Social Learning Theory, which criticizes behaviouristic theories about their views on human learning and developed as behaviouristic theories were insufficient in explaining human learning, is widely accepted in the field of education and psychology. This theory which is also named “Social Cognitive Theory” emphasizes the reciprocal interaction among personal, environmental and behavioral factors in human learning. Furthermore, accepting the human as a social being, it is emphasized that individuals learn by observing and modelling the others in the society. In this study, the historical development of Social Learning Theory, its major concepts and basic principles are explained and then its educational applications are examined.
Davranışçı kuramların insanın öğrenme biçimine ilişkin görüşlerine çeşitli eleştiriler
getiren ve davranışçı kuramların insan davranışını tam olarak açıklayamadığından hareketle
gelişen “Sosyal Öğrenme Kuramı” günümüzde eğitim ve psikoloji alanında geniş
kabul görmektedir. Kimi zaman “Sosyal Bilişsel Kuram” olarak da adlandırılan bu kuram
insanın öğrenmesinin bireysel, çevresel ve davranışsal faktörlerin karşılıklı etkileşimi sonucunda
oluştuğunu savunmaktadır. Ayrıca insanın sosyal bir varlık olmasından hareketle,
toplumda bireylerin diğer insanları model alarak ve gözlem yaparak da öğrendiği savunulmaktadır.
Bu çalışmada Sosyal Öğrenme Kuramının tarihsel gelişimi, temel kavramları ve
dayandığı temel ilkeler açıklanmaya çalışılmış ve bu kuramın eğitimsel uygulamalarına dikkat
çekilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | May 9, 2013 |
Submission Date | January 30, 2014 |
Published in Issue | Year 2007 Issue: 14 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.