Circus in the Turkish Performing Arts
Year 2014,
Volume: 7 Issue: 7, 19 - 30, 01.12.2014
Mustafa Sekmen
Pınar Arık Ateş
Abstract
The existence of circus art in Turkey shows up, particular stunts duly applied free of each other,
most specifically as a part of Ottoman Festives performed on various occasions in Ottoman Empire
time. Nevertheless, a few centuries long circus talents of those vanished through the time without
showing any progress. First, factors in formation of Turkish drama art and spectacle tradition
accordingly need to be mentioned in order to state the reasons why circus did not develop in Turkey although circus skills seen in Renneaisance Festives in Europe developed to be a field of art In
the same period. Next, the reasons for circus in Turkey not being developed will be analyzed and
thus the importance of this deficiency will be expressed through the explanation of the point where
circus arts came in an international dimension with its relation to theater.
References
- And, M. (1959). Kırk Gün Kırk Gece / Eski Donanma ve Şenliklerde Seyirlik Oyunlar. İstanbul: Taç Yayınları.
- And, M. (1982). Osmanlı Şenliklerinde Türk Sanatları. Birinci Baskı. Ankara: Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları.
- And, M. (1985). Geleneksel Türk Tiyatrosu / Köylü ve Halk Tiyatrosu Geleneği. Ankara: İnkilâp Kitabevi.
- And, M. (1999). Soytarı: Tiyatronun Yaşam Suyu. Sanat Dünyamız, Sayı: 74, 127-135.
- Arslan, M. (2008). Osmanlı Saray Düğünleri ve Şenlikleri 1 / Manzun Sûrnameler. İstanbul: Çamlıca Basım Yayın.
- Jacob, P. (2002). Le Cirque / Voyage Vers Les Etoiles. Paris: Editions Solar.
- Nutku, Ö. (1987). IV. Mehmet’ in Edirne Şenliği (1675). İkinci Basım. Ankara: Türk Tarih Kurumu Yayınları.
- Nutku, Ö. (2012). Sirk ve Tiyatro. Sahne, Sayı: Mayıs-Haziran, 22-25.
- Pierron, A. (2003). Dictionnaire de la Langue du Cirque / Des Mots dans la Sciure. Paris: Editions Stock.
- Zavatta, C. (2001). Les Mots du Cirque. Paris: Editions Belin.
Türk Gösterim Sanatlarında Sirk
Year 2014,
Volume: 7 Issue: 7, 19 - 30, 01.12.2014
Mustafa Sekmen
Pınar Arık Ateş
Abstract
Türkiye’ de sirk sanatının varlığı, belli hüner gösterilerinin birbirinden bağımsız şekilde uygu- lanması yoluyla en belirgin biçimde, Osmanlı İmparatorluğu döneminde çeşitli vesilelerle düzenlenen Osmanlı Şenlikleri’ nin bir parçası olarak ortaya çıkmaktadır. Ancak birkaç yüzyıl boyunca süren bu sirk becerilerinin belli bir gelişim gösteremeden zamanla ortadan kaybolduğu görülmüştür. Aynı dönemlerde Avrupa’ daki Rönesans Şenlikleri’ nde karşılaşılan sirk becerilerinin zamanla gelişerek bir sanat dalı haline gelmesine karşın, Türkiye’ de sirkin gelişmemiş olmasının nedenlerini saptamak için öncelikle Türk dram sanatının ve buna bağlı olarak seyirlik oyun geleneğinin oluşumundaki etkenlere değinmek gerekecektir. Ardından sirkin Türkiye’ de gelişmemiş olmasının nedenleri irdelenecek ve böylece bu eksikliğin önemi, çağdaş sirk sanatının tiyatro ile kurduğu ilişkide uluslararası boyutta geldiği noktanın açıklanmasıyla vurgulanacaktır.
References
- And, M. (1959). Kırk Gün Kırk Gece / Eski Donanma ve Şenliklerde Seyirlik Oyunlar. İstanbul: Taç Yayınları.
- And, M. (1982). Osmanlı Şenliklerinde Türk Sanatları. Birinci Baskı. Ankara: Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları.
- And, M. (1985). Geleneksel Türk Tiyatrosu / Köylü ve Halk Tiyatrosu Geleneği. Ankara: İnkilâp Kitabevi.
- And, M. (1999). Soytarı: Tiyatronun Yaşam Suyu. Sanat Dünyamız, Sayı: 74, 127-135.
- Arslan, M. (2008). Osmanlı Saray Düğünleri ve Şenlikleri 1 / Manzun Sûrnameler. İstanbul: Çamlıca Basım Yayın.
- Jacob, P. (2002). Le Cirque / Voyage Vers Les Etoiles. Paris: Editions Solar.
- Nutku, Ö. (1987). IV. Mehmet’ in Edirne Şenliği (1675). İkinci Basım. Ankara: Türk Tarih Kurumu Yayınları.
- Nutku, Ö. (2012). Sirk ve Tiyatro. Sahne, Sayı: Mayıs-Haziran, 22-25.
- Pierron, A. (2003). Dictionnaire de la Langue du Cirque / Des Mots dans la Sciure. Paris: Editions Stock.
- Zavatta, C. (2001). Les Mots du Cirque. Paris: Editions Belin.