Dünya ülkelerinde ve ülkemizde klarinet üfleme teknikleri çeşitlilikler göstermektedir.
Bu çeşitlilik, Avrupa’da klarinetin tarihsel gelişimi boyunca ortaya çıkan ve benimsenen
çalma ekollerinin farklılığından kaynaklanmaktadır. Bu tekniklerin yanlış uygulanması
klarinet yorumcularının birtakım problemlerle karşılaşmasına neden olabilmektedir. Bu
çalışmada, kullanılan üfleme pozisyonları ve bunların ortak özelliklerine dayanarak doğru üfleme yöntemine nasıl ulaşılması gerektiği amaçlanmıştır. Buna ek olarak klarinet
yorumcularının üfleme metodunu nasıl oluşturduğu, ton üretiminde karşılaştıkları problemler, bu problemlerin nedenleri ve bunlara getirilen çözümler ele alınmıştır.
Techniques of blowing the clarinet vary in our country and other countries in the world.
This variety stems from the diversity in the playing schools, which appeared and were
adopted in Europe during the historical development of the clarinet. The misapplication
of these techniques may cause some problems for the clarinet performers. This study aims
to explain how to reach at the right embouchure based on the playing positions and their
common characteristics. In addition to this, how clarinet performers develop the embouchure;
problems that they encounter in producing tone; reasons for these problems and
solutions proposed for them have been explored.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | December 27, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 6 Issue: 2 |