In this study, in which we examined the extra-textual notes, which are expressed in manuscripts with terms such as derkenar notes, quyūdāt (manuscript notes), etc., on some late period (9th-11th / 15th-17th) fiqh and usul al-fiqh works of the Hanafī madhhab, it has been seen that there are important quyūdāt with historical and scholarly value about the work and its copies that are included in a small number of manuscripts of these works and are not found in other manuscripts and printed copies. When we collected these kuyūdāt, which are divided into different types according to the purpose of their writing and named as reading (qirā‘at), transmission (riwāya), certificate (ijāza), author's note (minhuwāt), reading note (mutālaa), information note (fawāid), collation (muqābala), correction (tashīh), colophon (ferāgh), etc., we found important information about the related works and their copies. The research on the ferāhg notes has given us the opportunity to determine the chronology of the author's works, the period of composition of his works, the fact that he had several editions of his works on different dates, that he had them read, that he had them read, that he had made changes on them and created different editions. Having all this information will enable us to follow his views in historical order in a study on the author's views and thus see his intellectual development and change. Otherwise, it will not be possible to determine which of his works is the first or the last and to make a healthy interpretation of his views. The notes showing the sources utilized in the composition of the work, which are usually given in a table, enable us to determine the name and type of sources used by the author and facilitate a sound evaluation of the information contained in the work based on its sources. For example, Ibn Ābidīn (d. 1252/1836) claimed that Mullā Khusraw's (d. 885/1480) Ġurar al-aḥkām could not be counted among the authoritative texts and justified this claim on the grounds that there were too many issues taken from fatwa books. There is a table in the author's calligraphic copy of Ġurar al-aḥkām that includes the names of the texts, commentaries, and fatwa books that were utilized during the composition of the work. The table includes 7 texts, 17 commentaries, and 18 fatwa books. The predominance of fatwa books in this table shows that Ibn Ābidīn's determination, which he probably made without seeing this copy, was correct.
Klasik eserlerin yazmalarında yer alan ve temellük, vakıf, kıraat, rivayet, icazet, minhüvât, mütalaa, fevâid, mukabele, tashih, ferağ vb. isimlerle anılan metin dışı kayıtlar/kuyûdât eser ve müellifi hakkında başka hiçbir kaynakta bulunmayan değerli bilgiler içerebilmektedir. Geçmişte klasik eserler üzerine kısıtlı imkanlarla yapılan akademik çalışma, tercüme ve tahkikli neşir faaliyetlerinde kapsamlı bir nüsha taraması yapmak çok mümkün olmadığı için yazmalarda yer alan kuyûdâtı görüp bunları bir kaynak olarak kullanmak pek rastlanan bir durum değildi. Yazma eserlerin onlarca dijital nüshasını aynı anda inceleme imkanını bulduğumuz son on, on beş yıl zarfında yazmalardaki kuyûdât araştırmacılar için yeni bir çalışma alanı olarak karşımıza çıktı. Bu kayıtlardan elde edilen bilgiler sayesinde eserler ve müellifleri hakkındaki bazı boşluklar doldurulmaya, hatalar tashih edilmeye başlandı. Sağladı faydalar neticesinde günümüzde kuyûdât üzerine yapılan ve ilimler tarihine önemli katkılar sağlayan çalışmalar giderek artmakta olup kuyûdâtın kaynak değeri daha belirgin hale gelmektedir. Kuyûdât üzerine yapılmış çalışmalardan biri olan bu makalede geç dönem (9-11. / 15-17.) Hanefî fıkıh ve usûl-i fıkhına dair Osmanlı coğrafyasında telif edilmiş bazı önemli eserlerin ve onlara ait yazma nüshaların bilgi ve kaynak değerini öne çıkaran kayıt türleri üzerine yapılmış bir araştırmanın neticeleri sunulmuştur.
Çalışmada kullanılan bazı nüshaların tespiti ve okunmasında yardımcı olan Sait Kayacı, Muhammed Şahin ve Mustafa Tanrıver'e teşekkür ediyorum.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Islamic Law |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 15, 2024 |
Submission Date | August 1, 2024 |
Acceptance Date | October 14, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 26 Issue: 50 |
SAUIFD accepts the Open Access Journal Policy for expanding and flourishing of knowledge.