Beda inanışı, Şiî çevrelerde ortaya çıkmış bir inanış biçimidir. Önce aşırı Şiî gruplar arasında or-taya çıkmış; ancak bütün Şiîler tarafından kabul görmemiştir. Bu inanç, Allah‟ın ilim ve irade sıfatında değişmeyi öngördüğü için, tevhid inanışına aykırı bulunmasından dolayı bu inanca Ehl-i Sünnet kelamcıları tarafından şiddetle karşı çıkılmıştır. İmamiyye Şîası kelamcılarının, özellikle de son dönem teologlarının beda inancının açıklanmasında farklı bir anlayış öne sürerek, Ehl-i Sünnet kelamcılarının kabul ettikleri nesh teorisi ile birleştirme çabası içine girdikleri görülmek-tedir. Fakat mahiyet bakımından beda teorisi ile nesh teorisi arasında bir benzerlik bulunma-maktadır. Çünkü nesh hukuk alanında geçerli olup, itikat alanında geçerli değildir. Halbuki beda inancı bir yönüyle ilahi ilim ile diğer yönüyle de kader inancı ile ilgilidir.
Bada is a belief which has from the Shia context. It has first come out from the groups
belonging to Ghulat Shia but in time has been approved by all Shia groups. This Notion has
receivedextreme rejected by Orthodox Muslim theologians who consider that it is a contrary
position to the Muslim notion of unity and it presupposes the change in divine attributes of
knowledge and will. However, it is well observed that recent theologians of Imamiyyah Shia
have pursued a different direction from their previous colleges and they have recently tried to
reconcile it with the notion of abolishing (nash) belonging to Muslim orthodoxy. But it is clear
that there is no direct similarity between these two notions, that is the bada and nash. Since,
the concept of nash is validly carried out in the realm of the law, it is invalid in the realm of
creed. However the belief of bada is related to the divine knowledge in one sense, and is
related to the belief of determinism in another sense.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 15, 2011 |
Published in Issue | Year 2011 Volume: 13 Issue: 23 |
SAUIFD accepts the Open Access Journal Policy for expanding and flourishing of knowledge.