Günümüzde kaleme alınan fıkıh usûlü eserlerinde haber-i vahid konusu incelenirken ahadhaberin kabul şartları ile ilgili tartışmalarda Hanefîlerin hadisin sıhhatini tespitte genelolarak kabul edilen şartlara üç ilave şart koştukları ifade edilmekte ve bu şartlar maddelerhalinde verilmektedir. Bu şartlardan biri de hadisin kıyasa aykırı olması durumundaravinin fakih olma şartıdır. Usûl eserlerinde sadece bir örnek verilerek sunulan bu şartınortaya çıkışı, tarihsel arka planı, usûl eserlerinde temellendirilme biçimi ve bu şartaitirazlar bu makalenin konusunu teşkil etmektedir.
When the topic of the conditions of isolated tradition (khabar al-wahid) to be acceptable
is being examined in usul al-fiqh works written in modern period, it is pointed out that
Hanafîs stipulated three extra conditions in addition to generally accepted stipulations.
One of these extra conditions is that a transmitter of a hadith needs to be a faqih, i.e. an
expert in law, if the case in question is in conflict with qiyas, that is, the general rules and
principles of law. In the context of one example provided in usul texts, this article shall
examine the emergence of this stipulation, its historical background, style of justification
and some objections to this condition articulated in usul al-fiqh works.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 15, 2010 |
Published in Issue | Year 2010 Volume: 12 Issue: 21 |
SAUIFD accepts the Open Access Journal Policy for expanding and flourishing of knowledge.