Research Article
BibTex RIS Cite

İLKÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN BENLİK SAYGISI VE AKRAN BASKISI DÜZEYİ İLİŞKİSİ ÜZERİNE BİR İNCELEME

Year 2009, Issue: 17, 112 - 129, 09.05.2013

Abstract

In this research, it was proposed that investigate the relation between self esteem and peer pressure of elementary students. The sample was consisted of four hundred fifty nine students which are educated in Bingöl central and town. Applied data collection method in the research is ‘Coopersmith Self Esteem Inventory’ for investigating self-esteem of students with ‘Person Information Questionnaire’ (Coopersmith, 1967) and ‘ Peer Pressure Scale’ for peer pressure ( Kıran, 2003). The findings of this study indicate that opposite correlations whit self-esteem and peer pressure with in elementary school students and peer pressure of schoolboys are more than schoolgirl peer pressure. 

References

  • AKTUĞ, T. (2006). Ergenlerde Akran Baskısı ve Benlik Saygısının İncelenmesi (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Mersin Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitiüsü, Mersin.
  • AKYOL KÖKSAL, A. (2002). Yatılı Bölge Okullarında Okuyan Çocukların Benlik Kavramlarının incelenmesi, Çukurova Eğitim Fakültesi Dergisi, sayı. 2, s. 1-6, Adana.
  • AYDIN, B. (Edit. Betül Aydın). (2002). Genç Yetişkinlik. Gelişim Psikolojisi. SFN Televizyon Tanıtım Tasarım Yayıncılık, İstanbul.
  • BALAT, G. U. ve AKMAN B. (2004). Farklı Sosyo-Ekonomik Düzeydeki Lise Öğrencilerinin Benlik Saygısı Düzeylerinin İncelenmesi. Fırat Üniversitesi, Sosyal Bilimler Dergisi, 14 (2), 175-183.
  • BAŞAL, H. (2007). Nasıl Bir Çocuk Yetiştirebilirim, Morpa Kültür Yayınları, İstanbul.
  • BERKTEKİN, C. (1978). Çocuklarda ve Gençlerde Davranış Bozuklukları, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, Ankara.
  • BUDAK, S. (2005). Psikoloji Sözlüğü, Bilim ve Sanat Yayınları, Ankara.
  • COOPERSMİTH, S. (Ed. WH Freeman ) (1967). The Antecedents of Self-esteem. Freeman Press, San Francisco.
  • CÜCELOĞLU, D. (1994). İnsan ve Davranış, Remzi Kitapevi, İstanbul.
  • ÇANKAYA, B. (2007). Lise I. ve II. Sınıf Öğrencilerinin Algılanan Benlik Saygısının Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi ( Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • ÇİĞDEMOĞLU, S. (2006). Lise 1. Sınıf Öğrencilerinin Akran Baskısı, Özsaygı ve Dışadönük Kişilik Özelliklerinin Okul Türlerine Göre İncelenmesi (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Ankara Üniversitesi , Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • ERTUĞRUL, H. (2006). Öğretmenin Başarı Kılavuzu, Nesil Yayınları, İstanbul.
  • KAPIKIRAN, N. A ve Fiyakalı, C. (2006). Lise Öğrencilerinde Akran Baskısı ve Problem Çözme, http:// eğitimdergi, Pamukkale. edu. tr / (Erişim Tarihi: 05. 03. 2009)
  • KIRAN, B. (2002). Akran Baskısı Düzeyi Farklı Olan Öğrencilerin Risk Alma, Sigara (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara. ve okul Başarılarının İncelenmesi
  • KÖKNEL, Ö. (1992). Dolu Dolu Yaşamak, Altın Kitaplar Yayınevi, İstanbul.
  • KÖKNEL, Ö. (1995). Kaygıdan Mutluluğa Kişilik, Altı Kitaplar Yayınevi, İstanbul.
  • ÖNDER, A. (2005). Okul Çağı Çocuğu ile İletişim, Morpa Kültür Yayınları, İstanbul.
  • ÖZOĞUL, S. N. (1988). Annenin Çalışmasının ve Bazı Bireysel Niteliklerinin Çocuğun Benlik Saygısına Etkisi (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • PİŞKİN, M. (1997). Türk ve İngiliz Lise Öğrencilerinin Benlik Saygısı Yönünden Karşılaştırılması (21-35). 3. Ulusal Psikolojik Danışma ve Rehberlik Kongresi Kitapçığı. Çukurova Üniversitesi Yayını, Adana.
  • SEVİNÇ, M. (2005). Kendine Güven ve Başarı, Morpa Kültür Yayınları, İstanbul.
  • ŞİRİN, A. (Edit. Betül Aydın). (2002). Gelişim Psikolojisine Giriş. Gelişim Psikolojisi, SFN Televizyon Tanıtım Tasarım Yayıncılık. İstanbul.
  • YAVUZER, H. (2000). Eğitim ve Gelişim Özellikleriyle Okul Çağı Çocuğu, Remzi Kitapevi, İstanbul.
  • YENİDÜNYA, A. (2005). Lise Öğrencilerinin Rekabetçi Tutum, Benlik Saygısı ve Akademik Başarı İlişkisi (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • YILDIRIM, M. (2007). Şiddete Başvuran Ve Başvurmayan Ergenlerin Yalnızlık Düzeyleri Ve Akran Baskısı Düzeyleri Açısından İncelenmesi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • YÖRÜKOĞLU, A. (1990). Gençlik Çağı Ruh Sağlığı ve Ruhsal Sorunlar, Özgür Yayıncılık, İstanbul.
  • YÖRÜKOĞLU, A. (1985). Gençlik Çağı, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, Ankara.
  • YÖRÜKOĞLU, A. (2004). Çocuk Ruh Sağlığı, Özgür Yayınları, İstanbul.

İLKÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN BENLİK SAYGISI VE AKRAN BASKISI DÜZEYİ İLİŞKİSİ ÜZERİNE BİR İNCELEME

Year 2009, Issue: 17, 112 - 129, 09.05.2013

Abstract

Bu çalışma ile ilköğretim öğrencilerinin benlik saygısı ile akran baskısı arasındaki
ilişkinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın örneklemini, 2008-2009 öğretim
yılında Bingöl ili merkez ve ilçelerinde öğrenim görmekte olan 459 öğrenci
oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak, ‘Kişisel Bilgi Formu’ ile
birlikte, öğrencilerin özsaygı düzeyini ölçmek için ‘Coopersmith Benlik Saygısı
Envanteri (Coopersmith, 1967); akran baskısı için ‘Akran Baskısı Ölçeği (ABÖ)
(Kıran, 2002)’ kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, ilköğretim öğrencilerinde
benlik saygısı ile akran baskısı arasında ters yönde bir ilişkinin var olduğu
görülürken, erkek öğrencilere yönelik akran baskısının kız öğrencilerinkinden
yüksek olduğu görülmüştür. 

References

  • AKTUĞ, T. (2006). Ergenlerde Akran Baskısı ve Benlik Saygısının İncelenmesi (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Mersin Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitiüsü, Mersin.
  • AKYOL KÖKSAL, A. (2002). Yatılı Bölge Okullarında Okuyan Çocukların Benlik Kavramlarının incelenmesi, Çukurova Eğitim Fakültesi Dergisi, sayı. 2, s. 1-6, Adana.
  • AYDIN, B. (Edit. Betül Aydın). (2002). Genç Yetişkinlik. Gelişim Psikolojisi. SFN Televizyon Tanıtım Tasarım Yayıncılık, İstanbul.
  • BALAT, G. U. ve AKMAN B. (2004). Farklı Sosyo-Ekonomik Düzeydeki Lise Öğrencilerinin Benlik Saygısı Düzeylerinin İncelenmesi. Fırat Üniversitesi, Sosyal Bilimler Dergisi, 14 (2), 175-183.
  • BAŞAL, H. (2007). Nasıl Bir Çocuk Yetiştirebilirim, Morpa Kültür Yayınları, İstanbul.
  • BERKTEKİN, C. (1978). Çocuklarda ve Gençlerde Davranış Bozuklukları, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, Ankara.
  • BUDAK, S. (2005). Psikoloji Sözlüğü, Bilim ve Sanat Yayınları, Ankara.
  • COOPERSMİTH, S. (Ed. WH Freeman ) (1967). The Antecedents of Self-esteem. Freeman Press, San Francisco.
  • CÜCELOĞLU, D. (1994). İnsan ve Davranış, Remzi Kitapevi, İstanbul.
  • ÇANKAYA, B. (2007). Lise I. ve II. Sınıf Öğrencilerinin Algılanan Benlik Saygısının Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi ( Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • ÇİĞDEMOĞLU, S. (2006). Lise 1. Sınıf Öğrencilerinin Akran Baskısı, Özsaygı ve Dışadönük Kişilik Özelliklerinin Okul Türlerine Göre İncelenmesi (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Ankara Üniversitesi , Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • ERTUĞRUL, H. (2006). Öğretmenin Başarı Kılavuzu, Nesil Yayınları, İstanbul.
  • KAPIKIRAN, N. A ve Fiyakalı, C. (2006). Lise Öğrencilerinde Akran Baskısı ve Problem Çözme, http:// eğitimdergi, Pamukkale. edu. tr / (Erişim Tarihi: 05. 03. 2009)
  • KIRAN, B. (2002). Akran Baskısı Düzeyi Farklı Olan Öğrencilerin Risk Alma, Sigara (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara. ve okul Başarılarının İncelenmesi
  • KÖKNEL, Ö. (1992). Dolu Dolu Yaşamak, Altın Kitaplar Yayınevi, İstanbul.
  • KÖKNEL, Ö. (1995). Kaygıdan Mutluluğa Kişilik, Altı Kitaplar Yayınevi, İstanbul.
  • ÖNDER, A. (2005). Okul Çağı Çocuğu ile İletişim, Morpa Kültür Yayınları, İstanbul.
  • ÖZOĞUL, S. N. (1988). Annenin Çalışmasının ve Bazı Bireysel Niteliklerinin Çocuğun Benlik Saygısına Etkisi (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • PİŞKİN, M. (1997). Türk ve İngiliz Lise Öğrencilerinin Benlik Saygısı Yönünden Karşılaştırılması (21-35). 3. Ulusal Psikolojik Danışma ve Rehberlik Kongresi Kitapçığı. Çukurova Üniversitesi Yayını, Adana.
  • SEVİNÇ, M. (2005). Kendine Güven ve Başarı, Morpa Kültür Yayınları, İstanbul.
  • ŞİRİN, A. (Edit. Betül Aydın). (2002). Gelişim Psikolojisine Giriş. Gelişim Psikolojisi, SFN Televizyon Tanıtım Tasarım Yayıncılık. İstanbul.
  • YAVUZER, H. (2000). Eğitim ve Gelişim Özellikleriyle Okul Çağı Çocuğu, Remzi Kitapevi, İstanbul.
  • YENİDÜNYA, A. (2005). Lise Öğrencilerinin Rekabetçi Tutum, Benlik Saygısı ve Akademik Başarı İlişkisi (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • YILDIRIM, M. (2007). Şiddete Başvuran Ve Başvurmayan Ergenlerin Yalnızlık Düzeyleri Ve Akran Baskısı Düzeyleri Açısından İncelenmesi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • YÖRÜKOĞLU, A. (1990). Gençlik Çağı Ruh Sağlığı ve Ruhsal Sorunlar, Özgür Yayıncılık, İstanbul.
  • YÖRÜKOĞLU, A. (1985). Gençlik Çağı, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, Ankara.
  • YÖRÜKOĞLU, A. (2004). Çocuk Ruh Sağlığı, Özgür Yayınları, İstanbul.
There are 27 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Yemliha Coşkun This is me

Ayşe Kurnaz This is me

Publication Date May 9, 2013
Submission Date January 30, 2014
Published in Issue Year 2009 Issue: 17

Cite

APA Coşkun, Y., & Kurnaz, A. (2013). İLKÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN BENLİK SAYGISI VE AKRAN BASKISI DÜZEYİ İLİŞKİSİ ÜZERİNE BİR İNCELEME. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi(17), 112-129.