Research Article
BibTex RIS Cite

ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNDE BENLİK SAYGISI VE SOSYAL ZEKA

Year 2009, Issue: 17, 235 - 247, 09.05.2013

Abstract

ÖZ
Bu araştırmanın amacı üniversite öğrencilerinin benlik saygısı ve sosyal zeka
düzeylerinin cinsiyetlerine ve eğitim aldıkları alanlara göre önemli farklılıklar
gösterip göstermediğiyle onların sosyal zeka alanlarıyla benlik saygısı düzeyleri
arasındaki olası ilişkilerin önemini, düzeyini ve yönünü incelemektir. Tromso
Sosyal Zeka Ölçeği (TSZÖ; Silvera ve ark. , 2001), Rosenberg Benlik Saygısı Alt
ölçeği (RBSÖ; Rosenberg, 1965) ve araştırmacılar tarafından hazırlanan kişisel bilgi
formu araştırmada veri toplama araçları olarak kullanılmıştır. Araştırmanın
katılımcılarını Sakarya Üniversitesi’nde öğrenimlerini sürdüren toplam 512 (286
kadın, 226 erkek) üniversite öğrencisi oluşturmaktadır. Verilerin analizinde t-testi,
Pearson momentler çarpımı korelasyonu ve Mann Whitney U testi kullanılmıştır
(p< , 05). Araştırma sonucunda katılımcıların cinsiyetlerine göre benlik saygısı ve
sosyal zeka düzeyleri arasında önemli farklılıklar bulunmazken sosyal bilimler
alanında eğitim gören öğrencilerin fen alanındaki öğrencilere göre sosyal beceri ve
sosyal zeka düzeylerinin önemli derecede yüksek olduğu bulunmuştur. Ayrıca
katılımcıların benlik saygısı ve sosyal zeka boyutları arasında anlamlı ilişkiler
olduğu bulunmuştur.

References

  • ALBRETCH, K. (2006). Social Intelligence: The New Science Of Success. San Francisco: Jossey-Bass.
  • ARICAK, O. T. (1999). Grupla Psikolojik Danışma Yoluyla Benlik ve Mesleki Benlik Saygısının Geliştirilmesi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • BALAT G. Ü. VE AKMAN, B. (2004). Farklı sosyo-ekonomik düzeydeki lise öğrencilerinin benlik saygısı düzeylerinin incelenmesi. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 14 (2), 175-183.
  • BAYBEK, H. VE YAVUZ S. (2005). Muğla Üniversitesi öğrencilerinin benlik saygılarının incelenmesi. Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14, 73-95.
  • BUZAN, T. (2002), The Power of Social Intelligence. Perfect Pound Publisher
  • ÇEVİK G. B. VE ATICI, M. (2009). Lise 3. sınıf öğrencilerinin benlik saygılarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi. 6 (1).
  • ÇÖRÜŞ, G. (2001). Son Ergenlikte Öz-Değeri Etkileyen Ailesel Değişkenler: Bilişsel Kuram Açısından Bir Değerlendirme. Yayımlanmamış Doktora Tezi, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • ÇUHADAROĞLU, F. (1986). Adölesanlarda Benlik Saygısı. Yayımlanmamış Uzmanlık Tezi, Hacettepe Üniversitesi Tıp Fakültesi.
  • DOĞAN, T. (2006). Üniversite Öğrencilerinin Sosyal Zeka Düzeylerinin Depresyon ve Bazı Değişkenlerle İlişkisinin İncelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • FİELD, A. (2005). Discovering Statistics Using Spss. (2. Baskı). Londra: Sage Pub.
  • FORD, M. E. VE TİSAK, M. S. (1983). A further search for social intelligence. Journal of Educational Psychology, 75, 197-206.
  • GOLEMAN, D. (2007). Sosyal Zeka: İnsan İlişkilerinin Yeni Bilimi (O. Ç. Deniztekin,
  • Çev. ). İstabul: Varlık Yayınları.
  • GREEN, S. B. VE SALKİND, N. J. (2008). Using Spss for Windows and Macintosh. Analyzing and Understanding Data (5. Baskı). New Jersey: Upper Saddle River.
  • KEATİNG, D. P. (1978). A search for social intelligence. Journal of Educational Psychology, 70, 218-223.
  • KIZILTEPE, Z. (2004). Öğretişim: Eğitim Psikolojisine Çağdaş Bir Yaklaşım. İstanbul: Ofset Yayınevi.
  • KOZMİTZKİ, C. VE JOHN, O. P. (1993). The implict use of explicit conceptions of social intelligence. Personality and Individual Differences, 15, 11-23.
  • MARLOWE, H. A. (1986). Social intelligence: Evidence for multidimensionality and construct ındependence. Journal of Educational Psychology, 78 (1), 52-58.
  • MEYERS, L. S. , GAMST, G. VE GUARİMO, A. J. (2006). Applied Multivariate Research. Design and Interpretation. Londra: Sage Pub.
  • RAZI, G. S. , KUZU, A. , YILDIZ, A. N. , OCAKÇI, A. F. VE ARİFOĞLU, B. Ç. (2009). Çalışan gençlerde benlik saygısı, iletişim becerileri ve stresle baş etme. Türk Silahlı Kuvvetleri, Koruyucu Hekimlik Dergisi, , 8(1), 17-26.
  • ROGERS, C. (1980). A Way of Being. Boston: Houghton Mifflin Company.
  • ROSENBERG, M. (1965). Society and the Adolescent Self-Image. New Jersey: Princeton University Press.
  • ROSENBERG, M. VE TURNER, R. H. (1990). The Self-Concept: Social Product and Social Force. Social Psychology. New Brunswick: Transaction Publishers.
  • SILBERMAN, M. (2000). Peoplesmart: Developing Your Interpersonal Intelligence. Berrett- Koehler Publishers.
  • SILVERA, D. , H. , MARTINUSSEN, M. VE DAHL, T. I. (2001). The Tromso social ıntelligence scale, a self-report measure of social intelligence. Scandinavian Journal of Psychology, 42, 313-31.
  • SOMAZO, M. P. (1990). Social Intelligence and Likeability. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Florida Eyalet Üniversitesi, Sanat ve Bilim Koleji.
  • TABACHNICK, B. G. VE FIDELL, L. S. (2007). Using Multivariate Statistics (5. Baskı). Boston: Allyn and Bacon.
  • THORNDIKE, E. L. (1920). Intelligence and its use. Harpers Magazine, 140, 227- 235.
  • WALKER, R. E. VE FOLEY, J. M. (1973). Social intelligence its history and measurement. Psychological Reports 33, 451-495.
  • YÜKSEL, G. (1997). Sosyal Beceri Eğitiminin Üniversite Öğrencilerinin Sosyal Beceri Düzeyine Etkisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • THE EFFECTIVENESS OF THEMATIC LEARNING METHOD ON
  • REMEDYING MISCONCEPTIONS ABOUT LIVING AND NON-LIVING THINGS

ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNDE BENLİK SAYGISI VE SOSYAL ZEKA

Year 2009, Issue: 17, 235 - 247, 09.05.2013

Abstract

Our purpose of this study was to investigate of the relationships between the dimensions of social intelligence and levels of self-esteem among university students. Tromso Social Intelligence Scale (TSIS; Silvera, et al. , 2001), Rosenberg Self-Esteem Sub-Scale (RBSÖ; Rosenberg. , 1965), and demographic information form were used for data collection tools in this study. The participants for this study comprised 512 university students (286 female and 226 male) from Sakarya University. T-test, Pearson Correlation Coefficients and Mann Whitney U test were
used to statistically evaluate the data (p< . 05). According to the results, there weren’t significant differences between self-esteem and social intelligence areas by gender. But social science students’ social skills and social intelligence levels high more than science students. Moreover, we could conclude that there are relationships in between dimensions of social intelligence and self-esteem

References

  • ALBRETCH, K. (2006). Social Intelligence: The New Science Of Success. San Francisco: Jossey-Bass.
  • ARICAK, O. T. (1999). Grupla Psikolojik Danışma Yoluyla Benlik ve Mesleki Benlik Saygısının Geliştirilmesi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • BALAT G. Ü. VE AKMAN, B. (2004). Farklı sosyo-ekonomik düzeydeki lise öğrencilerinin benlik saygısı düzeylerinin incelenmesi. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 14 (2), 175-183.
  • BAYBEK, H. VE YAVUZ S. (2005). Muğla Üniversitesi öğrencilerinin benlik saygılarının incelenmesi. Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14, 73-95.
  • BUZAN, T. (2002), The Power of Social Intelligence. Perfect Pound Publisher
  • ÇEVİK G. B. VE ATICI, M. (2009). Lise 3. sınıf öğrencilerinin benlik saygılarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi. 6 (1).
  • ÇÖRÜŞ, G. (2001). Son Ergenlikte Öz-Değeri Etkileyen Ailesel Değişkenler: Bilişsel Kuram Açısından Bir Değerlendirme. Yayımlanmamış Doktora Tezi, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • ÇUHADAROĞLU, F. (1986). Adölesanlarda Benlik Saygısı. Yayımlanmamış Uzmanlık Tezi, Hacettepe Üniversitesi Tıp Fakültesi.
  • DOĞAN, T. (2006). Üniversite Öğrencilerinin Sosyal Zeka Düzeylerinin Depresyon ve Bazı Değişkenlerle İlişkisinin İncelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • FİELD, A. (2005). Discovering Statistics Using Spss. (2. Baskı). Londra: Sage Pub.
  • FORD, M. E. VE TİSAK, M. S. (1983). A further search for social intelligence. Journal of Educational Psychology, 75, 197-206.
  • GOLEMAN, D. (2007). Sosyal Zeka: İnsan İlişkilerinin Yeni Bilimi (O. Ç. Deniztekin,
  • Çev. ). İstabul: Varlık Yayınları.
  • GREEN, S. B. VE SALKİND, N. J. (2008). Using Spss for Windows and Macintosh. Analyzing and Understanding Data (5. Baskı). New Jersey: Upper Saddle River.
  • KEATİNG, D. P. (1978). A search for social intelligence. Journal of Educational Psychology, 70, 218-223.
  • KIZILTEPE, Z. (2004). Öğretişim: Eğitim Psikolojisine Çağdaş Bir Yaklaşım. İstanbul: Ofset Yayınevi.
  • KOZMİTZKİ, C. VE JOHN, O. P. (1993). The implict use of explicit conceptions of social intelligence. Personality and Individual Differences, 15, 11-23.
  • MARLOWE, H. A. (1986). Social intelligence: Evidence for multidimensionality and construct ındependence. Journal of Educational Psychology, 78 (1), 52-58.
  • MEYERS, L. S. , GAMST, G. VE GUARİMO, A. J. (2006). Applied Multivariate Research. Design and Interpretation. Londra: Sage Pub.
  • RAZI, G. S. , KUZU, A. , YILDIZ, A. N. , OCAKÇI, A. F. VE ARİFOĞLU, B. Ç. (2009). Çalışan gençlerde benlik saygısı, iletişim becerileri ve stresle baş etme. Türk Silahlı Kuvvetleri, Koruyucu Hekimlik Dergisi, , 8(1), 17-26.
  • ROGERS, C. (1980). A Way of Being. Boston: Houghton Mifflin Company.
  • ROSENBERG, M. (1965). Society and the Adolescent Self-Image. New Jersey: Princeton University Press.
  • ROSENBERG, M. VE TURNER, R. H. (1990). The Self-Concept: Social Product and Social Force. Social Psychology. New Brunswick: Transaction Publishers.
  • SILBERMAN, M. (2000). Peoplesmart: Developing Your Interpersonal Intelligence. Berrett- Koehler Publishers.
  • SILVERA, D. , H. , MARTINUSSEN, M. VE DAHL, T. I. (2001). The Tromso social ıntelligence scale, a self-report measure of social intelligence. Scandinavian Journal of Psychology, 42, 313-31.
  • SOMAZO, M. P. (1990). Social Intelligence and Likeability. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Florida Eyalet Üniversitesi, Sanat ve Bilim Koleji.
  • TABACHNICK, B. G. VE FIDELL, L. S. (2007). Using Multivariate Statistics (5. Baskı). Boston: Allyn and Bacon.
  • THORNDIKE, E. L. (1920). Intelligence and its use. Harpers Magazine, 140, 227- 235.
  • WALKER, R. E. VE FOLEY, J. M. (1973). Social intelligence its history and measurement. Psychological Reports 33, 451-495.
  • YÜKSEL, G. (1997). Sosyal Beceri Eğitiminin Üniversite Öğrencilerinin Sosyal Beceri Düzeyine Etkisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • THE EFFECTIVENESS OF THEMATIC LEARNING METHOD ON
  • REMEDYING MISCONCEPTIONS ABOUT LIVING AND NON-LIVING THINGS
There are 32 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Tayfun Doğan This is me

Tarık Totan This is me

Fatma Sapmaz This is me

Publication Date May 9, 2013
Submission Date January 30, 2014
Published in Issue Year 2009 Issue: 17

Cite

APA Doğan, T., Totan, T., & Sapmaz, F. (2013). ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNDE BENLİK SAYGISI VE SOSYAL ZEKA. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi(17), 235-247.