Bu metnin içeriğinde tartışmaya açılan ya da sorgulananın; illüstrasyonun tanımı ya da işlevi olması amaçlanmamıştır. Bugün, illüstrasyonun tanımı ve tarihine ilişkin kaynak sağlamak
amacıyla yapılan pek çok çalışmanın zaten benzer verileri bir araya getirerek bize genel bir bilgi
aktardığı söylenebilir.
Bu kaynakların, ağırlıklı olarak, Avrupa kıtasında doğup şekillendiğini varsaydığımız, söz
konusu coğrafyaya mal edilen illüstrasyon geleneği ve onun tarihsel gelişimine ilişkin bir derle-
me içerdiklerini, süreçten bağımsız düşünülemeyecek yerel illüstrasyon üretimimize ait pek çok
başarılı örneğin ise aynı havuz içerisinde yer aldığını söylemek mümkündür.
Bilinen geleneğe dayanmakla birlikte, bu çalışmanın sorunlarını oluşturan başlıkların ortaya
çıkmasına yol açan ‘bugünün illüstrasyonu’ ise; sayısız görüntü üreten, hatta üretim süreci sona
ermeden tüketime sunulan, alternatifler üzerinde beyin fırtınasının sürdüğü, hiçbir tanımın
mutlak geçerliliğinden söz edilemeyecek bir tasarım dünyasında şekillenmektedir.
Metnin amacı; güncel illüstrasyonun hemen her yerde karşılaştığımız temsillerinde coğrafi
aidiyet aramak ya da tarihsel tanımlama/sınıflandırma yapmak değil, ‘illüstratif bir görseli geçmişten günümüze değişen biçim/içerik/işlev ilkeleri üzerinden değerlendirmek, illüstrasyonun
popüler kimliğini ve kazandığı küresel başarıyı güncel durumu ekseninde tartışmak’ olarak görülebilir.
The aim of this text is not to discuss the definition or function of illustration. Today,
researches, in order to provide sources for defining illustration and its history already have
similar data for us.
These sources mostly contain Euro-centric tradition of illustration and its own history
but it is not possible to say that many successful local examples are included.
Illustration today which forms the issues of this text, producing countless visuals, is created
in a design world that they are presented to consumers even before the production ends.
The aim of this text is not to find regional belonging or historical categorisation but to
analyse an illustrative visual through evolving principles of form/context/function, its popular
identity and global success in its current position.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | December 27, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 6 Issue: 2 |