In primary school social studies and Turkish Republic curriculum, it is important to teach some concepts about social and political field. State, democracy and citizenship are some of these mentioned concepts. Taking place often in media is another feature of these concepts. Therefore students get information about them from both school and media as two different sources. Consequently it is necessary to be known how these concepts are perceived by the students. In this study it is aimed to determine how primary school students give meaning to the concept of state, citizen and democracy and make a contribution to the solution of the problem. Therefore by using the findings from qualitative and quantitative methods it is determined how primary school students give meaning to the concept of state, citizen and democracy. The causes of their explanation and their effects of intercultural communication are also evaluated. In this extent it is analyzed how students perceive Turkish international policy about the problem of the research. It is evaluated which world system for Turkiye is wanted by the students. Moreover it is presented how the attitudes and application of politicians and state men affect the perception of the students about state, citizen and democracy. According to this some applications of the mentioned actors affect the perception of the students about state, citizen and democracy in negative way. It is determined in the research that students are sensitive to the application about state, citizen and democracy and they give importance the continuation of the state in the same sensitivity level. In this research using both qualitative and quantitative methods, survey and interview forms are applied. The students for the sample of this study are chosen from the primary school in Đstanbul. The research is applied in 2008/2009 educational term.
Đlköğretim Sosyal Bilgiler ve T. C. Atatürk Đlkeleri ve Đnkılâp Tarihi dersleri
öğretim programlarında sosyal ve siyasal alana ait bazı kavramların
öğretilmesine önem verilmektedir. Devlet, demokrasi ve vatandas sözü edilen
kavramlardan bazılarıdır. Bu kavramların diğer bir özelliği ise yazılı ve görsel
basında oldukça sık yer almasıdır. Bundan dolayı da öğrenciler bu kavramların
tanım ve kapsamına yönelik olarak biri okul diğeri ise yazılı ve görsel basın
olmak üzere iki farklı kaynaktan bilgi almaktadır.
Dolayısıyla bu kavramların öğrenciler tarafından nasıl algılandığının bilinmesi
gerekmektedir. Bu durumdan hareket ederek bu çalısmada, Türkiye’de
ilköğretim öğrencilerinin devlet, vatandas ve demokrasi kavramlarını nasıl
anlamlandırdıklarını saptayarak sözü edilen problemin çözümüne katkıda
bulunmak amaçlanmıstır. Arastırmada nitel ve nicel yöntemle elde edilen
bulgulardan hareketle devlet, vatandas ve demokrasi kavramlarını öğrencilerin
nasıl anlamlandırdıkları tespit edilerek, bu anlamlandırmalarının sebepleri ve
kültürlerarası iletisime etkileri hakkında değerlendirmelerde bulunulmustur.
Nicel ve nitel yöntemlerin birlikte kullanıldığı arastırmada, veri toplama aracı
olarak nicel veriler için anket, nitel veriler için yarı yapılandırılmıs görüsme
formları uygulanmıstır. Arastırmanın örneklemine alınan öğrenciler Đstanbul il
sınırları içinde bulunan ilköğretim okullarından seçilmistir. Arastırma,
2008/2009 eğitim ve öğretim yılında gerçeklestirilmistir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | May 9, 2013 |
Submission Date | January 30, 2014 |
Published in Issue | Year 2010 Issue: 19 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.