Training qualified teachers is a very important goal to increase quality of education. Today, Educational faculties are responsible for teacher training to sustain education system. School experience and on-site teaching practice courses are key factors in teacher training to nurture students in order to know their job and get necessary knowledge and skills. These courses have very important functions in teacher training but there are some problems about them. In this study we have investigated the senior teachers’ problem about school experience and teaching practice courses with using case study method. According to the results, mostly stated problems of students are: distance between campus and school, different time schedules in schools, lack of guidance from academicians, extra-curricular duties from school teachers, inappropriate school placement. We have tried to develop some suggestions for problems. We hope this limited study may help next research and studies aiming to develop and conducting these courses.
Nitelikli öğretmen yetiştirmek eğitimin kalitesini artırmak için çok önemli bir hedeftir. Günümüzde öğretmen yetiştirme görevini eğitim fakülteleri üstlenmektedir. Her meslekte olduğu gibi öğretmenlik mesleğinde de hizmet öncesinde mesleklerini tanımak ve pratik kazanmak için gerçekleştirilen Okul Deneyimi ve Öğretmenlik Uygulaması dersleri bulunmaktadır. Bu derslerin amaçları işlevsel olmasına rağmen uygulamada karşılaşılan bazı sorunlar göze çarpmaktadır. Bu çalışmada Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi (BÖTE) öğretmen adaylarının Okul Deneyimi ve Öğretmenlik Uygulaması derslerine yönelik görüşleri nitel araştırma yöntemlerinden “Durum Çalışması” ile incelenmiştir. Araştırma sonucunda uygulama okullarının uzak olması, okulda bulunma süresinin okula göre değişkenlik göstermesi, koordinatör öğretim üyeleri tarafından yeterli danışmanlık sağlanmaması, uygulama öğretmeninin öğrencileri belirlenen amaçların dışında görevler vermesi, uygulamaların ortaokul yerine meslek liselerinde yapılıyor olması gibi sorunlar ortaya çıkmıştır. Bu çalışmada ulaşılan sonuçların ileride yapılacak öğretmen yetiştirme programlarının iyileştirilmesi ve staj uygulamalarının yürütülmesi çalışmalarında dikkate alınması umulmaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 7, 2014 |
Submission Date | December 7, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 Issue: 28 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.