Research Article
BibTex RIS Cite

Hinduizm ve Terakota Tapınaklar

Year 2016, Volume: 6 Issue: 2, 210 - 227, 27.12.2016
https://doi.org/10.20488/www-std-anadolu-edu-tr.292731

Abstract









Kültür olgusunun içeriğini oluturan inanç, gelenek, düünce biimi gibi unsurlar sa-
natın da var olmasındak
i en önemli etmenler arasında yer almaktadır. Dolayısıyla kültürel öeler ve sanat birbirinden baımsız düünülmemektedir. Kültürel öeler içerisinde
öneml
i bir güce sahip olan din olgusu, Hindistan’ın her alanına yayılmıtır. Bu noktadan
hareketle H
indistan günümüzde de halen din ve sanat ilişkisini yaatan örneklerden biri
olarak aratırılmaya deer bir özellik taımaktadır. Bu balamda, en eski dinlerden biri
olan Hinduizm kil malzemenin sıklıkla kullanıldıı bir dindir. Günümüzde de aktif olarak varlık gösteren Hinduizm kapsamında yapılan terakota tapınaklar bu durumun en
somut örnekler
idir. Bu aratırmada, Hinduizm etkisinde oluturulan terakota tapınaklar
örneklerle
incelenmektedir. 





References

  • Banerji, A. (1994). Early Indian Terracotta Art, Circa 2000-300 B.C., Northern And Western India. New Delhi: Harman Publishing House
  • Dehejia, V. (2007). Understanding Hinduism and Hindu Art. Courtesy of Metropolitan Museum of Art http://www. metmuseum.org/toah/hd/hind/hd_hind.htm http://www.phs.poteau.k12.ok.us/williame/APAH/readings/Hindu-Budd- hist%20Met%20pamphlets.pdf (Erişim Tarihi: 02.01. 2014)
  • Desai,D. (1985). Erotic Sculpture of India. New Delhi: Munshiram Manoharlal Publisher Pvt. Ltd.
  • Eliade, M.(2003). Dinsel İnançlar ve Düşünceler Tarihi. Cilt:1. (Çev: A.Berktay). İstanbul: Kabalcı Yayınevi
  • Erbaş, A. (2010). Yaşayan Dünya Dinleri. Editörlü yayın. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi
  • Erinç, S.M. (2004). Kültür Sanat, Sanat Kültür. Ankara: Ütopya Yayınevi
  • Goetz, H. (1964). The Art Of India : Five Thousand Years Of Indian Art. New York: Greystone Press
  • Jones,G., Palffy,G. (2014). Dinler Kitabı (Çev: A. F. Yıldırım). İstanbul: ALFA basım yayım Dağıtım Ltd.Şti.
  • Karataş, İ.E. (1999). Hint dinlerinde Tanrı anlayışı (Hinduizm örneği). Yüksek Lisans. Uludağ Üniversitesi / Sosyal Bi- limler Enstitüsü
  • Kaya, K. (2001). Hinduizm. Ankara: Dost Kitabevi
  • Miller, D. (1985). Ideology and the Indus Civilization. Journal of Anthropological Archaeology. Volume 4, Issue 1, March 1985, Pages 34-71
  • Perryman, J. (2000). Traditional pottery of India. London : A. & C. Black
  • Satyawadi, S. (1994). Proto-Historic Pottery Of Indus Valley Civilisation, Study Of Painted Motifs. New Delhi: D.K. Print- world (P). Ltd.
  • Speight, C., Toki, J. (2004). Hands in clay. 5th ed. Boston : McGraw-Hill
  • Şenel, A. (2014). İnsanlık Tarihi : Kemirgenlerden Sömürgenlere. Ankara : İmge Kitabevi
  • Verma, N. (1986). The Terracottas of Bihar. New Delhi: Ramanand Vidya Bhawan, A.R. Printers
  • Görsel 1.Mohenjo-Daro’da bulunan Ana Tanrıça Figürü
  • Kaynak :Verma, N. (1986). The Terracottas of Bihar. New Delhi: Ramanand Vidya Bhawan, A.R. Printers Görsel 2.Indus Vadisi’nde bulunan çok renkli kilden yapılmış kap Kaynak:http://www.ancientarttaiyo.com/Gallery/IndusIMG/indus%20valley%20pottery%203.jpg(Erişim Tarihi: 14.10.2014)
  • Görsel 3. Tamluk’ta bulunan terakota kabartma
  • Kaynak: Desai,D. (1985). Erotic Sculpture of India. New Delhi: Munshiram Manoharlal Publisher Pvt. Ltd. Görsel 4. Dakshineswar Kali Tapınağı, ana tapınak, Kalküta/ Hindistan
  • Kaynak: Gökçe Özer Eröz kişisel arşiv (2015)
  • Görsel 5. Mahalle arasında yer alan sunak, Bishnipur / Hindistan
  • Kaynak: Gökçe Özer Eröz kişisel arşiv (2015)
  • Görsel 6. Jor Bangla-Kesta Rai Tapınağı, Bishnipur / Hindistan
  • Kaynak: Gökçe Özer Eröz kişisel arşiv (2015)
  • Görsel 7. Jor Bangla-Kesta Rai Tapınağı –detay, Bishnipur / Hindistan
  • Kaynak: Gökçe Özer Eröz kişisel arşiv (2015)
  • Görsel 8. Jor Bangla-Kesta Rai Tapınağı –detey, Bishnipur / Hindistan
  • Kaynak: Gökçe Özer Eröz kişisel arşiv (2015)
  • Görsel 9. Char-chala ve “At-chala” tapınak örnekleri
  • Kaynak: http://chitrolekha.com/wp-content/uploads/2013/03/pic5.jpg (Erişim Tarihi: 04.01. 2015) Görsel 10. Bengal’de bulunan Sribati Tapınak Kompleksi
  • Görsel 11. Bengal’de bulunan Sribati Tapınak Kompleksi- terakota detaylar
  • Kaynak: http://sagar-sen.blogspot.com.tr/2014_10_01_archive.html (Erişim Tarihi: 12.01. 2015) Görsel 12. Madan-Mohan Tapınağı, Bishnipur / Hindistan
  • Kaynak: Gökçe Özer Eröz kişisel arşiv (2015)
  • Görsel 13. Madan-Mohan Tapınağı, detay, Bishnipur / Hindistan Kaynak: Gökçe Özer Eröz kişisel arşiv (2015)
  • Görsel 14. Shyam Rai Tapınağı, Bishnipur / Hindistan
  • Kaynak: Gökçe Özer Eröz kişisel arşiv (2015)
  • Görsel 15. Shyam Rai Tapınağı, detay, Bishnipur / Hindistan Kaynak: Gökçe Özer Eröz kişisel arşiv (2015)

Hinduism and Terracotta Temples

Year 2016, Volume: 6 Issue: 2, 210 - 227, 27.12.2016
https://doi.org/10.20488/www-std-anadolu-edu-tr.292731

Abstract

Elements like belief, tradition, method of thinking, which constitute the content of cultural
phenomena, are also considered among the most important factors in the existence
of art. Therefore, cultural items and art are not considered independent. Religious phenomenon,
having a prominent power among cultural items, has spread to all areas of India.
Taking this into consideration, today India is one example that still preserves the relationship
between religion and art, which is worth researching. In this context, Hinduism is one
of the oldest religions where clay material is often used. Even today, the terracotta temples
which still exist are considered the most concrete examples of this situation in Hinduism.
In this study, terracotta temples created under the influence of Hinduism will be examined
with examples.

References

  • Banerji, A. (1994). Early Indian Terracotta Art, Circa 2000-300 B.C., Northern And Western India. New Delhi: Harman Publishing House
  • Dehejia, V. (2007). Understanding Hinduism and Hindu Art. Courtesy of Metropolitan Museum of Art http://www. metmuseum.org/toah/hd/hind/hd_hind.htm http://www.phs.poteau.k12.ok.us/williame/APAH/readings/Hindu-Budd- hist%20Met%20pamphlets.pdf (Erişim Tarihi: 02.01. 2014)
  • Desai,D. (1985). Erotic Sculpture of India. New Delhi: Munshiram Manoharlal Publisher Pvt. Ltd.
  • Eliade, M.(2003). Dinsel İnançlar ve Düşünceler Tarihi. Cilt:1. (Çev: A.Berktay). İstanbul: Kabalcı Yayınevi
  • Erbaş, A. (2010). Yaşayan Dünya Dinleri. Editörlü yayın. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi
  • Erinç, S.M. (2004). Kültür Sanat, Sanat Kültür. Ankara: Ütopya Yayınevi
  • Goetz, H. (1964). The Art Of India : Five Thousand Years Of Indian Art. New York: Greystone Press
  • Jones,G., Palffy,G. (2014). Dinler Kitabı (Çev: A. F. Yıldırım). İstanbul: ALFA basım yayım Dağıtım Ltd.Şti.
  • Karataş, İ.E. (1999). Hint dinlerinde Tanrı anlayışı (Hinduizm örneği). Yüksek Lisans. Uludağ Üniversitesi / Sosyal Bi- limler Enstitüsü
  • Kaya, K. (2001). Hinduizm. Ankara: Dost Kitabevi
  • Miller, D. (1985). Ideology and the Indus Civilization. Journal of Anthropological Archaeology. Volume 4, Issue 1, March 1985, Pages 34-71
  • Perryman, J. (2000). Traditional pottery of India. London : A. & C. Black
  • Satyawadi, S. (1994). Proto-Historic Pottery Of Indus Valley Civilisation, Study Of Painted Motifs. New Delhi: D.K. Print- world (P). Ltd.
  • Speight, C., Toki, J. (2004). Hands in clay. 5th ed. Boston : McGraw-Hill
  • Şenel, A. (2014). İnsanlık Tarihi : Kemirgenlerden Sömürgenlere. Ankara : İmge Kitabevi
  • Verma, N. (1986). The Terracottas of Bihar. New Delhi: Ramanand Vidya Bhawan, A.R. Printers
  • Görsel 1.Mohenjo-Daro’da bulunan Ana Tanrıça Figürü
  • Kaynak :Verma, N. (1986). The Terracottas of Bihar. New Delhi: Ramanand Vidya Bhawan, A.R. Printers Görsel 2.Indus Vadisi’nde bulunan çok renkli kilden yapılmış kap Kaynak:http://www.ancientarttaiyo.com/Gallery/IndusIMG/indus%20valley%20pottery%203.jpg(Erişim Tarihi: 14.10.2014)
  • Görsel 3. Tamluk’ta bulunan terakota kabartma
  • Kaynak: Desai,D. (1985). Erotic Sculpture of India. New Delhi: Munshiram Manoharlal Publisher Pvt. Ltd. Görsel 4. Dakshineswar Kali Tapınağı, ana tapınak, Kalküta/ Hindistan
  • Kaynak: Gökçe Özer Eröz kişisel arşiv (2015)
  • Görsel 5. Mahalle arasında yer alan sunak, Bishnipur / Hindistan
  • Kaynak: Gökçe Özer Eröz kişisel arşiv (2015)
  • Görsel 6. Jor Bangla-Kesta Rai Tapınağı, Bishnipur / Hindistan
  • Kaynak: Gökçe Özer Eröz kişisel arşiv (2015)
  • Görsel 7. Jor Bangla-Kesta Rai Tapınağı –detay, Bishnipur / Hindistan
  • Kaynak: Gökçe Özer Eröz kişisel arşiv (2015)
  • Görsel 8. Jor Bangla-Kesta Rai Tapınağı –detey, Bishnipur / Hindistan
  • Kaynak: Gökçe Özer Eröz kişisel arşiv (2015)
  • Görsel 9. Char-chala ve “At-chala” tapınak örnekleri
  • Kaynak: http://chitrolekha.com/wp-content/uploads/2013/03/pic5.jpg (Erişim Tarihi: 04.01. 2015) Görsel 10. Bengal’de bulunan Sribati Tapınak Kompleksi
  • Görsel 11. Bengal’de bulunan Sribati Tapınak Kompleksi- terakota detaylar
  • Kaynak: http://sagar-sen.blogspot.com.tr/2014_10_01_archive.html (Erişim Tarihi: 12.01. 2015) Görsel 12. Madan-Mohan Tapınağı, Bishnipur / Hindistan
  • Kaynak: Gökçe Özer Eröz kişisel arşiv (2015)
  • Görsel 13. Madan-Mohan Tapınağı, detay, Bishnipur / Hindistan Kaynak: Gökçe Özer Eröz kişisel arşiv (2015)
  • Görsel 14. Shyam Rai Tapınağı, Bishnipur / Hindistan
  • Kaynak: Gökçe Özer Eröz kişisel arşiv (2015)
  • Görsel 15. Shyam Rai Tapınağı, detay, Bishnipur / Hindistan Kaynak: Gökçe Özer Eröz kişisel arşiv (2015)
There are 38 citations in total.

Details

Journal Section Articles
Authors

Kemal Uludağ

Gökçe Özer Eröz This is me

Publication Date December 27, 2016
Published in Issue Year 2016 Volume: 6 Issue: 2

Cite

APA Uludağ, K., & Özer Eröz, G. (2016). Hinduizm ve Terakota Tapınaklar. Sanat Ve Tasarım Dergisi, 6(2), 210-227. https://doi.org/10.20488/www-std-anadolu-edu-tr.292731