Çalışma Türkçe öğretmeni adaylarının çocuk edebiyatı dersine ilişkin tecrübelerini paylaşmak amacıyla yapılmış olgubilimsel bir araştırmadır. Erzincan Üniversitesinde yapılan çalışmanın örneklemini, ilgili üniversitenin Türkçe Eğitimi Bölümünde okuyan öğrenciler içinden maksimum çeşitlilik örneklemesi yoluyla seçilmiş 16 öğrenci oluşturmaktadır. Çalışmanın verileri görüşme ve görüşme formunun matbu biçime sokulmuş hâlinin öğrencilere sunulması şeklinde iki farklı yolla toplanmış, sonrasında çalışmada elde edilen verilerin dökümü gerçekleştirilmiştir. Çalışmada elde edilen verilere hâkim olabilmek adına veri seti birkaç kez okunmuş, ilerleyen süreçte ise araştırmanın alt problemlerine koşut olarak kodlamalar yapılmıştır. Kodlama işlemi bitince birlikte düşünülebilecek kodlar bir araya getirilerek geçici kategoriler oluşturulmuştur. Bu kategoriler, veri toplama ve analiz sürecinin sonuna doğru giderek netleşerek kalıcı bir hüviyet kazanmıştır. Çalışma sonucunda, Türkçe öğretmeni adaylarının çocuk edebiyatı dersinin içeriğini ve saatini yetersiz buldukları; çocuk edebiyatı dersinde daha aktif olmayı arzu ettikleri; kullanacakları materyallerle, ders dışı etkinliklerle bu derste derinleşmek istedikleri; çocuk edebiyatı dersinin çocuktan bağımsız olamayacağı konusunda bir irade ortaya koydukları söylenebilir.
The study carried out with the purpose of introducing the experiences of prospective Turkish language teachers about the children literature course is a phenomenological research. The sample of the study carried out in a state university on the east of Anatolia is composed by 16 people chosen through maximum variation sampling among the students studying at the department of Turkish Language in given university. The data of the study are gathered with the presentation of interview form and the printed form of it to the students. While the data are being analyzed, the data dump taken from the participants as a result of face to face meeting via a tape recorder. Then, the data set has been read several times to have comprehensive data knowledge and there have been codes to sub problems of the research as a parallel. When the coding is over, the temporal categories are formed by bringing together co-thought codes. These categories develop a permanent identity till the end of the collecting data and process analyzing. In the consequence of the research, prospective Turkish language teachers find the content and hours of the children literature course insufficient and they wish they would be more active in the course. In addition, the research concludes that the teachers want to go into depth with the course through the materials they use and extracurricular activities.
Prospective Turkish language teachers’ child literature phenomenological research teacher training.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | June 30, 2016 |
Submission Date | June 30, 2015 |
Published in Issue | Year 2016 Issue: 31 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.