In this study; the anxiety degrees and the attitudes about the courses Science and Technology, Mathematics, Turkish and Social Sciences of the students who attending to the second degree of the primary public school and it was examined to see whether there is a difference between their gender and academic success changeables of the students. The example of this study is about for the students of second degree who are attending to the classes 6,7 and 8 of the primary public school in Sakarya. Application is in the term of the educational year 2009-2010 on the second term. The total mentioned students as girl (107, 43 %) and boy (142, 57 %) are 249. As the data collection tools, attitude and state concern scales in science and technology,
mathematic, Turkish and social courses and also SBS of 2010 scores which is examined by National Education Ministry was used. In the tested of research questions, “ANOVA and Single Direction Variance t-Test” were used. It was observed in the findings of the study that: It was not observed a meaningful difference between instant anxiety points average with the students gender for the Science and Technology, Mathematics, Social Sciences and Turkish courses. There is a significant difference between attitude scores of Turkish course and gender variable. There are a significant difference between instant anxiety Turkish course, attitudes towards Science course, Turkish course and academic success.
Attitude Gender Mathematics Science and Technology Social Sciences State Anxiety Success Turkish
Bu çalışmada; ilköğretim ikinci kademede okuyan öğrencilerin cinsiyet ve akademik başarı değişkenlerine göre Fen ve Teknoloji, Matematik, Türkçe ve Sosyal Bilgiler derslerindeki durumluk kaygı düzeyleri ve bu derslere yönelik tutumların farklılık gösterip göstermediği incelenmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu Sakarya ilinde bulunan bir devlet okulunun 6, 7 ve 8. sınıflarında okuyan öğrencileri oluşturmaktadır. Uygulama, 2009-2010 öğretim yılının ikinci döneminde, ilköğretim 6, 7 ve 8. sınıflarda okuyan 107 (% 43) kız ve 142 (%57) erkek olmak üzere toplam 249 öğrenci üzerinde gerçekleştirilmiştir. Çalışmada veri toplama aracı olarak Fen ve Teknoloji, Türkçe, Matematik ve Sosyal Bilgiler derslerine yönelik tutum ölçekleri, Durumluk Kaygı ölçeği
kullanılmıştır. Öğrencilerin akademik başarılarının belirlenmesinde MEB tarafından yapılan 2010 Seviye Belirleme Sınavı (SBS) sonuçları kullanılmıştır. Araştırma sorularının test edilmesinde, “Tek Yönlü Varyans Analizi” (ANOVA) ve “Bağımsız Örneklemler tTesti” kullanılmıştır. Çalışmanın sonucunda öğrencilerin derslere yönelik kaygı düzeyleri, cinsiyete göre anlamlı bir farklılık göstermediği, ancak öğrencilerin derslere yönelik tutumlarında ise sadece Türkçe dersi tutum puanlarının cinsiyete göre anlamlı bir farklılık gösterdiği belirlenmiştir. Ayrıca, yapılan analiz sonucunda öğrencilerin Türkçe dersine yönelik kaygı düzeyleri, Fen ve Türkçe derslerine yönelik tutumları, akademik başarılarına göre anlamlı bir farklılık gösterdiği tespit edilmiştir.
Akademik Başarı Cinsiyet Durumluk Kaygı Fen ve Teknoloji Dersi Matematik Dersi Sosyal Bilgiler Dersi Tutum Türkçe Dersi
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 30, 2014 |
Submission Date | January 30, 2014 |
Published in Issue | Year 2012 Volume: 23 Issue: 23 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.