Okul, öğrencilerin güvenli bir ortamda eğitim-öğretim gördüğü yerdir. Bu güvenli ortam, öğrenciler tarafından sergilenen bazı istenmeyen davranışlar nedeniyle bozulabilmektedir. Bir ya da daha fazla öğrencinin aynı yaş grubundaki bir başka öğrenciye sürekli olarak olumsuz eylemlerde bulunması olarak tanımlanan akran zorbalığı, okullarda sık karşılaşılan olumsuz ve istenmeyen davranışlara örnektir. Akran zorbalığı, hem davranışı yapan hem de davranışa maruz kalan öğrenci üzerinde olumsuz etkiye sahiptir. Okul ortamında akran zorbalığı gibi problemlerle karşılaşıldığında öğretmenlerin olaya nasıl müdahale ettikleri ve akran zorbalığı ile baş etme konusunda sunacağı öneriler, hem öğrencinin sağlığı hem de öğretim ortamının iyileştirilmesi açısından önemlidir. Bu araştırmada ilkokullardaki akran zorbalığının sınıf öğretmenlerinin görüşleri doğrultusunda incelenmesi amaçlanmaktadır. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması kullanılmıştır. Çalışma grubunu amaçlı örnekleme türlerinden kolay ulaşılabilir durum örneklemesi yolu ile Milli Eğitim Bakanlığına bağlı ilkokullarda görev yapmakta olan 69 sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak uzman görüşleri doğrultusunda araştırmacılar tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Elde edilen veriler, içerik analizi tekniği kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırmanın sonucunda öğretmenler sınıflarında en çok sözel ve fiziksel zorbalıklarla karşılaştıklarını belirtmişlerdir. Öğretmenlerin akran zorbalığıyla karşılaştıklarında en fazla; öğrencilerle özel görüşme yapma, empati kurmalarını isteme, öğrenciyi ve aileyi uyarma şeklinde müdahalelerde bulundukları sonucuna ulaşılmıştır.
School is a place where students study in a safe environment. This safe environment can be disrupted by some undesirable behaviors exhibited by students. Peer bullying, which is defined as one or more students' continuous negative actions against another student in the same age group, is an example of negative and undesirable behaviors frequently encountered in schools. Peer bullying has a negative effect on both the person who does the behavior and the student who is exposed to the behavior. How teachers intervene when problems such as peer bullying are encountered in the school environment and the suggestions they will offer about dealing with peer bullying are important in terms of both the health of the student and the improvement of the teaching environment. In this study, it is aimed to examine peer bullying in primary schools in line with the opinions of primary school teachers. Case study, one of the qualitative research methods, was used in the research. The study group consists of 69 classroom teachers working in primary schools affiliated to the Ministry of National Education, by means of easily accessible situation sampling, which is one of the purposeful sampling types. As a data collection tool, a semi-structured interview form developed by the researchers in line with expert opinions was used. The obtained data were analyzed using the content analysis technique. As a result of the research, the teachers stated that they encountered verbal and physical bullying the most in their classrooms. When teachers encounter peer bullying; It was concluded that they intervened in the form of private interviews with the students, asking them to empathize, warning the student and the family.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | December 26, 2022 |
Publication Date | December 30, 2022 |
Submission Date | January 16, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 22 Issue: 2 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.