Research Article
BibTex RIS Cite

SÜRDÜRÜLEBİLİR ŞEHİR TURİZMİ: BARSELONA ÖRNEĞİ

Year 2021, Volume: 4 Issue: 1, 110 - 129, 30.04.2020

Abstract

İletişim ve ulaşım teknolojilerindeki gelişmeler sonucu seyahatin ucuzlaması ve kolaylaşması, gelirlerin artması, çalışma saatlerinin kısalması, daha kısa ancak daha fazla tatile çıkma eğiliminin artması, insanların diğer kültürleri ve yaşantıları görüp deneyimlemek istemeleri gibi nedenlerle sosyal, kültürel, sanatsal, sportif, alışveriş, sağlık, eğlence gibi birçok amaçla şehirlere yapılan genellikle kısa süreli ziyaretleri içeren şehir (kent) turizmi ön plana çıkmıştır. Turizm endüstrisinden daha fazla pay almak isteyen, yeni iş ve istihdam olanaklarını arttırmak isteyen birçok şehir de, kendisini turizm kenti olarak konumlandırmaya başlamıştır.
Çalışmanın amacı; sürdürülebilir turizm kalkınmasında bir şehrin doğal, kültürel, sosyal ve tarihi çekiciliklerinin önemini vurgulayarak, aşırı turist kabulünün, taşıma kapasitesinin aşımının sürdürülebilir kentsel turizm kalkınmasına etkilerini ortaya koyabilmektir. Çalışmanın uygulama örneğini Barselona oluşturmaktadır. Çalışmanın araştırma yöntemi, nitel araştırma yöntemlerinden doküman taraması ve gözleme dayanmaktadır. Turizmdeki hızlı büyüme, Barselona halkının ve diğer paydaşların tepkisini çekmeye başlamıştır. Çalışmanın son bölümünde, bu tepkilerin nedenleri ortaya konularak, sorunların çözümü için yapılan çalışmalar incelenmektedir.

References

  • Ajuntament de Barcelona (2017). Barcelona Tourism for 2020. A collective strategy for sustainable tourism. Direcció de Turisme.
  • Ashworth, G. ve Page, S. J. (2011). Urban tourism research: Recent progress and current paradoxes, Tourism Management, 32 (2011) 1–15.
  • Barcelona Tourism Department (2017). Barcelona Tourism for 2020.
  • https://ajuntament.barcelona.cat/turisme/sites/default/files/barcelona_tourism_for_2020.pdf (Erişim Tarihi: 20.12.2017).
  • Bock, K. (2015). The changing nature of city tourism and its possible implications for the future of cities. Eur J Futures Res, 3: 20 DOI 10.1007/s40309-015-0078-5
  • Bramwell, B. (1998). User satisfaction and product development in urban tourism Tourism Management, 19 (1), 35-47.
  • Ceopedia (2019). Urban tourism. https://ceopedia.org/index.php/Urban_tourism. (Erişim Tarihi: 09.10.2019).
  • Eroğlu, A. H. (2007). Şehirlerin Markalaşması, Yerel Siyaset Dergisi, 23, 65–68.
  • Euronews (2017). Barcelonalılar turist istemiyor https://tr.euronews.com/2017/06/28/barcelonalilar-turist-istemiyor, (Erilim Tarihi: 10.12.2019).
  • Galdini, 2007: Tourism and The City: Opportunity for Regeneration. Tourismos: An International Multidiscıplinary Journal Of Tourism. 2 (2). 95-111.
  • Giritlioğlu, İ. ve Avcıkurt, C. (2010). Şehirlerin Turistik Bir Ürün Olarak Pazarlanması, Örnek Şehirler ve Türkiye’deki Şehirler Üzerine Öneriler (Derlemeden Oluşmuş Bir Uygulama). Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3(4), 74-89. Goodwin, H. (2018). Managing Tourism in Barcelona Responsible Tourism Partnership Working Paper 1 (2nd edition).
  • İçellioğlu, C. Ş. (2014). Kent Turizmi Ve Marka Kentler: Turizm Potansiyeli Açısından İstanbul’un Swot Analizi. İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Sayı. 1, 37-55.
  • Karski , A. (1990) . Urban tourism: a key to urban regeneration?, The Planner, 76(13),15 –17.
  • Krešić, D. ve Prebežac, D. (2011). Index of destination attractiveness as a tool for destination attractiveness assessment. Tourism Orıginal Scientific Paper. 59 (4), 497-517.
  • Kušen, E. (2002). Turistička atrakcijska osnova. Zagreb: Institut za turizam.
  • Lock, S. (2019). Leading European city tourism destinations in 2017, by number of bednights (in millions) https://www.statista.com/statistics/314340/leading-european-city-tourism-destinations-by-number-of-bednights/, (Erişim Tarihi: 11,10,2019).
  • Maitland, R. ve Ritchie, B.W. (Eds) (2009),City tourism: National Capital Perspectives, Cabi.
  • Marangoz, M., Önce G. ve Çelikhan, H. (2010). Şehirlerin Markalaşması ve Şehir Markası Oluşturmada Sembol Yapılar: Çanakkale Örneği, Muharrem Öztel ve Hüseyin Burgazoğlu (Ed.), II. Uluslararası Trakya Bölgesi Kalkınma Girişimcilik Sempozyumu Bildiriler Kitabı II, 679-698. Kırklareli.
  • Matexas, T. (2007). City Marketing and City Competitiveness: An Effort Of Reviewing The Last 25 Years, Discussion Paper Series, 13 (8), 401-422.
  • Selby, M. (2004). Understanding Urban Tourism: Image, Culture and Experience. I.B.Tauris.
  • Urban Strategy Partners (2017). Smarter Cities, Stronger Communities, Londra Turizm & Kentler Raporu, Aralık 2017.
  • World Tourism Organization (UNWTO) (2012). Global Report on City Tourism - Cities 2012 Project.
Year 2021, Volume: 4 Issue: 1, 110 - 129, 30.04.2020

Abstract

References

  • Ajuntament de Barcelona (2017). Barcelona Tourism for 2020. A collective strategy for sustainable tourism. Direcció de Turisme.
  • Ashworth, G. ve Page, S. J. (2011). Urban tourism research: Recent progress and current paradoxes, Tourism Management, 32 (2011) 1–15.
  • Barcelona Tourism Department (2017). Barcelona Tourism for 2020.
  • https://ajuntament.barcelona.cat/turisme/sites/default/files/barcelona_tourism_for_2020.pdf (Erişim Tarihi: 20.12.2017).
  • Bock, K. (2015). The changing nature of city tourism and its possible implications for the future of cities. Eur J Futures Res, 3: 20 DOI 10.1007/s40309-015-0078-5
  • Bramwell, B. (1998). User satisfaction and product development in urban tourism Tourism Management, 19 (1), 35-47.
  • Ceopedia (2019). Urban tourism. https://ceopedia.org/index.php/Urban_tourism. (Erişim Tarihi: 09.10.2019).
  • Eroğlu, A. H. (2007). Şehirlerin Markalaşması, Yerel Siyaset Dergisi, 23, 65–68.
  • Euronews (2017). Barcelonalılar turist istemiyor https://tr.euronews.com/2017/06/28/barcelonalilar-turist-istemiyor, (Erilim Tarihi: 10.12.2019).
  • Galdini, 2007: Tourism and The City: Opportunity for Regeneration. Tourismos: An International Multidiscıplinary Journal Of Tourism. 2 (2). 95-111.
  • Giritlioğlu, İ. ve Avcıkurt, C. (2010). Şehirlerin Turistik Bir Ürün Olarak Pazarlanması, Örnek Şehirler ve Türkiye’deki Şehirler Üzerine Öneriler (Derlemeden Oluşmuş Bir Uygulama). Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3(4), 74-89. Goodwin, H. (2018). Managing Tourism in Barcelona Responsible Tourism Partnership Working Paper 1 (2nd edition).
  • İçellioğlu, C. Ş. (2014). Kent Turizmi Ve Marka Kentler: Turizm Potansiyeli Açısından İstanbul’un Swot Analizi. İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Sayı. 1, 37-55.
  • Karski , A. (1990) . Urban tourism: a key to urban regeneration?, The Planner, 76(13),15 –17.
  • Krešić, D. ve Prebežac, D. (2011). Index of destination attractiveness as a tool for destination attractiveness assessment. Tourism Orıginal Scientific Paper. 59 (4), 497-517.
  • Kušen, E. (2002). Turistička atrakcijska osnova. Zagreb: Institut za turizam.
  • Lock, S. (2019). Leading European city tourism destinations in 2017, by number of bednights (in millions) https://www.statista.com/statistics/314340/leading-european-city-tourism-destinations-by-number-of-bednights/, (Erişim Tarihi: 11,10,2019).
  • Maitland, R. ve Ritchie, B.W. (Eds) (2009),City tourism: National Capital Perspectives, Cabi.
  • Marangoz, M., Önce G. ve Çelikhan, H. (2010). Şehirlerin Markalaşması ve Şehir Markası Oluşturmada Sembol Yapılar: Çanakkale Örneği, Muharrem Öztel ve Hüseyin Burgazoğlu (Ed.), II. Uluslararası Trakya Bölgesi Kalkınma Girişimcilik Sempozyumu Bildiriler Kitabı II, 679-698. Kırklareli.
  • Matexas, T. (2007). City Marketing and City Competitiveness: An Effort Of Reviewing The Last 25 Years, Discussion Paper Series, 13 (8), 401-422.
  • Selby, M. (2004). Understanding Urban Tourism: Image, Culture and Experience. I.B.Tauris.
  • Urban Strategy Partners (2017). Smarter Cities, Stronger Communities, Londra Turizm & Kentler Raporu, Aralık 2017.
  • World Tourism Organization (UNWTO) (2012). Global Report on City Tourism - Cities 2012 Project.
There are 22 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Tourism (Other)
Journal Section Articles
Authors

Mustafa Boz 0000-0002-8899-274X

Çiğdem Özkan

Publication Date April 30, 2020
Published in Issue Year 2021 Volume: 4 Issue: 1

Cite

APA Boz, M., & Özkan, Ç. (2020). SÜRDÜRÜLEBİLİR ŞEHİR TURİZMİ: BARSELONA ÖRNEĞİ. Safran Kültür Ve Turizm Araştırmaları Dergisi, 4(1), 110-129.
AMA Boz M, Özkan Ç. SÜRDÜRÜLEBİLİR ŞEHİR TURİZMİ: BARSELONA ÖRNEĞİ. saktad. April 2020;4(1):110-129.
Chicago Boz, Mustafa, and Çiğdem Özkan. “SÜRDÜRÜLEBİLİR ŞEHİR TURİZMİ: BARSELONA ÖRNEĞİ”. Safran Kültür Ve Turizm Araştırmaları Dergisi 4, no. 1 (April 2020): 110-29.
EndNote Boz M, Özkan Ç (April 1, 2020) SÜRDÜRÜLEBİLİR ŞEHİR TURİZMİ: BARSELONA ÖRNEĞİ. Safran Kültür ve Turizm Araştırmaları Dergisi 4 1 110–129.
IEEE M. Boz and Ç. Özkan, “SÜRDÜRÜLEBİLİR ŞEHİR TURİZMİ: BARSELONA ÖRNEĞİ”, saktad, vol. 4, no. 1, pp. 110–129, 2020.
ISNAD Boz, Mustafa - Özkan, Çiğdem. “SÜRDÜRÜLEBİLİR ŞEHİR TURİZMİ: BARSELONA ÖRNEĞİ”. Safran Kültür ve Turizm Araştırmaları Dergisi 4/1 (April 2020), 110-129.
JAMA Boz M, Özkan Ç. SÜRDÜRÜLEBİLİR ŞEHİR TURİZMİ: BARSELONA ÖRNEĞİ. saktad. 2020;4:110–129.
MLA Boz, Mustafa and Çiğdem Özkan. “SÜRDÜRÜLEBİLİR ŞEHİR TURİZMİ: BARSELONA ÖRNEĞİ”. Safran Kültür Ve Turizm Araştırmaları Dergisi, vol. 4, no. 1, 2020, pp. 110-29.
Vancouver Boz M, Özkan Ç. SÜRDÜRÜLEBİLİR ŞEHİR TURİZMİ: BARSELONA ÖRNEĞİ. saktad. 2020;4(1):110-29.