmalara katılmaları, takip etmeleri ve araştırma bulgularını/sonuçlarını yorumlayabilmeleri gerekmektedir. Ancak istatistik kaygısı, hem bilgi-beceri kazanmayı hem de bilimsel araştırmalara katılmayı olumsuz etkileyen bir faktördür. Amaç: CHH alanında lisansüstü eğitime devam eden hemşirelerin istatistik kaygı düzeylerinin değerlendirilmesidir. Gereç ve Yöntemler: Tanımlayıcı tipte olan bu araştırma Türkiye’deki üniversitelerde cerrahi hastalıkları hemşireliği alanında lisansüstü eğitime devam eden ve araştırmaya katılmaya gönüllü olan 114 hemşirenin katılımıyla gerçekleştirildi. Veri toplamada Hemşire Tanıtıcı Bilgi Formu ve Lisansüstü Eğitim Öğrencilerine Yönelik İstatistik Kaygısı Ölçeği (LEÖYİKÖ) kullanıldı. Bulgular: Hemşirelerin LEÖYİKÖ toplam puan ortalamaları 32.3±9.6 bulundu. Hemşirelerin ölçek toplam puan ortalamalarının cinsiyete, lisansüstü eğitim dönemine ve araştırma yöntemleriyle ilgili kursa katılma durumlarına göre istatistiksel olarak anlamlı farklılık gösterdiği belirlendi. Yedi değişken için, gruplar arasında kaçınma alt boyut puan ortalamaları açısından istatistiksel olarak anlamlı farklılık bulundu. Sonuç ve Öneriler: Hemşirelerin istatistik kaygılarının ortalamanın altında olduğu görülmektedir. Erkek, yüksek lisans eğitime devam eden ve araştırma yöntemleriyle ilgili kursa katılmayan hemşirelerin istatistik kaygıları daha yüksektir. Erkek hemşireler, akademisyen olmayanlar, yüksek lisans eğitimine devam edenler, bilimsel yayın takip etmeyenler, bilimsel araştırma ve toplantıya katılmayanlar ile araştırma ve istatistik yöntemlerine ilişkin kursa katılmayan hemşireler istatistikten kaçınma eğilimi göstermektedirler. Nispeten kaygı düzeyleri yüksek seyreden erkek, yüksek lisans eğitimine devam eden ve araştırma yöntemleriyle ilgili kurslara katılmamış olan hemşirelerin istatistik kaygısı ile olumlu baş edebilmeleri ve kaçınma eğilimlerinin azaltılabilmesi için desteklenmeleri önerilmektedir.

References

  • Abdalla, S. (2021). Prevalence and predictors of statistics anxiety among sociology and social work students. Journal of Arts and Social Sciences, 12(2), 3-17.
  • Afdal, A., Alizamar, A., Zikra, Z., Taufik, T., Erlamsyah, E., Sukmawati, I., … & Marjohan,. M. (2019). Contribution of statistical anxiety to student learning outcomes: study in Universitas Negeri Padang. Journal of Physics Conference Series, 1157(4):042126. doi:10.1088/1742-6596/1157/4/042126
  • Akgün, Ö. E., & Güntaş, S. (2018). Lisansüstü öğrencilerinin bilimsel araştırma yeterliliklerinin danışman görüşlerine dayalı olarak incelenmesi: Kuzey Kıbrıs Türkiye Cumhuriyeti örneği. Sakarya University Journal of Education, 8(2):131-144.
  • Akyürek, E., & Afacan, Ö. (2018). Problems encountered during the scientific research process in graduate education: The Institute of Educational Sciences. Higher Education Studies, 8, 47-57.
  • Alizamar, A., Afdal, A., Ifdil, I., Ardi, Z., Ilyas, A., Zikra, Z., …. & Febriani, R. D. (2019). Are there statistical anxiety differences between male and female students? Journal of Physics Conference Series, 1157:042127. doi: 10.1088/1742-6596/1157/4/042127
  • Altun, M., Yılmaz, G.K., Demir, B., & Çelik, H. S. (2022). Statistical anxiety and metacognitive awareness levels of graduate students studying in mathematics education program. European Journal of Education Studies, 9(1), 44-70.
  • Baloğlu, M., Koçak, R., & Zelhart, P. F. (2007). İstatistik kaygısı ve istatistiğe yönelik tutumlar arasındaki ilişki. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 40 (2), 23-39.
  • Chew, P., & Dillon, D. (2014). Statistics anxiety update: refining the construct and recommendations for a new research agenda. Perspect Psychol Sci, 9(2), 196-208. doi: 10.1177/1745691613528077
  • Cladera, M., Rejón-Guardia, F., Vich-i-Martorell, G. A., & Juaneda, C. (2019). Tourism students’ attitudes toward statistics. Journal of Hospitality, Leisure, Sport & Tourism Education, 24, 202-210. doi: 10.16/j.jhlste.2019.03.002
  • Cook, K.D., & Catanzaro, B. A. (2022). “Constantly working on my attitude towards statistics!” education doctoral students’ experiences with and motivations for learning statistics. Innovative Higher Education, 1-28. doi: 10.1007/s10755-022-09621-w
  • Dzulfikar, A. (2021). Profiling the college students’ anxiety in statistics lectures. Journal of Medives: Journal of Mathematics Education IKIP Veteran Semarang, 5(2):261-270. https://doi.org/10.31331/medivesveteran.v5i2 Edirisooriya, M. L., & Lipscomb, T. J. (2021). Gender ınfluence on statistics anxiety among graduate students. Journal of Research In Science, Mathematics And Technology Education, 4(2):223-234. Doi: 10.31756/jrsmte.421
  • Elasan, S., Keskin, S. (2020). Biyoistatistik dersine yönelik öğrenci tutumları: Yüzüncü Yıl Üniversitesi Örneği. Eğitim ve İnsani Bilimler Dergisi: Teori ve Uygulama, 11, 27-38.
  • Esnard, T. R., Alladin, F. M., & Samlal, K. C. (2021). Prior mathematics performance, statistics anxiety, self-Efficacy and expectations for performance in statistics: A survey of social sciences students in a Caribbean institution of higher education. Statistics Education Research Journal, 20(1), 1–21.
  • Faber, G., Drexler, H., Stappert, A., & Eichhorn J. (2018). Education science students’ statistics anxiety: Developing and analyzing a scale for measuring their worry, avoidance, and emotionality cognitions. International Journal of Educational Psychology, 7(3), 248-85.
  • Fencl, J. L., & Matthews, C. (2017). Translating evidence into practice: how advanced practice RNs can guide nurses in challenging established practice to arrive at best practice. AORN Journal, 106(5), 378-392. Furaikh, S. A., Omairi, B. A., & Ganapathy, T. (2017). A cross-sectional survey on nursing students’ attitude towards research. J Health Spec, 5, 185-191. doi: 10.4103/jhs.JHS_36_17
  • Gurevitch, J., Koricheva, J., Nakagawa, S., & Stewart, G. (2018). Meta-analysis and the science of research synthesis. Nature, 555, 175–182. doi: 10.1038/nature/25753
  • Güler, N., Teker, G. T., & İlhan, M. (2019). Lisansüstü Eğitim Öğrencilerine Yönelik İstatistik Kaygısı Ölçeğinin Türkçeye uyarlanması. Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Dergisi, 10(4), 435-450.
  • Karaibrahimoğlu, A., & Karaoğlu, N. (2018). Tıp öğrencilerinin istatistik ve bilimsel araştırmaya yönelik tutumları. SDÜ Tıp Fakültesi Dergisi, 25, 420-428.
  • Keskinkılıç, S. B. & Ertürk, A. (2009). Eğitim bilimleri doktora öğrencilerinin istatistiksel bilgi yeterlilikleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(1):141-151.
  • Ko, C. Y. A., & Chang, Y. (2019). Investigating the relationships among resilience, social anxiety, and procrastination in a sample of college students. Psychol Rep, 122(1), 231-245. doi:10.1177/0033294118755111
  • Koh, D., & Zawi, M. K. (2014). Statistics anxiety among postgraduate students. International Education Studies, 7, 166-174.
  • Levpuscek M. P., & Cukon, M. (2020). That old devil called ‘statistics’: statistics anxiety in university students and related factors. Center for Educational Policy Studies Journal, 12, 147-168. doi: 10.26529/cepsj.826
  • Macher, D., Paechter, M., Papousek, I., & Ruggeri, K. (2012). Statistics anxiety, trait anxiety, learning behavior, and academic performance. Eur J Psychol Educ, 27, 483–498. doi: 10.1007/s10212-011-0090-5
  • Nestler, N. (2019). Nursing care and outcome in surgical patients – why do we have to care? Innov Surg Sci, 4(4), 139-143. doi: 10.1515/iss-2019-0010
  • Oral, S. E. (2021). Cerrahi Hemşireliği. S. Çelik (Ed.), Cerrahi Hemşireliğinde Güncel Uygulamalar içinde (s. 1-18). Antalya: Çukurova Nobel Tıp Kitabevi.
  • Özdamar, K. (2017). Eğitim, sağlık ve davranış bilimlerinde ölçek ve test geliştirme – yapısal eşitlik modellemesi IBM SPSS, IBM SPSS AMOS ve MINITAB uygulamalı. Eskişehir: Nisan Kitabevi.
  • Peiro-Signes, A., Trull, O., Segarra-Ona, M., & Garcia-Diaz, J. C. (2021). Anxiety towards statistics and its relationship with students’ attitudes and learning approach. Behav Sci, 11(3), 32. doi: 10.3390/bs11030032 Ralston, K. (2019). Sociologists shouldn’t have to study statistics’: Epistemology and anxiety of statistics in sociology students. Sociological Research Online, 25, 219-235.
  • Saracaloğlu, S., Varol, S. R., & Ercan, İ. E. (2005). Lisansüstü eğitim öğrencilerinin bilimsel araştırma kaygıları araştırma ve istatistiğe yönelik tutumları ile araştırma yetenekleri arasındaki ilişki. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 17, 187-199.
  • Sarıkaya, A., & Lash, A. A. (2015). Kanıta Dayalı Uygulama. M. Y. van Giersbergen, & Ş. Kaymakçı (Eds.)., Ameliyathane Hemşireliği içinde (s. 53-73). İzmir: Meta Basım Matbaacılık.
  • Şenyuva, E. (2016). Hemşirelik eğitimi ve kanıta dayalı uygulamalar. Florence Nightingale Hemşirelik Dergisi, 24(1), 59-65.
  • T.C. Sağlık Bakanlığı (2010). Hemşirelik Yönetmeliği. https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuat?MevzuatNo=13830&MevzuatTur=7&MevzuatTertip=5 Erişim Tarihi: 25.05.2022
  • Trassi, A. P., Leonard, S. J., Rodrigues, L. D, Rodas, J. A., & Santos, F. H. (2022). Mediating factors of statistics anxiety in university students: a systematic review and meta-analysis. Ann N Y Acad Sci. doi: 10.1111/nyas.14746
  • Welch, P. S., Jacks, M. E., Smiley, L. A., Walden, C. A., Clark, W. D., & Nguyen, C. A. A study of statistics anxiety levels of graduate dental hygiene students. J Dent Hyg, 89(1), 46-54.
  • Yılmaz, E. (2019). Yoğun Bakım Ünitelerinde Sık Görülen Enfeksiyonlar ve Kanıta Dayalı Uygulamalar. N. Özer (Ed.), Yoğun Bakım Hemşireliği içinde (s. 27-36). Ankara: Türkiye Klinikleri.

Evaluation of statistics anxiety levels of nurses continuing postgraduate or doctorate education in the fields of surgical diseases nursing

Year 2024, Volume: 9 Issue: 1, 107 - 119, 31.03.2024
https://doi.org/10.25279/sak.1182435

Abstract

Introduction: Nurses continuing/completing postgraduate education in the field of surgical diseases nursing (SDN) should be able to participate in and follow scientific research and interpret research findings/results to develop evidence-based practices. However, statistical anxiety is a factor that negatively affects the learning outcome. Aim: This study aims to evaluate the statistics anxiety levels of nurses who continue postgraduate or doctorate education in the field of SDN. Material and Methods: This descriptive study was conducted with the participation of 114 nurses who were continuing postgraduate or doctorate education in the field of SDN at universities in Turkey. A form and WAESTA scale were used to collect data. Results: The mean score of the WAESTA scale was found to be 32.3±9.6. The scale total score averages of the nurses showed a statistically significant difference according to gender, postgraduate education stage, and participation in the course related to research methods. Statistically, significant differences were found between the groups in seven variable. Conclusion and Suggestions: The statistical concerns of the nurses are below the average. The statistical concerns of male nurses, nurses who continue their graduate education and do not attend a course on research methods are higher. It can be suggested that nurses, who are relatively more anxious, should be supported in order to cope with statistical anxiety positively and to reduce their avoidance tendencies

References

  • Abdalla, S. (2021). Prevalence and predictors of statistics anxiety among sociology and social work students. Journal of Arts and Social Sciences, 12(2), 3-17.
  • Afdal, A., Alizamar, A., Zikra, Z., Taufik, T., Erlamsyah, E., Sukmawati, I., … & Marjohan,. M. (2019). Contribution of statistical anxiety to student learning outcomes: study in Universitas Negeri Padang. Journal of Physics Conference Series, 1157(4):042126. doi:10.1088/1742-6596/1157/4/042126
  • Akgün, Ö. E., & Güntaş, S. (2018). Lisansüstü öğrencilerinin bilimsel araştırma yeterliliklerinin danışman görüşlerine dayalı olarak incelenmesi: Kuzey Kıbrıs Türkiye Cumhuriyeti örneği. Sakarya University Journal of Education, 8(2):131-144.
  • Akyürek, E., & Afacan, Ö. (2018). Problems encountered during the scientific research process in graduate education: The Institute of Educational Sciences. Higher Education Studies, 8, 47-57.
  • Alizamar, A., Afdal, A., Ifdil, I., Ardi, Z., Ilyas, A., Zikra, Z., …. & Febriani, R. D. (2019). Are there statistical anxiety differences between male and female students? Journal of Physics Conference Series, 1157:042127. doi: 10.1088/1742-6596/1157/4/042127
  • Altun, M., Yılmaz, G.K., Demir, B., & Çelik, H. S. (2022). Statistical anxiety and metacognitive awareness levels of graduate students studying in mathematics education program. European Journal of Education Studies, 9(1), 44-70.
  • Baloğlu, M., Koçak, R., & Zelhart, P. F. (2007). İstatistik kaygısı ve istatistiğe yönelik tutumlar arasındaki ilişki. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 40 (2), 23-39.
  • Chew, P., & Dillon, D. (2014). Statistics anxiety update: refining the construct and recommendations for a new research agenda. Perspect Psychol Sci, 9(2), 196-208. doi: 10.1177/1745691613528077
  • Cladera, M., Rejón-Guardia, F., Vich-i-Martorell, G. A., & Juaneda, C. (2019). Tourism students’ attitudes toward statistics. Journal of Hospitality, Leisure, Sport & Tourism Education, 24, 202-210. doi: 10.16/j.jhlste.2019.03.002
  • Cook, K.D., & Catanzaro, B. A. (2022). “Constantly working on my attitude towards statistics!” education doctoral students’ experiences with and motivations for learning statistics. Innovative Higher Education, 1-28. doi: 10.1007/s10755-022-09621-w
  • Dzulfikar, A. (2021). Profiling the college students’ anxiety in statistics lectures. Journal of Medives: Journal of Mathematics Education IKIP Veteran Semarang, 5(2):261-270. https://doi.org/10.31331/medivesveteran.v5i2 Edirisooriya, M. L., & Lipscomb, T. J. (2021). Gender ınfluence on statistics anxiety among graduate students. Journal of Research In Science, Mathematics And Technology Education, 4(2):223-234. Doi: 10.31756/jrsmte.421
  • Elasan, S., Keskin, S. (2020). Biyoistatistik dersine yönelik öğrenci tutumları: Yüzüncü Yıl Üniversitesi Örneği. Eğitim ve İnsani Bilimler Dergisi: Teori ve Uygulama, 11, 27-38.
  • Esnard, T. R., Alladin, F. M., & Samlal, K. C. (2021). Prior mathematics performance, statistics anxiety, self-Efficacy and expectations for performance in statistics: A survey of social sciences students in a Caribbean institution of higher education. Statistics Education Research Journal, 20(1), 1–21.
  • Faber, G., Drexler, H., Stappert, A., & Eichhorn J. (2018). Education science students’ statistics anxiety: Developing and analyzing a scale for measuring their worry, avoidance, and emotionality cognitions. International Journal of Educational Psychology, 7(3), 248-85.
  • Fencl, J. L., & Matthews, C. (2017). Translating evidence into practice: how advanced practice RNs can guide nurses in challenging established practice to arrive at best practice. AORN Journal, 106(5), 378-392. Furaikh, S. A., Omairi, B. A., & Ganapathy, T. (2017). A cross-sectional survey on nursing students’ attitude towards research. J Health Spec, 5, 185-191. doi: 10.4103/jhs.JHS_36_17
  • Gurevitch, J., Koricheva, J., Nakagawa, S., & Stewart, G. (2018). Meta-analysis and the science of research synthesis. Nature, 555, 175–182. doi: 10.1038/nature/25753
  • Güler, N., Teker, G. T., & İlhan, M. (2019). Lisansüstü Eğitim Öğrencilerine Yönelik İstatistik Kaygısı Ölçeğinin Türkçeye uyarlanması. Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Dergisi, 10(4), 435-450.
  • Karaibrahimoğlu, A., & Karaoğlu, N. (2018). Tıp öğrencilerinin istatistik ve bilimsel araştırmaya yönelik tutumları. SDÜ Tıp Fakültesi Dergisi, 25, 420-428.
  • Keskinkılıç, S. B. & Ertürk, A. (2009). Eğitim bilimleri doktora öğrencilerinin istatistiksel bilgi yeterlilikleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(1):141-151.
  • Ko, C. Y. A., & Chang, Y. (2019). Investigating the relationships among resilience, social anxiety, and procrastination in a sample of college students. Psychol Rep, 122(1), 231-245. doi:10.1177/0033294118755111
  • Koh, D., & Zawi, M. K. (2014). Statistics anxiety among postgraduate students. International Education Studies, 7, 166-174.
  • Levpuscek M. P., & Cukon, M. (2020). That old devil called ‘statistics’: statistics anxiety in university students and related factors. Center for Educational Policy Studies Journal, 12, 147-168. doi: 10.26529/cepsj.826
  • Macher, D., Paechter, M., Papousek, I., & Ruggeri, K. (2012). Statistics anxiety, trait anxiety, learning behavior, and academic performance. Eur J Psychol Educ, 27, 483–498. doi: 10.1007/s10212-011-0090-5
  • Nestler, N. (2019). Nursing care and outcome in surgical patients – why do we have to care? Innov Surg Sci, 4(4), 139-143. doi: 10.1515/iss-2019-0010
  • Oral, S. E. (2021). Cerrahi Hemşireliği. S. Çelik (Ed.), Cerrahi Hemşireliğinde Güncel Uygulamalar içinde (s. 1-18). Antalya: Çukurova Nobel Tıp Kitabevi.
  • Özdamar, K. (2017). Eğitim, sağlık ve davranış bilimlerinde ölçek ve test geliştirme – yapısal eşitlik modellemesi IBM SPSS, IBM SPSS AMOS ve MINITAB uygulamalı. Eskişehir: Nisan Kitabevi.
  • Peiro-Signes, A., Trull, O., Segarra-Ona, M., & Garcia-Diaz, J. C. (2021). Anxiety towards statistics and its relationship with students’ attitudes and learning approach. Behav Sci, 11(3), 32. doi: 10.3390/bs11030032 Ralston, K. (2019). Sociologists shouldn’t have to study statistics’: Epistemology and anxiety of statistics in sociology students. Sociological Research Online, 25, 219-235.
  • Saracaloğlu, S., Varol, S. R., & Ercan, İ. E. (2005). Lisansüstü eğitim öğrencilerinin bilimsel araştırma kaygıları araştırma ve istatistiğe yönelik tutumları ile araştırma yetenekleri arasındaki ilişki. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 17, 187-199.
  • Sarıkaya, A., & Lash, A. A. (2015). Kanıta Dayalı Uygulama. M. Y. van Giersbergen, & Ş. Kaymakçı (Eds.)., Ameliyathane Hemşireliği içinde (s. 53-73). İzmir: Meta Basım Matbaacılık.
  • Şenyuva, E. (2016). Hemşirelik eğitimi ve kanıta dayalı uygulamalar. Florence Nightingale Hemşirelik Dergisi, 24(1), 59-65.
  • T.C. Sağlık Bakanlığı (2010). Hemşirelik Yönetmeliği. https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuat?MevzuatNo=13830&MevzuatTur=7&MevzuatTertip=5 Erişim Tarihi: 25.05.2022
  • Trassi, A. P., Leonard, S. J., Rodrigues, L. D, Rodas, J. A., & Santos, F. H. (2022). Mediating factors of statistics anxiety in university students: a systematic review and meta-analysis. Ann N Y Acad Sci. doi: 10.1111/nyas.14746
  • Welch, P. S., Jacks, M. E., Smiley, L. A., Walden, C. A., Clark, W. D., & Nguyen, C. A. A study of statistics anxiety levels of graduate dental hygiene students. J Dent Hyg, 89(1), 46-54.
  • Yılmaz, E. (2019). Yoğun Bakım Ünitelerinde Sık Görülen Enfeksiyonlar ve Kanıta Dayalı Uygulamalar. N. Özer (Ed.), Yoğun Bakım Hemşireliği içinde (s. 27-36). Ankara: Türkiye Klinikleri.
There are 34 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Nursing
Journal Section Original research articles
Authors

Duygu Soydaş 0000-0001-6276-2930

Zeynep Kızılcık Özkan 0000-0003-1892-241X

Ümmü Yıldız Fındık 0000-0003-4120-394X

Publication Date March 31, 2024
Submission Date September 30, 2022
Acceptance Date July 6, 2023
Published in Issue Year 2024 Volume: 9 Issue: 1

Cite

APA Soydaş, D., Kızılcık Özkan, Z., & Yıldız Fındık, Ü. (2024). Cerrahi Hastalıkları Hemşireliğinde Lisansüstü Eğitime Devam Eden Hemşirelerin İstatistik Kaygı Düzeylerinin Değerlendirilmesi. Health Academy Kastamonu, 9(1), 107-119. https://doi.org/10.25279/sak.1182435

Health Academy Kastamonu is included in the class of 1-b journals (journals scanned in international indexes other than SCI, SSCI, SCI-expanded, ESCI) according to UAK associate professorship criteria. HEALTH ACADEMY KASTAMONU Journal cover is registered by the Turkish Patent Institute.