Çin’deki uygulamalarla gündeme gelen Sosyal Kredi Sistemi (SKS) dijital araçları ve yapay zekayı da kullanarak kişi ve kuruluşlara davranış ve eylemlerine göre puanlar veren kapsamlı bir değerlendirme/gözetim yöntemidir. SKS, toplumsal davranış, gözetim ve mahremiyet üzerindeki potansiyel etkileri nedeniyle çokça tartışılmaktadır. Bu çalışmada, SKS’nin anlamı, amacı ve işleyişi ortaya konmuş, sistemin üstünlük, sınırlılık ve riskleriyle eğitime ve eğitim yönetimine olası etkileri tartışılmıştır. Çalışma alanyazın taramasına dayalı derleme niteliğinde gerçekleştirilmiştir. SKS, okulda iyileştirme alanlarının belirlenmesinde, okul gelişimi için destek ve kaynaklar sağlanmasında, öğretmenlerin ve öğrencilerin daha objektif değerlendirilmesinde, eğitim yönetimindeki uygulamaların şeffaf, hesap verebilir olmasında, öğrencilerin ek desteğe veya kaynaklara ihtiyaç duyduğu alanların belirlemesinde ve okula kaynak tahsisinin iyileştirilmesinde eğitim ve okul yönetimine faydalar sağlayabilir. SKS kamu ve eğitim yönetiminde kullanımının önemli riskleri bulunmaktadır. SKS’nin eğitim ve okul yönetiminde kullanımı; öğrenci ve eğitim paydaşlarının toplanan verilerinin mahremiyetinin korunamaması ve etik dışı kullanılması, izlenme korkusuyla öğretmen ve öğrenci arasındaki açık iletişimin bozulması, belirli öğrenci gruplarının haksız yere cezalandırılması, mevcut güç yapıları ile hiyerarşileri daha da güçlendirmesi ve puanı düşük olan öğrencilerin damgalanması gibi riskleri barındırmaktadır.
Büyük veri dijital gözetim mahremiyet sosyal kredi sistemi sosyal kredi sistemi ve okul yönetimi sosyal kredi sistemi ve eğitim yönetimi
The Social Credit System (SCS), which has come to the fore with the practices in China, is a comprehensive evaluation/surveillance method that uses digital tools and artificial intelligence to assign scores to individuals and organizations based on their behavior and actions. The SCS has been widely discussed due to its potential effects on social behavior, surveillance and privacy. In this study, the meaning, purpose and functioning of the SCS are presented, and the advantages, limitations and risks of the system and its potential effects on education and educational administration are discussed. The study was conducted as a review based on a literature review. The SCS can provide benefits to education and school management in identifying areas for improvement in schools, providing support and resources for school improvement, evaluating teachers and students more objectively, making educational management practices transparent and accountable, identifying areas where students need additional support or resources, and improving resource allocation to schools. There are significant risks associated with the use of the SCSs in public and education administration. The use of the SCS in education and school governance carries risks such as the inability to protect the privacy and unethical use of data collected from students and education stakeholders, the disruption of open communication between teachers and students for fear of being monitored, the unfair punishment of certain groups of students, the reinforcement of existing power structures and hierarchies, and the stigmatization of students with low scores.
Big data digital surveillance privacy social credit system social credit system and school management social credit system and education management
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Supervision in Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 29, 2023 |
Submission Date | August 22, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 23 Issue: 2 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.