Career tendency is the process of determining the most suitable occupations for the individual based on his/her interests, abilities, values and expectations. This concept refers to the tendency of the individual on the way to choosing a profession, the decision-making process and the efforts to form future career goals. Secondary education period is important in terms of being a stage where students' career choices start to become clearer. It is important for the students of Imam Hatip high schools, which educate students in various fields and professions, to prefer professions that are suitable for them and to determine what factors influence these preferences. For this reason, the object of this study is to investigate the career preferences and tendencies of the current students of Imam Hatip high schools, which were established to train civil servants in the field of religion but have a format that trains students in many different fields throughout history, and the factors that influence these preferences. The study aims to reveal the factors affecting the career preferences of Imam Hatip High School students through the eyes of administrators working at Imam Hatip High School. In this context, the study was conducted under the research question “What are the opinions of administrators working at Imam Hatip High School in Sakarya province about the factors affecting students’ choice of profession?”. In this context, it was planned to interview the administrative staff of Imam Hatip High School in Sakarya. However, the scope of the study was expanded to include a career counselor, as one of the administrators at Imam Hatip High School referred us to the career counselor, who has a great deal of knowledge about the career aspirations of students. The study is limited to the opinions of administrators working at Imam Hatip High Schools in Sakarya in the academic year 2023-2024. A qualitative research method was used in this study. In the first phase of the study, the theoretical basis of the study was established through a literature review. In the second phase, the interview method, one of the tools for qualitative data collection, was used. The interviews were conducted in the form of individual discussions. The interview technique used was the semi-structured interview technique. The population of the study consists of administrators and counselors working in Imam Hatip High Schools in Sakarya province in the academic year 2023-2024. The sample consists of 10 administrators and counselors working in 10 different Imam Hatip high schools in Sakarya. The sample was selected from the population using the ‘purposive sampling method. As a result of the literature review, the semi-structured interview form we used in this study was prepared. The interviews were conducted face-to-face between January 3, 2024 and February 15, 2024. In order to avoid data loss during the interviews, audio recordings were made with the consent of the participants, which were then transcribed. A declaration of consent was obtained from each participant during the interview. The descriptive analysis technique was used to analyze the data obtained in the study.
Bu çalışma, TÜBİTAK 2209-A programı tarafından desteklenen 1919B012307392 nu-maralı “İmam Hatip Lisesi Öğrencilerinin Meslek Tercihleri ve Bu Tercihlerine Etki Eden Faktörler” isimli projeden yararlanılarak hazırlanmıştır.
1919B012307392
Meslekî yönelim, bireyin ilgi, yetenek, değer ve beklentilerine dayalı olarak kendisi için en uygun meslekleri belirleme sürecidir. Bu kavram, bireyin meslek seçimine giden yolda gösterdiği eğilim, karar verme süreci ve gelecekteki kariyer hedeflerini oluşturma çabalarını ifade etmektedir. Ortaöğretim dönemi, öğrencilerin meslek seçimlerinin belirginleşmeye başladığı bir kademe olması açısından önemlidir. Bu çalışmanın amacı İmam Hatip Lisesi öğrencilerinin meslekî yönelimlerine etki eden unsurları yönetici görüşlerine göre ortaya koymaktır. Kuruluş amacı din alanına eleman yetiştirmek olan İmam Hatip Liseleri zaman içinde farklı meslek alanlarına da öğrenci yetiştiren fonksiyona kavuşmuştur. İmam Hatip Lisesi öğrencilerinin hangi mesleklere yöneldiği ve bu tercihlerine etki eden unsurların ne olduğu sorusu bu çalışmanın hareket noktasını oluşturmaktadır. Araştırma, nitel araştırma yöntemlerinden olgubilim desenine göre tasarlanmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak görüşme tekniği kullanılmıştır. Çalışma grubunu Sakarya’daki maksimum çeşitlilik örnekleme tekniğiyle belirlenen İmam Hatip Liselerindeki yöneticiler ve bir rehber öğretmen oluşturmaktadır. Elde edilen veriler betimsel analiz tekniğiyle analiz edilmiş ve belirlenen temalar altına yerleştirilmiştir. Araştırmamız sonucunda literatürdeki bulgulara uygun olarak İmam Hatip Lisesi öğrencilerinin meslekî yönelimlerine etki eden unsurlar arasında aile ve çevrenin; eğitim ve rehberlik hizmetlerinin; kişisel özelliklerin; maddi gelir ve iş bulma imkanlarının; toplumsal ve kültürel faktörlerin olduğu tespit edilmiştir.
Bu çalışma, TÜBİTAK 2209-A programı tarafından desteklenen 1919B012307392 numaralı “İmam Hatip Lisesi Öğrencilerinin Meslek Tercihleri ve Bu Tercihlerine Etki Eden Faktörler” isimli projeden yararlanılarak hazırlanmıştır.
TUBİTAK 2209A
1919B012307392
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Islamic Studies (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Project Number | 1919B012307392 |
Publication Date | December 15, 2024 |
Submission Date | August 1, 2024 |
Acceptance Date | December 4, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 26 Issue: 50 |
SAUIFD accepts the Open Access Journal Policy for expanding and flourishing of knowledge.