Research Article
BibTex RIS Cite

THE GENERALIZATION OF USING ACTIVE LEARNING METHODS IN TEACHING MATHEMATICS AT JUNIOR HIGH SCHOOL LEVEL

Year 2007, Issue: 14, 115 - 130, 09.05.2013

Abstract

This study has been carried out in the academic years 2004-2005 and 2005-2006 in the primary schools in central Van and its towns. The focus of the study is the teachers of Mathmatics and students in the primary schools in central Van and its towns. 24 teachers of Mathmatics and their 1462 students were chosen as the sampling (two classes of each teacher: an experimental group and a control group). The aim of this study is to universalize the use of active learning methods of teachers of Mathmatics, to enable the students to actively take part in the learning process and to determine the effects of active learning methods on Mathmatic succes. To reach the aims, the study was piloted in two primary schools in central Van and applied in primary schools in the towns and villages. Chosen topics were taught by using discovery method, cooperative learning techniques or by active learning activities in the experiment group while in control group they were taught by using traditional methods. Pre test – post test model with a control group was applied in the study. To analyse the findings of the study SPSS program was used. According to the findings of the study Active learning methods have more positive effects on the students academic achivements (success) than traditional methods. However, it is found out that active learning methods have some negative aspects resulting from the variables of student, school conditions (circumstances) and syllabus. 

References

  • Umay,A.,(2004) Matematik eğitiminde değişim, http://www.matder.org.tr/ bilim /aumed.asp(2006-03.03)
  • Artz, A.,(1999) Cooperative Learning in Mathematics Teacher Education. Mathematics for School Mathematics, Reston, VA: NCTM.
  • Açıkgöz,K.Ü.,(2003) Aktif Öğrenme. 3.Baskı. Eğitim Dünyası Yayınları, İzmir.335.
  • Açıkgöz,K.,(1992) İşbirlikli Öğrenme, Kuram,Araştırma,Uygulama. Uğurel Matbaası. Malatya.
  • Yıldız, V.,(1998) İşbirlikli Öğrenme ve Geleneksel Öğretimin Okulöncesi Çocukların Temel Matematik Başarıları Üzerindeki Etkileri ve Mevcut Uygulamalarla Ilgili Öğretmen Görüşleri.( Doktora tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü. İzmir.
  • Fidan N., Erden, M., (1983) Eğitime Giriş. Meteksan Yayınları. 256.
  • Acar,C., (2005) Aktif Öğrenmenin Matematik Başarısı Üzerine Etkileri, (Yüksek lisans tezi), Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Fen Bilimler Enstitüsü, Van.
  • Baykara,K.,(2000) İşbirliğine dayalı öğrenme teknikleri ve denetim odakları üzerine bir çalışma. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,18:201-210.
  • Bilgin,T.,Akbayır,K.,(2002) İşbirlikli Öğrenmenin Dizi ve Serilerin Öğretimindeki Etkililiği. V.Ulusal Fen Bil. ve Mat. Eğit. Kongresi, ODTÜ. Ankara
  • Bilgin,T.,(2003) İşbirlikli öğrenme tekniklerinin ölçüler konusunun öğretimindeki etkisi. Selçuk Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,15:125-137.
  • Bilgin, T.,Dinç,Y.,(2003) Buluş yöntemi ile öğretimin üslü sayılar konusunu öğren- me düzeyine ve erişiye etkileri,Abant İzzet Baysal Üniv.,Eğitim Fakültesi Dergisi,Cilt3,Sayı 6,125-139.
  • Bilgin,T.,(2004) İlköğretim yedinci sınıf matematik dersinde(çokgenler konusunda) öğrenci takımları başarı bölümleri tekniğinin kullanımı ve uygulama so- nuçları. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,XVII(1):19-28.
  • Bowen, C.W.,(2000) A Quantitative Literature Reviw Of Cooperative Learning Effects On High School And College Chemistry Achievement. Journal of Chemical Education. V.77, No.1,116-19.
  • Değerik, M.,(1999) İlköğretim 4. Sınıf Matematik Öğretiminde Aktif Etkileşimli Öğrenme Yaklaşımının Öğrenci Başarısına Etkisi. (Yüksek Lisans tezi) Uludağ Üniversitesi , Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bursa.
  • Demirci,C.,(2003) Etkin öğrenme yaklaşımın erişiye etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,25:38-47.
  • Dinç,Y.,(2002) Orta Öğretim Ders Kitaplarında Buluş Yoluyla Öğretimin yeri, (Yüksek lisans tezi), Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Fen Bilimler Enstitüsü, Van.
  • Erçelebi, E., (1995) Geleneksel Öğretim Yöntemleri ile İşbirlikli Öğrenme Yönte- minin Matematik Öğretimi Üzerindeki Etkileri. (Yüksek lisans tezi), Do- kuz Eylül Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Nakiboğlu,M.,Altıparmak,M.,(2002) Aktif Öğrenmede Bir Grup Tartışması Olarak Beyin Fırtınası. 5.Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitim Kongresi Bildirileri.16-18 Eylül 2002. Ankara. http://www.fedu.metu.edu.tr/ufbmek- 5/b_kitabi/PDF/Biyoloji/Bildiri/t25d.pdf (2006-03.03)
  • Özder, H., (2000) Tam öğrenmeye dayalı işbirlikli öğrenme modelinin etkililiği. HacettepeÜniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 19, 114-121.
  • Tarım,K.,Akdeniz,F.,(2003) İlköğretim matematik derslerinde kubaşık öğrenme yönteminin kullanılması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24, 215-223.
  • Tıraş, S., (1997) Buluş Yoluyla Öğretimin Matematik Başarısı Üzerindeki Etkile- ri(Yüksek Lisans tezi) M. Ü. Eğitim Bilimleri Enstitüsü. İstanbul.
  • Ubuz,B.,Haser,Ç.,(2002) Matematik Öğretiminde Rol Yapılarının Değişimi.5.Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitim Kongresi Bildirileri.16-18 Eylül 2002.Ankara
  • Yılmaz,G.,Fer,S.,(2003) Çok yönlü zeka alanlarına göre düzenlenen öğretim etkin- liklerine ilişkin öğrencilerin görüşleri ve başarıları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,25:235-245.
  • Kaptan, S.,(1993) Bilimsel Araştırma veİstatistik Teknikleri. Tek ışık Web Ofset Tesisleri, Ankara.

İLKÖĞRETIM II. KADEMEDE MATEMATIK KONULARININ ÖĞRETIMINDE AKTIF ÖĞRENME YÖNTEMLERININ KULLANIMINI YAYGINLAŞTIRMA

Year 2007, Issue: 14, 115 - 130, 09.05.2013

Abstract

Bu çalışma 2004–2005 ve 2005–2006 eğitim öğretim yılı Van merkez ve ilçe ilköğretim
Okullarında gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın evrenini Van merkez ve ilçe ilköğretim
okullarında görev yapan matematik öğretmenleri ve öğrencileri oluşturmaktadır.
Örnekleme olarak 24 matematik öğretmeni ve her bir öğretmenin derslerine girdikleri
(İkişer sınıf, Kontrol ve Deney Grubu) 1462 öğrenci seçilmiştir.
Bu çalışmada; Matematik öğretmenlerinin aktif öğrenme yöntemlerini kullanmalarını
yaygınlaştırma, öğrencilerin öğrenme sürecine aktif olarak katılımını sağlama
ve Aktif öğrenme yöntemlerinin matematik başarısına etkilerini belirleme hedeflenmiştir.
Bunun için İl merkezine bağlı iki ilköğretim okulunda pilot çalışma ve ilçe merkez
veya köy ilköğretim okullarında uygulama yapılmıştır. Belirlenen konular deney
gruplarında Buluş yöntemi, İşbirlikli öğrenme teknikleri veya aktif öğrenme etkinlikleri
kullanarak, kontrol gruplarında ise geleneksel yöntemle işlenmiştir.
Araştırmada kontrol gruplu ön test – son test modeli kullanılmıştır. Araştırma
verilerinin çözümlenmesinde ise SPSS (demo) paket programı kullanılmıştır.
Araştırma bulgularına göre, Aktif öğrenme yöntemlerinin öğrencilerin akademik
başarıları üzerinde geleneksel yönteme göre daha olumlu etkileri olduğu fakat öğrenci,
okul şartları ve müfredat değişkenlerinden kaynaklanan bazı olumsuzlukları içerdiği
görülmüştür. 

References

  • Umay,A.,(2004) Matematik eğitiminde değişim, http://www.matder.org.tr/ bilim /aumed.asp(2006-03.03)
  • Artz, A.,(1999) Cooperative Learning in Mathematics Teacher Education. Mathematics for School Mathematics, Reston, VA: NCTM.
  • Açıkgöz,K.Ü.,(2003) Aktif Öğrenme. 3.Baskı. Eğitim Dünyası Yayınları, İzmir.335.
  • Açıkgöz,K.,(1992) İşbirlikli Öğrenme, Kuram,Araştırma,Uygulama. Uğurel Matbaası. Malatya.
  • Yıldız, V.,(1998) İşbirlikli Öğrenme ve Geleneksel Öğretimin Okulöncesi Çocukların Temel Matematik Başarıları Üzerindeki Etkileri ve Mevcut Uygulamalarla Ilgili Öğretmen Görüşleri.( Doktora tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü. İzmir.
  • Fidan N., Erden, M., (1983) Eğitime Giriş. Meteksan Yayınları. 256.
  • Acar,C., (2005) Aktif Öğrenmenin Matematik Başarısı Üzerine Etkileri, (Yüksek lisans tezi), Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Fen Bilimler Enstitüsü, Van.
  • Baykara,K.,(2000) İşbirliğine dayalı öğrenme teknikleri ve denetim odakları üzerine bir çalışma. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,18:201-210.
  • Bilgin,T.,Akbayır,K.,(2002) İşbirlikli Öğrenmenin Dizi ve Serilerin Öğretimindeki Etkililiği. V.Ulusal Fen Bil. ve Mat. Eğit. Kongresi, ODTÜ. Ankara
  • Bilgin,T.,(2003) İşbirlikli öğrenme tekniklerinin ölçüler konusunun öğretimindeki etkisi. Selçuk Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,15:125-137.
  • Bilgin, T.,Dinç,Y.,(2003) Buluş yöntemi ile öğretimin üslü sayılar konusunu öğren- me düzeyine ve erişiye etkileri,Abant İzzet Baysal Üniv.,Eğitim Fakültesi Dergisi,Cilt3,Sayı 6,125-139.
  • Bilgin,T.,(2004) İlköğretim yedinci sınıf matematik dersinde(çokgenler konusunda) öğrenci takımları başarı bölümleri tekniğinin kullanımı ve uygulama so- nuçları. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,XVII(1):19-28.
  • Bowen, C.W.,(2000) A Quantitative Literature Reviw Of Cooperative Learning Effects On High School And College Chemistry Achievement. Journal of Chemical Education. V.77, No.1,116-19.
  • Değerik, M.,(1999) İlköğretim 4. Sınıf Matematik Öğretiminde Aktif Etkileşimli Öğrenme Yaklaşımının Öğrenci Başarısına Etkisi. (Yüksek Lisans tezi) Uludağ Üniversitesi , Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bursa.
  • Demirci,C.,(2003) Etkin öğrenme yaklaşımın erişiye etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,25:38-47.
  • Dinç,Y.,(2002) Orta Öğretim Ders Kitaplarında Buluş Yoluyla Öğretimin yeri, (Yüksek lisans tezi), Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Fen Bilimler Enstitüsü, Van.
  • Erçelebi, E., (1995) Geleneksel Öğretim Yöntemleri ile İşbirlikli Öğrenme Yönte- minin Matematik Öğretimi Üzerindeki Etkileri. (Yüksek lisans tezi), Do- kuz Eylül Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Nakiboğlu,M.,Altıparmak,M.,(2002) Aktif Öğrenmede Bir Grup Tartışması Olarak Beyin Fırtınası. 5.Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitim Kongresi Bildirileri.16-18 Eylül 2002. Ankara. http://www.fedu.metu.edu.tr/ufbmek- 5/b_kitabi/PDF/Biyoloji/Bildiri/t25d.pdf (2006-03.03)
  • Özder, H., (2000) Tam öğrenmeye dayalı işbirlikli öğrenme modelinin etkililiği. HacettepeÜniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 19, 114-121.
  • Tarım,K.,Akdeniz,F.,(2003) İlköğretim matematik derslerinde kubaşık öğrenme yönteminin kullanılması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24, 215-223.
  • Tıraş, S., (1997) Buluş Yoluyla Öğretimin Matematik Başarısı Üzerindeki Etkile- ri(Yüksek Lisans tezi) M. Ü. Eğitim Bilimleri Enstitüsü. İstanbul.
  • Ubuz,B.,Haser,Ç.,(2002) Matematik Öğretiminde Rol Yapılarının Değişimi.5.Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitim Kongresi Bildirileri.16-18 Eylül 2002.Ankara
  • Yılmaz,G.,Fer,S.,(2003) Çok yönlü zeka alanlarına göre düzenlenen öğretim etkin- liklerine ilişkin öğrencilerin görüşleri ve başarıları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,25:235-245.
  • Kaptan, S.,(1993) Bilimsel Araştırma veİstatistik Teknikleri. Tek ışık Web Ofset Tesisleri, Ankara.
There are 24 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Tunay Bilgin This is me

Cengiz Acar This is me

Publication Date May 9, 2013
Submission Date January 30, 2014
Published in Issue Year 2007 Issue: 14

Cite

APA Bilgin, T., & Acar, C. (2013). İLKÖĞRETIM II. KADEMEDE MATEMATIK KONULARININ ÖĞRETIMINDE AKTIF ÖĞRENME YÖNTEMLERININ KULLANIMINI YAYGINLAŞTIRMA. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi(14), 115-130.