This article is based on the concepts along with we can interpret reinvented figure
sculpture of today. In the text figure means human body. In recent sculpture art there
are different tendencies seen together yet within the lense of the article hiperreal sculptures and human bodies depicted in strange conditions were discussed. Examples were
chosen between the works dated nearby 2013. The result is this: Figure is replaced by a
very close appearance to human body with its material, texture, scale. In other words
figure in sculpture is becoming body. Hyperrealist depiction of human body in recent
period’s sculpture connotes two concepts. The first one is Freud’s concept of “Uncanny”
and the second one is Julia Kristeva’s concept of “Abject”. Within the scope of this article
it is tried to be interpreted figure in contemporary sculpture by these two above mentioned concepts.
http://evanpenny.com/contact.php (erişim tarihi 5 Mart 2014)
POTTS Alex. (1992) “Male Phantasy and Modern Sculpture”. Oxford Art Journal, Vol. 15, No. 2 Sayfa:38-47 http://www.jsot.org/stable/1360499 (erişim tarihi 15 Mart 2013)
QUINODOZO, Jean Michel. (2004) Reading Freud A Chronological Exploration of Freud’s Writings. Routledge: London.
ROBERTSON J., McDANIEL C. (2010) Themes of Contemporary Art: Visual Art After 1980. Oxford University Pres: New York.
Sculpture From Antiquity to the Middle Ages 1 (2006) Hazırlayan: Georges Duby ve Jean-Luc Daval, Taschen, London.
SIGMUND Freud. Uncanny, 1919. http://web.mit.edu/allanmc/www/freud1.pdf (erişim tarihi 22 Nisan 2013)
TURANİ, Adnan. (1979) Dünya Sanat Tarihi. Türkiye İş Bankası Yayınları: Ankara.
Tekinsiz ve İğrenç: Hiperreal Figür Heykelleri ve Alışılmadık Vücutlar İçin Bir Okuma Önerisi
Year 2014,
Volume: 6 Issue: 6, 61 - 75, 02.06.2014
Bu makalede son dönem heykelinde yeniden doğuşuna şahit olduğumuz figürün hangi kavramlarla okunabileceği üzerinde durulmuştur. Metinde figürden kastedilen insan bedenidir. Günümüzde figür heykelinde farklı tutum ve eğilimler bir arada görülmektedir ancak metinde hiperreal ve vücudun alışılmadık hallerde sunulduğu heykeller ele alınmıştır. Örnek olarak 2014 yılına yakın zamanlara tarihlenen heykel çalışmaları incelenmiştir. Varılan sonuç şudur: Figürün yerini malzemesiyle, dokusuyla, ölçeğiyle, insan bedenine neredeyse gözle ayrılamayacak derecede yakın bir görünüm almıştır, diğer bir deyişle heykelde figür vücutlaşmıştır. Son dönem heykelinde vücudun aşırı gerçekçi ve tuhaf hallerde tasviri iki kavramı beraberinde getirmektedir. Bu kavramlardan birincisi Sigmund Freud’un tekinsiz –the uncanny- kavramı, ikincisi Julia Kristeva’nın iğrenç –the abject- kavramıdır. Yazı kapsamında güncel heykelde figürün, seçilen örnekler üzerinden bahsedilen iki kavramla okuma denemeleri yapılmıştır.
http://evanpenny.com/contact.php (erişim tarihi 5 Mart 2014)
POTTS Alex. (1992) “Male Phantasy and Modern Sculpture”. Oxford Art Journal, Vol. 15, No. 2 Sayfa:38-47 http://www.jsot.org/stable/1360499 (erişim tarihi 15 Mart 2013)
QUINODOZO, Jean Michel. (2004) Reading Freud A Chronological Exploration of Freud’s Writings. Routledge: London.
ROBERTSON J., McDANIEL C. (2010) Themes of Contemporary Art: Visual Art After 1980. Oxford University Pres: New York.
Sculpture From Antiquity to the Middle Ages 1 (2006) Hazırlayan: Georges Duby ve Jean-Luc Daval, Taschen, London.
SIGMUND Freud. Uncanny, 1919. http://web.mit.edu/allanmc/www/freud1.pdf (erişim tarihi 22 Nisan 2013)
TURANİ, Adnan. (1979) Dünya Sanat Tarihi. Türkiye İş Bankası Yayınları: Ankara.
Şener, S. (2014). Tekinsiz ve İğrenç: Hiperreal Figür Heykelleri ve Alışılmadık Vücutlar İçin Bir Okuma Önerisi. Sanat Ve Tasarım Dergisi, 6(6), 61-75. https://doi.org/10.20488/austd.03627