İbn İshâk’ın Sîret’i siyer alanında yazılan en önemli kitaplardan biridir. İbn İshâk’ın güvenilir bir muhaddis ve müverrih olması daha sonraki tarihlerde İslâmî ilimlerde yazılan eserlerde birçok rivayetinin yer almasında etkili olan unsurlardandır. Ayrıca bunda, onun güvenilir kabul edilen talebelerinin de etkili olduğu anlaşılmaktadır. Bunlardan biri İbrâhim b. Sa’d’dır. İbrâhim b. Sa’d sadece İbn İshâk’ın rivayetlerinin bir ravisi değildir. Ayrıca İbn İshâk’ın Sîret’inin meşhur nüshalarından birine sahiptir. İbrâhim b. Sa’d’ın Sîret’in ilk nüshasına sahip olduğu söylenmektedir. Bu husus, Sîret’i ondan sonra dinleyen Seleme b. Fazl ve Bekkâî gibi ravilerin nüshaları arasındaki farklılıkların tespiti ve Sîret’in geçirdiği aşamaların ortaya çıkarılması açısından mühimdir. Bu da İbrâhim b. Sa’d’ın nüshasının tespiti veya inşası ile mümkündür. İbrâhim b. Sa’d’ın Sîret nüshası günümüze ulaşmamıştır. Bununla beraber başta siyer ve hadis kaynaklarındaki İbrâhim b. Sa’d > İbn İshâk senedli siyer rivayetlerinin tespitiyle bu nüsha hakkında önemli bilgiler elde edilebilir. Mutâ’ Tarâbîşî’ye göre İbrâhim b. Sa’d’ın nüshası birçok âlimin eserinde erimiştir. Bununla beraber bu âlimlerden Ahmed b. Hanbel’in Müsned’inde İbrâhim b. Sa’d’ın nüshasından geniş bir şekilde faydalandığı tespit edilmiştir. Bu ve benzeri öne çıkan hususlar sebebiyle Ahmed b. Hanbel’in İbrâhim b. Sa’d > İbn İshâk senediyle naklettiği rivayetlerin önemi artmakta ve bunların tespiti önem kazanmaktadır. Bu makalede ilk olarak kısaca İbrâhim b. Sa’d’ın hayatı, ilmî kişiliği, eserleri ve vefatı hakkında bilgiler verilmiştir. Sonrasında Ahmed b. Hanbel’in Müsned’indeki İbrâhim b. Sa’d’ın Sîret nüshasında bulunduğu düşünülen siyer rivayetleri tespit edilmiştir. Tespit edilen rivayetler günümüze ulaşan Sîret nüshalarıyla karşılaştırılmıştır. Ayrıca Sîret nüshalarında tespit edilemeyen rivayetler hadis kaynaklarında bulunuyorsa, bu kaynaklardan bazıları kaydedilmiştir. Son olarak İbrâhim b. Sa’d’ın rivayetlerinin genel özellikleriyle alakalı öne çıkan hususlara dikkat çekilmiş ve bazı değerlendirmeler yapılmıştır. Bu çalışmayla beraber Sîret’in İbrâhim b. Sa’d nüshasının önemli bir kısmının tespit edildiği ve çalışmanın İbrâhim b. Sa’d’ın nüshasının diğer kaynaklardaki parçalarının belirlenmesiyle bu nüshanın inşasına katkı sağlayacağı düşünülmektedir.
Ibn Ishâq’s Sīrat is one of the most important and influential books written in the field of sīrah. The fact that Ibn Ishāq was considered to be a reliable muhaddis and historian. For this reason, many of his narrations were used in works written at a later date in Islamic sciences. Also, it is understood that his students, who were considered reliable, were also influential in this. One of these is Ibrahim b. Sa’d. He is not only a narrator of Ibn Ishâq’s narrations, but also he had one of the famous version of Ibn Ishâq’s Sīrat. It is said that he has the first version of Sīrat. This point is important in terms of determining the differences between the versions of the narrators like Salamah b. Fazl and Bakkāī and revealing the stages that Sīrat change or not. This is possible with the determination or construction of Ibrahim b. Sa’d’s version. The version of his Sīrat has not survived until today. In addition to this, by determining the narrations from Ibrahim b. Sa’d > Ibn Ishâq in sīrah and hadith sources, important informations about this version can be obtained. According to Mutā’ al-Tarābīshī, the version of Ibrahim b. Sa’d was dissolved in the works of many scholars. However, it has been determined that Ahmad b. Hanbal who is one of these scholars, made extensive usage of Ibrahim b. Sa’d’s version in his al-Musnad. Due to this and similar prominent issues, the importance of the narrations that Ahmad b. Hanbal narrated from Ibrahim b. Sa’d > Ibn Ishâq is increasing and their determination is gaining importance. In this article, firstly, in short, information about Ibrahim b. Sa’d’s life, scientific personality, works and death are given. Then, the sīrah narrations, which are thought to be found in Ibrahim b. Sa’d’s Sīrat version in Ahmad b. Hanbal’s al-Musnad, have been determined. The determined narrations were compared with the versions of Sîrat that have survived to until today. In addition, if the narrations, which could not be detected in Sîrat versions, are found in hadith sources, some of these sources are recorded. Finally, attention was drawn to the prominent points related to the general characteristics of Ibrahim b. Sa’d’s narrations and some evaluations were made. With this study, It is thought that a significant part of Sīrat’s Ibrâhim b. Sa’d version has been determined and this version will contribute to the construction of this version by determining the parts of it in other sources.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Religious Studies |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2022 |
Submission Date | March 8, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Issue: 6 |